Hej! Har köpt mig ett projekt till hus med diverse problem. :| (har prutat ordentligt, men ändå...)

Det senaste är att huset ska vara sutteräng, men huset är nu putsat runtom och 2 plans. Det är träreglat på bottennivån med cellplast bakom. Så det är väl isolerat. Totalt ca 250 väggar gissningsvis + putslagret.

Marken ska egentligen ligga an mot huset, men det är istället en altan byggd där. Detta är inte enligt bygglovet, och allt ska göras om så det istället blir parkeringsplats pga kraftig lutning på tomten.

Problemet som då är är förstås att väggen troligen inte klarar av marktrycket som kommer uppstå.

Hur kan man på ett bra och hållbart sätt lösa detta?

Stora L-stöd, eller mura en ny lecamur utanpå putsen? Vad är billigast?

Eller finns andra alternativ?

Tips mottages tacksamt!
 
Redigerat av moderator:
Börja med att ta in en konstruktör som kan räkna på vad väggen tål eftersom du är osäker. Eventuellt kanske du kan bygga en kontrefor?
 
Absolut, det är gjort via markgubben. Men ville själv gräva lite i vad för alternativ där finns. Så får vi se om det matchar med vad min markgubbe kommer fram till :) (litar så klart på att han och hans konstruktörskontakt löser det hela)

Får dock en känsla av att detta blir dyrt.

En mur med stödjande "kontrefor" som du nämnde är väl så det kommer få bli. Alternativt gigantiska L-stöd som man ställer på plats. Ingen aning riktigt om prisbild på något av dessa två.
 
Behöver fortfarande tips här, eller någon som kan rekommendera en konstruktör i Södra stockholm? Jag har fått ett par namn men ingen svarar. Jag behöver alltså någon som kan räkna på detta och rita upp något så min Garbo-försäkring kan gälla!

Väggen är ca 11 m lång och 2,8m hög.

Min murare tänker 250cm breda murblock, och kontreforer. Ca 20-cm luftspalt mot putsade väggen för att den inte ska påverkas av eventuellt markfukt. Muren ska sen dräneras som vanligt för att skyddas mot tjälskjutning.

Vem kan räkna på att en mur av X tjocklek ska hålla?

Tänk på att 2-3 bilar också ska stå på parkeringsplanen TILL HÖGER om entren (skrev fel)

SE RITNING :)
 
  • Murning-parkering.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låter lite galet att ha en luftspallt men inte kunna utföra underhål? (dränering eller vad det nu kan vara)
Jag skulle satsat på att få den så stor att man kan gå där.
 
Tänkte precis samma sak, alternativt lägga isodrän eller motsvarande i mellanrummet. Nackdelen med att ha spalten bredare är ju att man får problem i marknivå om man ska nyttja det som parkering.

Är det alternativ att försöka lösa detta inifrån så du kan fylla massorna direkt mot väggen? Går det att förstärka den invändiga konstruktionen så väggen tål marktrycket kanske?
 
Ja, kanske dumt med spalt öht. Men riva putsväggen på huset och mura på så sätt är ju inte helt hundra heller. Väldigt kostsamt och riskfyllt moment det med.

Problemet med för stor spalt är dock att man tar mycket av parkeringen. Det är rätt lite utrymme!

Kan man mura utmed den putsade vägg och ha något material emellan som gör att det håller sig fuktfritt?

Ett annat alternativ vore ju att gjuta en tjock betongplatta som är uppe i luften och därmed behålla gången som syns på bilden. Men är det ens görbart?
 
Johnny Viking skrev:
Kan man mura utmed den putsade vägg och ha något material emellan som gör att det håller sig fuktfritt?
Ja, lägger du isodrän emellan så bör det hålla sig fuktfritt. Deras support är hjälpsamma så ett samtal dit kostar ju inget. Du borde inte behöva röra putsen heller, eller menar du att det är murat direkt på cellplasten? Det borde väl inte vara riskfyllt att byta ut det mot en riktigt murad vägg som tål trycket isåfall?

Problemet med en betongplatta är ju att den måste vila på något i huskroppen.... Är det bara tunn puts räcker ju inte det....
 
Inget är murat än.

Det är ju fortfarande problem med marktryck om man murar direkt mot huset med isodrän emellan.

Normalt sett så stödjer ju huset ovanpå en murad vägg. Där får den bärigheten. Men i detta fall skulle det ju vara en självstående mur.


Tanken med betongplatta som parkering där vore att då ha en järnbalk utmed hela huset.

Men hur fasen gjuter man en platta i luften? Måste ju byggas en monstruös luftbro eller hur?
 
  • Gilla
Alex_M
  • Laddar…
Om någon här gjort detta förut, vet att det fungerar, kontakta mig... ! Vore skönt om någon bara kan titta på skiten, säga "så här gör vi!" och säger att det kostar X kronor. Done.
 
Du kan kanske kolla med medlemmen Jajada som verkar ha bra koll på att gjuta och mura. Han har en jäkligt schysst tråd här på forumet om sitt "lilla" stenhusbygge....
 
Yes, har sett det. Dock kräver Garbo en "underskrift" av någon konstuktör eller som tar på sig ansvaret om det går åt helsike en vacker dag. Vill inte behöva stå där och betala allt ur egen ficka en gång till.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Just nu ser det ut som att jag väljer 2.7m höga och 1 m breda L-stöd. Har fått bra priser på det.
De ska klara 20nm (kan inget om sånt) men han jag prata med lät kunnig. Han kunde inte själv garantera något, men överdimensionerat är bättre i mitt fall.

De väger visst 1.5 ton styck de där pjäserna.

En undran jag har för att kanske än mer garantera ingen svikt är att man låser alla L-stöd i överkant med en överliggande HEA järnbalk som håller ihop alla L-stöd i en rad.

Så blir det tryck på ena sidan så fördelas lasten över de andra.
 
Järnbalken kommer ju ovillkorligen att rosta med tiden.
Om inte L-stöden låser mot varandra ändå så är det nog bättre att du gjuter och armerar en balk överst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.