Möjligen en 25 mm slang, om man absolut vill ha en färdigkontakterad HDIM. Men det finns ju fullgoda alternativ som inte kräver samma utrymme. Men nu börjar vi komma låååååååångt från trådens kärna så jag avhåller mig från en fortsatt diskussion angående slang/rör.
 
I
Märkligt att det kan kivas så mycket om något man inte längre behöver ha.
Skulle jag dra el hade jag på frivillig basis valt rör, de är mer förlåtande mot spik och självbärande, ser också ett ev problem med att dra ledarna, särskilt om man vill komplettera. Att ha idiotsäkert byggmaterial är nog av stor vikt idag, tror inte många kabelknytare tar sig tid att finlira även om de kan det.
Men när det gäller tvära böjar och att gå närmaste vägen i en stenvägg måste väl ändå den nakna kabeln vara oslagbar.
Att sen flexröret är nästan dubbelt så dyrt gör ju ingen vp-rör-anhängare ledsen.
 
Redigerat av moderator:
Av denna tråden drar jag slutsatsen att VP-rör är bättre, men slang går fortare och är smidigare att jobba med.
Stämmer det? Och hur gör Martin? ;)
 
Kan nästan garantera dig att Martin drar slang, av billigaste kvalisort :D
 
I
Vp-rör i Flexrör och sen en godkänd kabel i det så är han säker. (y)
 
O
Nu fick jag äntligen tummen ur och kikade på programmet... _man blir mörkrädd...
men jag vill gärna ha den där elmätaren.... :D
Så här skrev jag på tv4´s facobook sida:
En fundering ang. senaste avsnittet av Fuskbyggarna.
Jag förstår att man framförallt vill göra ett bra tvprogram.
Men jag tycker det är tråkigt när det kommer till rena lögner från både Martin Timell samt er "byggexpert" Ingen av dessa är elektriker och skall sålunda inte yttra sig om dessa saker. I det här programmet så kommer de med rena påhitten.
Se till att granska saker innan ni släpper ett tv-program. Mycket ut av dragningarna var okej. Även fast Timell sa tvärtom. Desstuom, en liten fråga. Vad är det för underbar liten "elmätare" som Er expert har? Som kan känna av växelström nästen en halvmeter i från? till och med innanför betong. Den skulle nämligen jag gärna vilja köpa.
Läs gärna diskussionen om just elfelen på http://www.byggahus.se/forum/el/231709-martin-timell-el-expert.html
Här finns en del kunnigt folk. Kanske kan vara värt att låta Era två proffs låta någon av dessa medlemmar på Byggahus forumet vilka regler som gäller och så när det kommer till el...
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
M
Jag såg programmet nu också, eller, jag pallade bara fram till första pausen pga spykänslor. Okej för att jag kan spåna iväg ibland och tro att mina spekulationer har saklig grund men va faan, Timell är ju bara pinsamt okunnig och försöker på ett pinsamt sätt spela expert. Spykänslor!
 
Men vaf... Slog just på mys-morgon (Nyheter i TV4, kategoriseras dock som Underhållning i min programguide, ni vet dom skrapar lotter och dricker vin)
Nyhetsuppläsaren var samma som i Timell-programmet, Nybergs brorsa eller vad det var. Undrar om det var en tumstock jag såg sticka fram ur kavajfickan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.