H hempularen skrev:
Det är inte alls säkert att det behöver bytas. Vi är flera som ser ett tydligt fel på bilden.
Det översta hålet i högra brunnen ser helt sönderbränt ut så att nöja sig med att bara återansluta nollan utan att byta uttaget känns inte som en bra idé.
 
Det är bränt på två ställen. Plinten där inkommande brun ledare sitter har smält.

Men, som sagt var, förstår jag inte alls vad uttaget på bilden har med trådens fråga att göra?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Det har ju brunnit i ett av uttagen och det är därför det måste bytas. Antar det är det fel du menar.
Men vad är det för uttag, det ser ju ut som att man satt ett uttag inne i en kopplingsdosa???
 
  • Gilla
Övv och 2 till
  • Laddar…
Vad tror ni om denna tabellen
 
  • Diagram för spänningsfall i kablar vid olika belastningsströmmar och ledarareas. Anvisningar för maximal kabellängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är viktigt att ha koll på spänningsfallet när man drar långa ledningar men utlösningsvillkoret är en helt annan sak. Man måste åtminstone veta i vilken typ av område huset står för att kunna gissa och har man 50 m till friggeboden bor man nog inte inne i en tätort utan snarare ute på landsbygden med långa ledningar till en kanske halvrisig transformator på en stolpe någonstans.
 
Redigerat:
Och rent spontant TROR jag inte att det är nått problem med 10A och 50m 2,5mm2
 
tommib
Nej jag TROR inte heller det egentligen. Jag vill mest klargöra att man inte slentrianmässigt kan säga ja när man börjar komma upp lite i avstånd. Rätt vad det är så kommer någon och tycker att "det här är ju 2,5 kommer, det ska säkras 16 A" och då är det inte alls lika god marginal.
 
Jag kolla på 5*6 kabel också Malmberg har en för 80kr metern. Om man väljer en sådan istället för 6*2,5 i jorden så är det bara 2,5 från central fram till kopplingsdosa där det går över till markkabel. Bör man byta den kabeln så det ligger 5*6 från centralen. Måste det vara samma aria på kabeln hela vägen mellan bod och hus ?
 
Man bör ha samma area hela vägen, inte minst för att förhindra förvirring och dra fel slutsatser i framtiden.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Går hur bra som helst, men avsäkring gäller för den klenare arean och då bir det att ta beslut om något
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Jag har rensat lite löjlig Stavningsdiskussion

/moderator
 
  • Gilla
Rolle6403 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men vad är det för uttag, det ser ju ut som att man satt ett uttag inne i en kopplingsdosa???
Installationen har gjorts av en elektriker. Det är ett uttag på fasaden för att vi ska kunna köra maskiner utomhus.
Vi tackar för alla kloka och vänliga svar. Och till er som retar er på att vi gick in i den här tråden kan vi berätta att vi nu går ur den.
Ha en fin fortsättning på sommaren!
 
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Installationen har gjorts av en elektriker. Det är ett uttag på fasaden för att vi ska kunna köra maskiner utomhus.
Vi tackar för alla kloka och vänliga svar. Och till er som retar er på att vi gick in i den här tråden kan vi berätta att vi nu går ur den.
Ha en fin fortsättning på sommaren!
Det betvivlar jag starkt, hela arbetet ser ytterst amatörmässigt ut.
 
E elmont skrev:
Det betvivlar jag starkt, hela arbetet ser ytterst amatörmässigt ut.
Jodå. Elektrikern har både installerat och falturerat oss. Vi tyckte dosan såg smäckig ut, hade väntat oss något rejälare för en utomhusinstallation. Men det är tydligen EU-standard.
(Bilden visar uttaget efter att vi tagit bort kåpan/locket.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.