5 497 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Måste berätta
Sida 1 av 2
Jag var idag nere på premiären på julas nyöppnade varuhus och köpte en mutterdragare för 395:-.
Åkte hem och skulle byta vinterdäck (igår bröt jag sönder ett fällkors >) Detta är världens bästa verktyg,däcken flög nästan av ;D Jag råder eder alla köp en sådan ni kommer inte att ångra er + man kan använda den när man drar franska träskruv mm ;D
Åkte hem och skulle byta vinterdäck (igår bröt jag sönder ett fällkors >) Detta är världens bästa verktyg,däcken flög nästan av ;D Jag råder eder alla köp en sådan ni kommer inte att ångra er + man kan använda den när man drar franska träskruv mm ;D
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Vilket märke?? var det slag på den??
Annars tar man den "halvmanuella" metoden och skaffar sig den teleskopiska mutterdragaren (dvs ett teleskipiskt dragskaft) och använder sedan sin vanliga skruvdragare.
Om man vill köra med luft så behövs det ingen jättekompressor för detta då man oftast inte kör mutterdragaren så långa stunder i taget.
//Markus
Om man vill köra med luft så behövs det ingen jättekompressor för detta då man oftast inte kör mutterdragaren så långa stunder i taget.
//Markus
ööööl------20vad använder du för skruvdragare till detta ??? En vanlig batterimaskin som jag tror du menar vågar du belasta den med så kraftiga moment,vad är det för maskin isåfall, själv så tar jag det väldigt försiktigt med att belasta maskinen efter ett växellådebyte på en DeWalt 12voltare som skulle enligt säljaren vara ett kraftpaket :-[
Saken är den att mutterdragare inte skall användas för att dra åt saker. Alla seriösa däckfirmor fäster muttrarna med dragaren och drar sedan fast med momentnyckel (cirka 115Nm).SKEDEN skrev:ööööl------20vad använder du för skruvdragare till detta ??? En vanlig batterimaskin som jag tror du menar vågar du belasta den med så kraftiga moment,vad är det för maskin isåfall, själv så tar jag det väldigt försiktigt med att belasta maskinen efter ett växellådebyte på en DeWalt 12voltare som skulle enligt säljaren vara ett kraftpaket :-[
Mutterdragaren kan vara till hjälp när man skall ha loss envisa bultar, men det går precis lika bra (om inte lättare) med ett rejält skaft. De enda muttrar jag inte fått loss med min förlängare från biltema a 40spänn är bultarna på Transiten vi har - den krävde fast nyckel av högsta kvalitet + 2 meters förlängsningsskaft + två fullvuxna för att lossa.
Kombinationen ordentligt spärrskaft + vanlig skruvdragare funkar alltså toppenbra!
Och hur många mutterdragare kan du ställa momentet på? Med någon precision alltså.
De jag har tillgång till (en Atlas Copco och en noname) har 4 olika inställningar markerade 1,2,3,4 och ingen övrig märkning syns på dem. Själv drar jag alltid hjulen för hand då jag "vet" om de sitter eller inte.
//Markus
De jag har tillgång till (en Atlas Copco och en noname) har 4 olika inställningar markerade 1,2,3,4 och ingen övrig märkning syns på dem. Själv drar jag alltid hjulen för hand då jag "vet" om de sitter eller inte.
//Markus
Aja baja inte olja utan kopparpasta! Kostar inte många kronor men den klara värmen som uppstår i navet när man bromsar utan att koksa och bränna fast.
(Har också själv kört med olja i brist på kopparpasta hemma men tyvärr kan dom fastna då...)
(Har också själv kört med olja i brist på kopparpasta hemma men tyvärr kan dom fastna då...)
ajabaja inte kopparpasta.....skogstomten skrev:
det finns metallfri pasta som är bra även i närheten av alu-fälgar.....