Hej,

Jag har planer på att byta fönster om cirka två år och är orolig för eventuella skador på insidan. Jag undrar specifikt hur gipssmygen påverkas eftersom jag nyligen har spacklat, målat och satt hörnprofil. Om det krävs att hörnprofilerna tas innebär det att hela väggen behöver göras om. Är det möjligt att byta fönster från utsidan utan att påverka något på insidan?
 
  • Utsikt genom ett fönster med tegeltak, molnig himmel, bostadshus, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhörn med utsikt över tak, vitmålade ramar och grå vägg. Dimmig eller grå dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att fasaden ska bytas samtidigt.
 
S skanfals skrev:
Är det möjligt att byta fönster från utsidan utan att påverka något på insidan?
Ja om där inte är något på utsidan som ställer till det
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
S skanfals skrev:
Hej,

Jag har planer på att byta fönster om cirka två år och är orolig för eventuella skador på insidan. Jag undrar specifikt hur gipssmygen påverkas eftersom jag nyligen har spacklat, målat och satt hörnprofil. Om det krävs att hörnprofilerna tas innebär det att hela väggen behöver göras om. Är det möjligt att byta fönster från utsidan utan att påverka något på insidan?
Nej. Drevning går inte att utföra på rätt sätt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T tergo skrev:
Ja om där inte är något på utsidan som ställer till det
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Nej. Drevning går inte att utföra på rätt sätt
Okej, så du menar att man måste kapa någon centimeter av smygen, även om fönstret byts från utsidan? Det blir ganska mycket jobb att återställa.
 
Smygen kan vara kvar om du vill det. Kräver att man river väldigt försiktigt bara. Angående drevning så använder du Tremco TP 654 eller likvärdigt
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Smygen kan inte vara kvar då du behöver foga mellan fönster och ångspärr. Nu kanske det är ett äldre hus där ångspärr i smygen inte finns, då kan det vara aktuellt men om man lägger pengar på att byta fönstren så kan det ändå vara värt att det blir helt rätt.
 
S skanfals skrev:
Okej, så du menar att man måste kapa någon centimeter av smygen, även om fönstret byts från utsidan? Det blir ganska mycket jobb att återställa.
nej man låter smygen vara hel och sen när man satt i det nya fönstret så sätter man en liten fog med latex runt fönstret
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
T tergo skrev:
nej man låter smygen vara hel och sen när man satt i det nya fönstret så sätter man en liten fog med latex runt fönstret
Det löser ju bara den estetiska biten… fönstret behöver monteras enligt beskrivningen för att man ska kunna driva eventuella garantiärenden, fogen skall vara mellan karm och regel/plast.

En del fabrikat accepterar endast svällband utan fog eller fogskum.
 
man drevar utifrån först med en rund plastad drev innerst och sen en runda drev utan plast
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
T tergo skrev:
man drevar utifrån först med en rund plastad drev innerst och sen en runda drev utan plast
Så finns det säkert dom som gör men det är inte rätt. Se nedan montage enligt svenskt trä. Detta är en referens, i slutändan är det vad som föreskrivs av fönstertillverkaren.
Sektionsskiss av ett fönster med märkningar för komponenter som glas, karm, tätningsdetaljer och dräneringskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det finns mer än en variant på utförandet ,plastad drev fyller samma funktion som bottningslist och fog
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
T tergo skrev:
det finns mer än en variant på utförandet ,plastad drev fyller samma funktion som bottningslist och fog
I min värld ska man följa respektive fabrikats monteringsanvisning…
 
T tergo skrev:
det finns mer än en variant på utförandet ,plastad drev fyller samma funktion som bottningslist och fog
Plastad drev fyller inte samma funktion som bottningslist och fog. Den blir inte lufttät.

Faktum kvarstår, vill man kunna nyttja garantier så behöver man följa montagebeskrivningen från tillverkaren.
Det finns tillverkare som accepterar fogskum eller svällband( finns variant med diffusionstät insida)
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Plastad drev fyller inte samma funktion som bottningslist och fog. Den blir inte lufttät.

Faktum kvarstår, vill man kunna nyttja garantier så behöver man följa montagebeskrivningen från tillverkaren.
Det finns tillverkare som accepterar fogskum eller svällband( finns variant med diffusionstät insida)
Har du några exempel på tillverkare som medger denna typ av montage?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.