saturnus ,,läs på ,,o vad gäller dom firmorna som dränerar om dom e sertifierade så gör dom rätt ,,dom håller inte på med massa makadam diken ,,kolla uti markerna där det täckdikas ,ligger det makadam upp i ytan där ,,håll inte på med massa villfarelser o hörsägen
 
renoverarn skrev:
saturnus ,,läs på ,,o vad gäller dom firmorna som dränerar om dom e sertifierade så gör dom rätt ,,dom håller inte på med massa makadam diken ,,kolla uti markerna där det täckdikas ,ligger det makadam upp i ytan där ,,håll inte på med massa villfarelser o hörsägen
husgrunderna är ett kritikt ställe för fukt, därför bättre att göra det rätt från början,.
Jo det är riktigt att duken är till för att separera massorna....men duken tätar också med tiden = den blir helt tät. och då kom eventuellt vatten att föra med sig jord nod till dräneringen. Det måste väl ändå vara någon anledning till att många dräneringar slutar fungera.

Du renoveraren; visa bild på ditt hus
 
saturnus läs på ,,titta dej själv i spegeln en mun två öron ,,lyssna o lär ,,slut på denna diskution
axi ,,ring till pordrän eller fuktspärrteknik för att få reda på hur det går till,,eller om du ringer nån entreprenör ,men kolla då så att dom e certifierade o kan sin sak,,,det finns så många entreprenörer som inte vet vad dom sysslar med
 
Jo Vi vet, att där det är problem, gäller det att hålla väggen fri från fukt. Det visar sig att väggar är torra, om man fyller upp med 8/16 makadam, man avgränsar m a o de fuktiga jordmassorna från att nå väggen. Det är inte så, som vissa tycks tro, att vatten kan rinna över makadambädden och in till väggen. Å andra sidan är det inga vattenmassor det handlar om, ovan dräneringen, utan just fukt. Men visst grundvattnet kan mycket väl stiga, i höjd, över dräneringen, men inte längre än fram till gropen ovan dräneringen, och då är det säkrat med 8/16
http://www.byggahus.se/forum/grund-...ra-sjaelv-estimera-pris-tid-o-material-3.html

Men gör som Ni vill, jag avslutar nu.
 
Tyresö
saturnus skrev:
Men gör som Ni vill, jag avslutar nu.
Jag läste igenom rätt många inlägg......du vet ju att jobba ut ifrån naturlagarna och bygga därefter, imponerande att du har varit så saklig och tålmodig igenom hela den här snålvattentråden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.