Här tolkar jag det som att det tvärtom är säljaren som är ersättningsskyldig, verkar inte solklart det här.
http://lawline.se/answers/15285

"Vid olyckshändelser och liknande skador som uppstår utan att någon orsakat felet, framgår det av 11 § att huvudregeln är att säljaren står faran för även dessa fel. Detta beror på att det är säljaren som har besittning av fastigheten och att det vore orimligt att lägga detta ansvar på köparen då han inte kan råda över fastigheten ännu. Det finns dock ett undantag vid rena förslitningsskador som man kan vänta sig vid ett vanligt användande av fastigheten. Att en värmepump gått sönder kan knappast ses som en sådan förslitningsskada, om nu inte gården är i väldigt dåligt skick, vilket leder till att det alltså är säljaren som ansvarar för felet."
 
O
Bläää..... :p Jag kände inte jag vart så mycket klokare....
Svarade detta verkligen på våra frågor??
Nu får du börja tolka åt mig Injonil.... ;) Så jag hänger med på vad resultat var...
För det är faktiskt intressant vad som gäller...
 
Jag tycker det framgår rätt tydligt av båda lawline-texterna att normalt slitage inte räknas som olyckshändelser.
 
  • Gilla
Ashe
  • Laddar…
O
inte som olyckshändelser....
Jag tänkte mer på det om en produkt har överlevt sin tekniska livslängd.... och går sönder innan tillträdet..
I det här fallet så har jag inte själv riktigt lyckats hänga med... Därför behöver jag Er hjälp! :)
 
pelpet skrev:
Jag tycker det framgår rätt tydligt av båda lawline-texterna att normalt slitage inte räknas som olyckshändelser.
Var kommer olyckshändelsen in i resonemanget?

1. Är jag som säljare skyldig att åtgärda hålet jag gjorde i väggen med hammaren under ett raseriutbrott?
2. Är jag som säljare skyldig att åtgärda hålet i väggen vi av en olyckshändelse råkade göra när vi bar ut vävstolen?
 
1. Ja enligt 4 kap. 12 §
2. Ja enligt 4 kap. 11 §
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag tror man gör skillnaden att när en teknisk utrustning går sönder som ej uppnått sin tekniska livslängd är det att betrakta som våda och säljaren bär ansvaret medan om den tekniska livslängden är uppnådd så är det ej våda utan det är något som köparen borde vara införstådd med att det är en risk och köparen får ta smällen.
 
Peter2400 skrev:
Här tolkar jag det som att det tvärtom är säljaren som är ersättningsskyldig, verkar inte solklart det här.
[länk]

"Vid olyckshändelser och liknande skador som uppstår utan att någon orsakat felet, framgår det av 11 § att huvudregeln är att säljaren står faran för även dessa fel. Detta beror på att det är säljaren som har besittning av fastigheten och att det vore orimligt att lägga detta ansvar på köparen då han inte kan råda över fastigheten ännu. Det finns dock ett undantag vid rena förslitningsskador som man kan vänta sig vid ett vanligt användande av fastigheten. Att en värmepump gått sönder kan knappast ses som en sådan förslitningsskada, om nu inte gården är i väldigt dåligt skick, vilket leder till att det alltså är säljaren som ansvarar för felet."
Jag tycker din citerade text säger tvärtom. Att en gammal pump lägger av är väl inte att betrakta som en olyckshändelse??
 
elpaco skrev:
Jag tycker din citerade text säger tvärtom. Att en gammal pump lägger av är väl inte att betrakta som en olyckshändelse??
Jag tänkte snarare på sista delen av texten...

"Det finns dock ett undantag vid rena förslitningsskador som man kan vänta sig vid ett vanligt användande av fastigheten. Att en värmepump gått sönder kan knappast ses som en sådan förslitningsskada, om nu inte gården är i väldigt dåligt skick, vilket leder till att det alltså är säljaren som ansvarar för felet."
 
Den sista citeringen säger ju inget om ålder. Handlat det om en tre år gammal värmepump så bör det givetvis vara säljaren som bär risken.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
När jag fick tillträde så gick kylskåpet sönder 3 dagar efter vi fick nycklarna. Det ordnade mäklaren med och såg till att säljaren fick betala. Kylskåpet var 6 år så jag vet inte om de räknas som gammalt. Han fick även laga torktumlaren som krånglade efter jag tagit över. Enligt mäklaren hade jag 2 veckor på mig att testa all teknisk utrustning och få den lagad, efter det var de mitt egna ansvar.
 
Tekniska livslängden på ett kylskåp är betydligt längre än 6 år. Såg en siffra på 15 i byggsammanhang.
 
O
Ramnemark skrev:
När jag fick tillträde så gick kylskåpet sönder 3 dagar efter vi fick nycklarna. Det ordnade mäklaren med och såg till att säljaren fick betala. Kylskåpet var 6 år så jag vet inte om de räknas som gammalt. Han fick även laga torktumlaren som krånglade efter jag tagit över. Enligt mäklaren hade jag 2 veckor på mig att testa all teknisk utrustning och få den lagad, efter det var de mitt egna ansvar.
Jag tror du hade tur!
Som jag förstått det hela så har inte säljaren någon skyldighet att laga något som går sönder efter att du tillträtt huset.
Någon regel om 2 veckor att testa tekniska saker har jag aldrig hört talas om tidigare...
Tycker det låter som en konstig mäklare... men det gynnade dig!

Nån får gärna rätta mig... känner att min hjärna är lite överfull med julmat.... :p
 
Att man får lite tid att testa grejerna verkar rimligt. Men om prylarna funkar vid första kontrollen och sedan går sönder som i fallet med kylskåpet är jag också skeptisk till att säljaren skulle ha något juridiskt ansvar.
 
O
injonil skrev:
Tekniska livslängden på ett kylskåp är betydligt längre än 6 år. Såg en siffra på 15 i byggsammanhang.
Jag hittade samma siffra som du på "byggmentor.se" Huruvida det stämmer helt eller inte vet jag inte...
Det var bara en snabb googling....

Dock tror jag tyvärr att livslängden på ett kylskåp inte är 15år längre... Men det är en helt annan diskussion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.