Ja, de kanske låser i varandra som standard. Det tänkte jag inte på.
 
Hej,
Nyfiken hur det gick med detta bygget!? Funderar på något liknande. Vad tror ni om denna lösning?

Schematisk ritning av en garagegrund med märkningar för platta, makadam, ISODRÄN och andra byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, inte fått en notis om inlägg i tråden så missat ditt inlägg. Men för framtiden och andra som söker lösa liknande problem så kontaktade jag en ingenjör om detta och diskuterade olika lösningar. Starkaste är L-stöd.

Så lösningen blev 3 m höga specialgjutna 20KN L-stöd, enorma..., sammanfogade enligt rekommendationer av fabriken (mellangjutningar i skåror) och ihopbultade med järn på det. Dessa L-stöd går utmed hela husets kropp, samt ytterligare mot grannen så det skapade en extra parkeringsyta. Mellan L-stöd och huset är det på det isodränskivor. Under L-stöd är det dräneringar. På insidan av L-stöden är det platonmatta samt ytterligare dränering. I ovankant på huset är det plastskydd ovanifrån så inget vatten kommer in från störtskurar.

Det blev väldigt dyrt, men jag känner mig säker på att varken vatten eller marktryck uppstår och trycker på huset. Det har inte rört sig på 3 år hittills och då har det varit stora lastbilar här i efterhand (bygge av garage, uppfart mm).

Bor ni i närheten (södre 08) får ni komma och kika om ni vill :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Palle Strömstad
  • Laddar…
Hej.
Läste din tråd. Var det ingen som tipsade/pratade om att lägga cellplast som grund och grus ovanpå för att minska marktrycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.