Hej! Har följt detta forum och nu själv gått vidare med planer och ska bygga nytt! :)
Vi har sålt vårat hus, och tillträde för de nya är om drygt en månad.

Nu till min fråga:
Vår gamla Luft/luft värmepump gick sönder under helgen.
Felet skall såklart undersökas, men det är inte uteslutet att vi måste byta ut den.
Fastigheten är ju såld med en fungerande, dock gammal, värmepump.
Så jag misstänker att jag som säljare är skyldig att tillse att det finns en fungerande pump vid tillträde, stämmer det?

Jag kan fixa köp och montering till en bra penning, och jag antar att kravet vid ersättningsmaskin skall vara en som "motsvarar" den gamla, dvs. inget krav på att den är ny?

tack på förhand!

mvh
Fjant
 
Det stämmer!
 
Kolla så de inte hellre vill ha pengarna, de kanske vill byta till nåt annat.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar.
Jag ska kolla om jag kan lyckas dra detta med nåt av förs.bolagen.
Och ska också kolla med köparn vad de tycker.

/Fjant
 
Försäkringsbolagen skriver av rätt hårt på luftvärmepumpar så har den några år finns nog tyvärr inte så mycket att hämta där.
Kolla dock så att det inte är värmekabeln som pajat i maskinen.
Jag råkade ut för detta i höstas, så fort maskinen fick spänning så gick säkringen. Visade sig att just värmekabeln i ytterdelen (ligger i botten för att förhindra att de fryser) var trasig. Felsökning och byte gick på 1200kr hos en auktoriserad serviceverkstad.

Vill du felsöka själv kan du öppna utedelen på aggregatet, och se om du kan lokalisera värmekabeln, prova sedan att koppla ur den å se om maskinen går igång utan den.
(Glöm inte att det är 230V, så håll tassarna i styr, och koppla inget du inte har koll på. Bryt spänningen innan du skruvar)
 
Jag tycker TS resonerar helt rätt, en seriös säljare.
Jag skulle också vilja ha alternativ som köpare.
TS kanske till och med fixar det billigare för säljaren än om pumpen skulle gå sönder om en månad.

Lycka till nu och låt inte ett litet bakslag som detta sabba julen ;-)
 
Jag tycker också att säljaren hanterar det hela snyggt, men ska man hårddra det så tror jag att det gäller maskinell utrustning som passerat sin tekniska livslängd så betraktas den som "slut" oavsett om den fungerar eller inte. Dvs finns det ett fungerande värmesystem (typ elradiatorer) så kan TS bara låta det vara.

Kan vara bra att veta om köparen kräver en sprillans ny pump.
 
pelpet skrev:
Jag tycker också att säljaren hanterar det hela snyggt, men ska man hårddra det så tror jag att det gäller maskinell utrustning som passerat sin tekniska livslängd så betraktas den som "slut" oavsett om den fungerar eller inte. Dvs finns det ett fungerande värmesystem (typ elradiatorer) så kan TS bara låta det vara.

Kan vara bra att veta om köparen kräver en sprillans ny pump.
Jag tror inte man kan finna stöd i Jordabalken
för att slippa åtgärda uppkomna fel/försämringar i fastigheten.
Fastigheten får inte vara i sämre skick vid tillträdet, i sådana fall ska säljaren åtgärda felen alt. ersätta köparen ekonomiskt.
 
Så är det. Det finns hus där allt uppnått sin tekniska livslängd...
 
Att en gammal vitvara går sönder räknas som normalt slitage, inte en försämring. Jag frågade mäklaren detta när jag köpte hus och han sa att det var glasklart - om ett gammalt kylskåp pajar mellan kontrakt och tillträde är det normalt slitage, och något som jag som köpare får räkna med.
 
Det där får vi kolla upp, även om en mäklares ord givetvis väger mycket tungt ;)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
O
Det är naturligtvis upplagt för diskussioner om vad som gäller om en vitvara eller annan pryl som överlevt sin tekniska livslängd redan vid kontraktsskrivning och då drar sin sista suck någonstans där efter men innan tillträdet... Egentligen finns det enligt mig inte så mycket att diskutera. Som köpare hade jag inte brytt mig nämnvärt... även om man kanske hade hoppats att vitvaran kanske skulle leva någon vecka efter tillträdet... Finns inget värde kvar...
Hur är lagen egentligen formulerad? Injonil, kom å gläns lite!
 
Redigerat:
Hehe, jag vet inte, men jag tror inte på mäklaren som pelpet talat med och skulle gärna vilja veta hur det ligger till.
 
Du får gärna kolla upp saken. Även om mäklaren är en förtroendeingivande gammal räv som numera sålt firman och gått över till att mata ankorna i Faluån på heltid så innebär det ju inte att han inte kan ha fel.
 
Hittade detta som stödjer mäklarens påstående http://lawline.se/answers/13541

"När det gäller en värmepanna som går sönder så är detta troligen inte att anse som en olyckshändelse enligt 4:11, såtillvida att inte blixten exempelvis slagit ner. Maskiner förslits med brukandet och har en begränsad användningstid. Om pannan är gammal eller sliten borde det kunna upptäckas vid köpet och köparen har inte rätt till någon ersättning. Detta gäller förstås inte i de fall säljaren vållat eller vanvårdat värmepannan."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.