BTO skrev:
Eftersom jag genom min fru har viss insikt i denna verksamhet vet jag att de använder blås just för att det är den snabbaste metoden att samla ihop grus på svåråtkomliga asfaltsytor och stenläggningar. Speciellt lätt är det inte heller. Frun har många gånger kommit hem totalt slut efter att ha släpat runt en tung blås en hel arbetsdag.
Men ärligt talat, att "samla ihop", är det inte riktigt tal om ;) En blås blåser bort. Undantaget är möjligen när man blåser allting in emot ett hörn av något slag, och hoppas att det mesta stannar där ;)

Det är också så, att den metoden är snabbast ur det kommunala perspektivet att få bort gruset från den plats det ligger på, "till någon annan" plats, ofta dike kan jag tänka mig. En sopmaskin skjuter du framför dig i normal gångtakt och den tar då ca 60cm bredd. Jag kan inte säga att jag någonsin sett någon "sopa" rent med en lövblås i det tempot. Skillnaden är att med sopmaskinen måste man tömma någonstans emellanåt, däri tror jag det otympliga ligger för kommunalarna. Och faktum är, att när det blir dags för lite större ytor av "uppfartskaraktär" så är det ju just sopmaskiner kommunerna använder, om än lite större traktordragna varianter, att använda lövblåsar utmed gatorna i tätbebyggda områden skulle nog inte funka så bra tror jag, dels finns det ingenstans för skräpet att ta vägen, dels skulle folk bli vansinniga ;)
 
A
Jag har också en lång asfalterad uppfart i backe och jag blåser rent den från grus varje vår med min ryggburna lövblås av kraftigare modell. På våren blåser jag grus, pinnar och löv framför mig nerför backen i en snygg "vall", Någonstans på mitten när det blir för mycket, dvs när det rör sig för sakta, så skyfflar jag ihop det och lägger i säckar och sen fortsätter jag i samma stil igen.

Det är inga som helst problem att blåsa grus framför sig, det blåser inte bort det dammar inte så himla mycket som man kan tro. Nu använder jag iofs halkstopp (krossat makadam) som inte innehåller så mycket damm.

Det fungerar också med högtryckstvätten men det tar mycket längre tid.
 
Korvgubbe
BTO skrev:
Eftersom jag genom min fru har viss insikt i denna verksamhet vet jag att de använder blås just för att det är den snabbaste metoden att samla ihop grus på svåråtkomliga asfaltsytor och stenläggningar. Speciellt lätt är det inte heller. Frun har många gånger kommit hem totalt slut efter att ha släpat runt en tung blås en hel arbetsdag.
Det jag har sett så går kommunalarna längs med kanten och blåser gruset in mot mitten så att allt ska kunna samlas upp av en bil, eller snarare ett fordon, med borstar. Att det är jobbigt att gå en hel arbetsdag tvivlar jag inte en sekund på, men nu var det bara en infart på 60 meter som diskuterades. I min värld är det inte direkt jämförbart.
Min taktik hade varit att blåsa ihop allt grus till en hög för att sedan skyffla upp det i lämpligt kärl och deponera som man finner lämpligt. Visst fungerar det säkert med en liten handborste att skjuta framför sig men å andra sidan kan man använda en lövblås till fler saker än gruset.
 
Javisst, alla metoderna fungerar, alla har sina för och nackdelar. Eftersom jag har alla maskinerna har jag testat alla metoderna på våra ytor inklusive vår långa infart, ja högtrycken har jag inte testat hela vägen, eftersom jag tröttnade, löblåsen tar framförallt inte de lite större stenarna, det märker jag när jag blåser löven från mer än 40st träd, de flesta ekar. Sopmaskinen är by far enklast smidigast och bekvämast att hålla asfaltytorna rena.
 
Sopaggregat på åkgräsklipparen? Finns ju till flertalet märken.. Funkar väl även till enklare snöröjning på vintern.
 
Det kanske vore idé att höra med den entreprenör som sopar bort sanden från gatorna i området? Antagligen så kostar det väl inte så mycket om dom redan jobbar med t ex gatan nedanför och bara svänger upp och sveper av avfarten.
 
johansson_c skrev:
Har sett på jobbet att trädgårdsfirman använder nåt liknande den här när de sopar undan grus både på asfalt och gräs.
[länk]
Det är en kombimaskin, kolla tillbehöret KW-KM

/C
Borsten KB-LM som är 1300:- billigare kanske är ännu bättre. Men totalt blir det inte särskilt billigt ändå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.