Ska ta ett kort ikväll om jag får tillfällle...
Den ÄR massiv - Och snygg :)


//Wormit
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Blir roligt att få se en bild. Er den färdigkapad för spishäll/diskho eller måste du hyra in en plasmaskärare för det jobbet? :)
 
Här kommer äntligen 3st bilder på den AP-snygga bänken :p
 
  • DSC00164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grossistpriset för rostfri varmvalsad 10mm plåt är runt 35-40kr/kg vilket ger omkring 4000 för ett par m2. Även om man får betala en avans på 100% så är det ju inga JÄTTE pengar. Sedan tillkommer ju arbetet, men det känns inte som en jätte arbetskrävande produkt.

/Kalle

PS
jag håller med dig om att det är mäktigt, själv skulle jag även kunna ha den utan hoar, enbart som arbetsyta på en ö eller liknande.

Och till er tvivlare: det ÄR skillnad på tunnplåtsklädd MDF och massiv stålplåt. Stor skillnad. Det är en fråga om äkthet och ärlighet gentemot materialet. Annat är bara lurendrejeri.
DS
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Robster skrev:
Sannolikt har du inte en golvkonstruktion som orkar bära upp vikten. Inser du hur mycket en 12 mm solid plåt väger per kvadratdecimeter? Ska du ha "solidkänsla" kan jag garantera dig att det räcker gott med halva tjockleken. Det kommer inte att flexa för fem öre.

//Rob som jobbar på SSAB och har "viss" erfarenhet av plåt
Ett par hundra kilo fördelad på ett par kvadratmeter är väl inte någon jättelast direkt. Folk ställer akvarium med långt mer än dubbla vikten på sina golv utan problem. Och en 12 mm stålplåt väger ungefär 1 kilo per kvadratdecimeter (1040g för att vara mer exakt).

Och det säger jag med "liten" erfarenhet av plåt.

/Kalle
 
Snailman
Jag antar att stenskivor väger lika mycket, de brukar väl vara 30mm tjocka.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, ganska exakt lika mycket faktiskt... :) Med stendensitet på ca 3500kg/m3.
 
Grymt snyggt, såg något liknade på en butik på karlavägen, men de hade "bara" 5-6mm plåt.
 
Limma rostfritt på billigare metall? Vanligt stål under, tigat i alla hörn och sedan tillfräst och borstat borde inte kunna urskiljas. Eller byt stål mot aluminium, så kan du ha mycket tjockare för samma totalvikt.
Gället att inte tippa några vinglas sedan ;-)
 
Jag har en affärskontakt som hanterar plåt och som är rimlig i sin prissättning och gillar specialgrejer som är roliga. Vilka mått vill du ha, så får han räkna...
 
  • Gilla
Pezzo och 1 till
  • Laddar…
snyggt!
Skulle sakna kanten som hindrar vatten att rinna ner på golvet som finns på dom billiga diskbänkar jag är van vid ... men å andra sida om jag hade råd med en sån så skulle jag nog ha råd med en hushållerska också ..... :)
gaia
 
Är det inte en 6mm?
Finns ett flertal leverantörer. Jag skulle gissa att denna är DecoSteels 6mm med blankpolerade kanter. Löjligt snyggt! Några har skrivit kommentarer kring att inte ha massivt stål. Att ha massivt över 6-8 mm innebär en väldig belastning, tungt som bara den. Men själva meningen med att ha massivt stål är att komma ner i tjocklek-inte tvärt om, att få bänkskivan att nästan "sväva" ovanpå bänken.
 
Helt klart rätt, MDF, spånskiva och laminerade produkter har inte att göra i kök då de inte tål vatten.
Rostfritt ska det va.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.