Ska borra och gänga fler hål i 70mm Nivell-reglar.
Har för detta köpt Nivells gängsats med borr och tapp.
Borren på 21mm, kan fästas i änden på tappen för att köra allt i ett moment och det styr säkert bättre också, men eftersom borren redan hunnit ut innan tappen börjar arbeta, förborrar jag först och byter sedan till tappverktyget som är ca 23mm.
MEN - mina maskiner orkar inte.
Har testat med min 12V DeWalt DC940 XRP skruvdragare med 48Nm - tvärstopp!
Har också testat med DeWalt borrhammare D25114K, men då bryter momentskyddet ut, som det inte finns uppgifter om i Nm.

Hörde av en byggfirma att man använder en lågvarvig borrmaskin från DeWalt, som man också använder till kramskruv, men fick ingen typbeteckning. Och att man måste köra sakta, lite i taget och backa, i omgångar.

Vilken maskin ska jag använda?
Finns det lågprisvarianter?

/L-O
 
Kanske ska ringa till leverantören och fråga. Gamla borrmaskiner utan momentskydd har sällan variabel fart (har ett par stycken själv) så de är ändå inte så bra till det där. Vet tyvärr inte vad Nivell-reglar är, men om de till formen är som andra reglar kanske det skulle gå att gänga dem i en pelarborr typ Arboga?
 
Skall man gänga i pelarborren bör man ha gängtillsats och de kostar...
Gänga för hand?

Vad är en Nivellregel, vilka gängdimensioner pratar vi om i vilket material och godstjocklek?
<edit>såg nu att det antagligen är M24 och det bör inte vara några problem att dra för hand och med lite skärolja till hands.

/Kent
 
Det är väl trä som skall gängas? En borrsväng kanske skulle fungera till själva gängningsmomentet? Om det inte är flera hundra hål..
 
Nivellreglar, är träreglar (finns även låga plast) som är förborrade var 50:e cm (i mitt fall på 70mm regel) och gängade. I hålen gängas plastskruvar in som fungerar som fötter. Diametern på platsskruvarna är ca 23mm. För extrahål, som jag måste göra, förborrar man med 21mm innan gängning.
Se länk: http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/bygg.pdf
På sidan 8 finns en bild på gängverktyget. Det har en cylindrisk ände för att fästa i en chuck.
Skulle tro att det är svårt att fästa i en borrsväng.
Eller finns det borrsvängar med nyckelchuck?
Med borrhammaren var det svårt att dra åt chucken så den ville glida. När jag väl fick fast den bröt momentskyddet in.
Hörde med en säljare på DeWalt att min DC940 med 48Nm borde gå.
DeWalts starka borrmaskin för nätspänning som byggfirman jag frågade använder, heter tydligen DW248.
Den har ca 57Nm moment, alltså inte så mycket mer än min skruvdragare.
Men Makita DP4003 som en säljere på byggaffären rekommenderade har 73Nm, en bit mer alltså, men kostar 2900kr - för några hål :|
Eller är det fel att stirra sig blind på momentet?
Såg i annan tråd att max hål och moment inte alltid följs åt.
Iofs så tycker väl jag att momontet är det som gäller, max hål kan komma i andra hand...rätt eller??
Finns det lågprisalternativ??
/L-O
 
Jaha, man använder nivellreglar istället för att sala. Det verkar vara ett smart system, särskilt om man ska lägga in ett golv på ett cementgolv, då slipper man ju ha trät i närheten av betongen?

Kollade på Julas hemsida och de har en borrhammare från Meec som kostar 399:-, men det framgår förstås inte vad den har för vridmoment och om det finns ett rent borrläge, men det får man väl ändå tro. Vet inte om det är rätt maskin för jobbet.

Skulle det möjligen vara en möjlighet att hugga in M24-muttrar på undersidan av regeln där det inte fungerar att gänga? Funkar väl om det är ett fåtal kanske.
 
Kan du inte hyra någon form av monstermaskin i stället?
 
Ja det är golvreglar som gör att det blir en vent-spalt under reglar och isolering som hänger i reglarna. Andra liknande system är Granab (plåtreglar) och GIA (ställbara spånskivor).
Men - att hyra är nog inte så smart...här jobbas inte i rasande tempo direkt...:D
Dom nya hålen som jag måste fixa är inte många , men ligger utspridda lite varstans.
Så antingen spar jag och borrar/gängar alla på plats. Om det då strular på nåt sätt, så är det kört. Men - jag skulle kunna hyra en maskin ett kort tillfälle.
Nu skulle jag helst vilja borra/gänga hålen innan regeln monteras på plats, så jag ser att det funkar. Och då skulle jag behöva ha en maskin få tillfällen under lång tid (ett par veckor minst) = dyrt. Alt. hyra kort tid flera gånger = bökigt...

Men jag börjar fundera på att bearbeta regeringen ;) om att det kanske är bra med en ordentligt stark maskin även fler gånger T.ex. dosor?

Frågan är bara: Hur stark behövs? Jag vet inte om en Makita räcker...
 
Jag har en gedigen 0-600rpm Hitachi som stukat handleden på mig mer än en gång - DEN om någon skulle kunna vara lämplig för jobbet. Dvs, en lågvarvig maskin med rackarns mycket moment.
Kör den uteslutande till dosfräsar för betong och blandvispar...

Du kan få hyra för fraktkostnad tur och retur! d^_^b

Kan EVENTUELLT levereras utmed E4 den 8/12 och den 22/12. Alternativt lämpas av den 8/12 och hämtas vid passage den 26/12.

Kollar upp modellbeteckning och data under dagen/kvällen.

Nu skall det snickras!
 
Redigerat:
slacker skrev:
Jag har en gedigen 0-600rpm Hitachi som stukat handleden på mig mer än en gång - DEN om någon skulle kunna vara lämplig för jobbet. Dvs, en lågvarvig maskin med rackarns mycket moment.
Kör den uteslutande till dosfräsar för betong och blandvispar...

Du kan få hyra för fraktkostnad tur och retur! d^_^b

Kan EVENTUELLT levereras utmed E4 den 8/12 och den 22/12. Alternativt lämpas av den 8/12 och hämtas vid passage den 26/12.

Kollar upp modellbeteckning och data under dagen/kvällen.

Nu skall det snickras!

Stort tack för erbjudandet! d^_^b

Men...eftersom jag lyckades övertala "regeringen", så måste man ju ta tillfället i akt :D
Jag slog till och köpte en Makita DP4003 ( http://www.makita.se/pdf/dp4003.pdf ) med 73Nm i papplåda för 2700kr. Dyrt, javisst, men jag tänkte att den är åxå bra för att dra ner ställskruvarna i reglarna som går ganska tungt. Bra att skona skruvdragaren.
Sen kan man ju ha den ist.f. skruvdragaren, för att borra med hålsåg.

Jag kikade åxå på Hitachi D13VG ( http://hitachi.shotcode.no/Print.aspx?prodno=60100413&langID=3&ip=213.236.204.170 ) med 78,7Nm.
Skulle fått den i enkel plastlåda för 2500kr inkl. Men eftersom handtaget inte är ställbart utan fast inskruvat i gängade hål (ett på varje sida), förr valet på Makitan. Jag kanske behöver borra invid vägg och i hörn och då är fast handtag minus.

Om Makitan i verkligheten är 5Nm svagare är frågan...
Båda har 600varv/min, vilket borde innebära ungefär samma utväxling.
Makitan är på 750W ingående men Hitachin bara på 710W, ändå ska Hitachin vara starkare...hm.
Hitachi anger "78,7Nm mjukt förband". Ett villkor som inte Makita anger...hm??
Mäter man moment på olika sätt, eller är det nån sorts glädjesiffror här?

Men nu ska det provas iaf. Hoppas den orkar!
Skulle få returnera den annars.

/L-O
 
62_an skrev:
Men...eftersom jag lyckades övertala "regeringen", så måste man ju ta tillfället i akt :D
Jag slog till och köpte en Makita DP4003 ( [länk] ) med 73Nm i papplåda för 2700kr. Dyrt, javisst, men jag tänkte att den är åxå bra för att dra ner ställskruvarna i reglarna som går ganska tungt. Bra att skona skruvdragaren.
Sen kan man ju ha den ist.f. skruvdragaren, för att borra med hålsåg./L-O
Grattis så långt! Hoppas att det fungerar med den maskinen. Bra ursäkt att köpa en maskin också!

Det där med upptagna watt är kanske inte en absolut siffra på hur stark en maskin är, vridmomentet bör vara närmre sanningen.
 
Vete tusan om jag gillar ideen att gänga i trä om det skall ligga i golv, vad händer när det torkar eller ev blir lite röta i det? De gängorna lär inte hålla länge då.

/Kent
 
Jag gjorde fattig mans nivellgolv med långa spikplugg och kilar. Jag kan inte se att det blev något sämre än ett riktigt nivellgolv, men det tar ganska mycket tid att hålla på med kilarna.
 
Kanske snart läge att börja svetsa på muttrar på fyrkantsplattor mer seriöst, det funkar liksom.
Skittrist bara och dessutom vill man helst ha det riktigt galvat sen men men.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.