Jag läste tråden om allemansrätt vi samfällighetsbrygga och kom på en fråga som snurrat i mitt bakhuvud en tid. Där jag bor finns ett gammalt sjönära sommarstugeområde som de senaste åren omvandlats till ett eldorado för permanentboende med höga inkomster. På de små tomterna försöker man bräcka varandra med tjusiga kåkar. Mellan sommarstugorna och sjön går en liten allmän väg och mellan vägen och vattnet finns en strandremsa på ett par meter. Vad jag vet är strandremsan allmän kommunal mark. På remsan har flertalet villaägare byggt fina soldäck, grillplatser och bryggor. Jag skulle våga sätta en hundring på att ingen har något kommunalt tillstånd för sina installationer. Jag har ingen plan att börja bråka om detta då jag inte tycker att det angår mig men det vore kul att veta, rent hypotetiskt, om jag skulle samla ihop några bekanta och en kasse öl och sedan använda någons svartbyggda smultronställe för ett samkväm en ljummen sommarkväll - skulle de som anser sig äga bryggorna och grillplatserna på något vis kunna avvisa mig och mina öldoftande bekanta från platsen? OBS, för tydlighetens skull: Den som tycker att jag är en tjurgubbe och paragrafryttare: Jag tänker inte våldgästa någons brygga. Jag tänker inte gola för kommunen. Jag tänker inte göra någonting utan är bara nyfiken på vad ni som läser detta tror att lagen skulle tillåta mig om jag var lite mer provokativ än jag är.
 
  • Gilla
J.Karlsson
  • Laddar…
L
OM du tänker vara lite tjurgubbe , så kolla in de lagliga tomtgränser som finns , tror inte det finns något bygglov på kommunens mark , för annan än ägaren av denna , skulle förvåna mig mycket om kommunen gett något tillstånd , men man vet aldrig , det är nog något som har blivit ett vedertag av de som gjort det , har han kan jag , men vem startade , vad händer om du skulle sätta dig och hinka öl där då , med polarna , skulle tro det inte blev populärt , men var går gränsen för att göra det , kan man fråga sig , och att kolla upp med kommunen om dessa ev . svartbyggen , är nog att väcka den björn som sover , men troligtvis kommer den att vakna för eller senare
 
Det är okej att sätta sig där och dricka en öl. Så länge du inte är ivägen när de nyttjar sin brygga, eller orsakar skada. Lämna inget skräp eller andra spår efter er. De kan säkert ha åsikter, men det är okej. Oavsett om de äger marken eller har korrekta tillstånd, så är det inte en del av hemfridszonen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag kom nyss på att hitta.se har fina kartor med tydligt uppmärkta tomtgränser. Precis som jag trodde har ingen av fastigheterna en tomt som sträcker sig längre än till den allmänna vägen. På hitta's flygfoto syns flera av de svartbyggda soldäcken. Skulle de som byggt anläggningarna ens kunna kräva att jag och mina öl-kompisar flyttar på oss? Om vi sätter oss på kommunal mark i glesbygden oavsett om någon byggt en brygga eller inte borde vi väl få sitta kvar där så länge vi inte skrålar så illa att vi håller de permanentboende vakna. Eller tänker jag fel?
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är fortfarande deras anläggning även om de inte äger marken och det är ett svartbygge.
Jag tycker däremot att du ska kontakta kommunen.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är fortfarande deras anläggning även om de inte äger marken och det är ett svartbygge.
Jag tycker däremot att du ska kontakta kommunen.
Har egentligen ingen betydelse om det är deras anläggning oavsett om det är brygga eller soldäck. Är det inte inom hemfridszon så är det "fritt fram" att använda det under allemansrättens paroll "inte störa, inte förstöra".
 
  • Gilla
Jeepjensa och 1 till
  • Laddar…
Det går utmärkt att ha fullt tillåtna sjöbodar och bryggor på kommunal mark. Där får du vistas, men inte störa eller förstöra.
 
Vanligen har kommunerna sett till att reglera sjöbodar på kommunal mark med arrendeavtal. Det är inte säkert att det går att sätta upp nya bodar.

Saknas arrendeavtal, bygglov och strandskyddsdispens är det svartbyggen i strid med strandskyddet. Kommunerna beslutar numera om strandskydd själva men länsstyrelsen kan kontrollera efterlevnaden. Jag har själv en sjöbod på arrenderad kommunal mark och ska se till att kommunen via kronofogden får bort en bod där länsstyrelsen konstaterat att inget giltigt bygglov för bod finns. Den boden står på prickad kommunal mark inom detaljplanerat område som är hamnområde. Strandskyddet är upphävt. Kommunen är lite slö med just den boden men i övrigt har de arrendeavtal för nära ettusen gamla sjöbodar.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi bor i ett liknande område med allmänning närmast vattnet och tomtföreningens policy är att de lägger sig inte i om någon bygger en brygga (svartbyggen naturligtvis) men man ska vara införstådd med att vem som helst får beträda den. Det här brukar man få tydliggöra emellanåt för villaägare som tror att de har strandtomter.
Själva har vi en favoritbrygga som vi brukar sola och bada ifrån på sommaren. Det är ett par fastigheter som har den gemensamt och de tycker bara att det är roligt att vi uppskattar den.
I gengäld brukar vi handräcka vid förtöjning och lastning.
 
  • Gilla
Jeepjensa och 2 till
  • Laddar…
Valkyr Valkyr skrev:
Har egentligen ingen betydelse om det är deras anläggning oavsett om det är brygga eller soldäck. Är det inte inom hemfridszon så är det "fritt fram" att använda det under allemansrättens paroll "inte störa, inte förstöra".
P pingis skrev:
Jag läste tråden om allemansrätt vi samfällighetsbrygga och kom på en fråga som snurrat i mitt bakhuvud en tid. Där jag bor finns ett gammalt sjönära sommarstugeområde som de senaste åren omvandlats till ett eldorado för permanentboende med höga inkomster. På de små tomterna försöker man bräcka varandra med tjusiga kåkar. Mellan sommarstugorna och sjön går en liten allmän väg och mellan vägen och vattnet finns en strandremsa på ett par meter. Vad jag vet är strandremsan allmän kommunal mark. På remsan har flertalet villaägare byggt fina soldäck, grillplatser och bryggor. Jag skulle våga sätta en hundring på att ingen har något kommunalt tillstånd för sina installationer. Jag har ingen plan att börja bråka om detta då jag inte tycker att det angår mig men det vore kul att veta, rent hypotetiskt, om jag skulle samla ihop några bekanta och en kasse öl och sedan använda någons svartbyggda smultronställe för ett samkväm en ljummen sommarkväll - skulle de som anser sig äga bryggorna och grillplatserna på något vis kunna avvisa mig och mina öldoftande bekanta från platsen? OBS, för tydlighetens skull: Den som tycker att jag är en tjurgubbe och paragrafryttare: Jag tänker inte våldgästa någons brygga. Jag tänker inte gola för kommunen. Jag tänker inte göra någonting utan är bara nyfiken på vad ni som läser detta tror att lagen skulle tillåta mig om jag var lite mer provokativ än jag är.
Jag tycker inte det är ok att använda andras grejer utan lov från ägaren. Lika lite som det är ok att sätta sig i nåns bil bara för att den står på en kommunal parkeringsplats. Du får inte sätta dig i någons båt bara för att den ligger i allmän sjö. En upplåst cykel är inte lovlig bara för att den står olåst i ett cykelställ på torget.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer för allt du räknar upp. Men med bryggor gäller andra regler.
 
  • Gilla
Quartto och 6 till
  • Laddar…
P polken skrev:
Jag tycker inte det är ok...
Spelar tyvärr inte så stor roll.
 
Vi byggde en sandstrand och en stor brygga åt en bostadsrättsförening.
Dom satte upp egna skyltar att det var privat mark och inga andra fick bada där, och det var helt och hållet deras mark.
Kommunen kom och dom fick ta ner skyltar för att vem som helst ska få nyttja badet.
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
Jag gick förbi en brygga där man förtöjd båtsr för det stod" endast tillträde för medlemmar " eller liknande. Men skulle det ändå vara tillåtet för mig att gå ut och bada eller fiska därifrån? Jag vågade inte det då men det låg ju inte så att någon bodde precis inpå.
 
Du får till och med förtöja båt vid annans brygga om du inte stör någon eller för nära bostadshus.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.