D09 skrev:
Dum fråga som inte har med tvättlinorna att göra :)

Är det brukligt att montera en central / skåp på tomten som man drar all kabel till?

Kommer ju säkert vilja ha mer lampgrejor i framtiden och blir omständigt att gräva upp fram till centralen varje gång.

Vilket miniskåp/ central rekommenderas isåfall?
Skulle säga att det är ganska obrukligt. Så ofta räknar man nog inte med att man behöver en kabel till under gräsmattan.

Däremot kan det behövas uttag lite här och där på tomten, dvs ett uttag som tål utomhusmiljön och som kanske tillåter vidarekoppling av utgående fast inkopplade kablar också. Det blir ju ingen central, men det räcker ju med en grupp om det bara är belysning och lite häcksaxar som ska drivas.

Här finns lite bilder på olika uttag:
http://www.byggahus.se/forum/el/218081-utomhuskabel-grava-ned-med-kontakt.html#post1791822
http://www.eldirekt.se/en/eluttag/uttag-kapslade/elit-vagguttag-ip56

En fullödig elcentral i trädgården får nog ses som lite udda.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte separat JFB eller åtminstone en tvåpolig brytare på kabeln så att det går att koppla bort den om det trots allt skulle komma in fukt. Annars kommer hela huset att slockna.
 
D09
mycke_nu skrev:
Glöm inte separat JFB eller åtminstone en tvåpolig brytare på kabeln så att det går att koppla bort den om det trots allt skulle komma in fukt. Annars kommer hela huset att slockna.
Bra där :)
 
D09
Bo.Siltberg skrev:
Skulle säga att det är ganska obrukligt. Så ofta räknar man nog inte med att man behöver en kabel till under gräsmattan.

Däremot kan det behövas uttag lite här och där på tomten, dvs ett uttag som tål utomhusmiljön och som kanske tillåter vidarekoppling av utgående fast inkopplade kablar också. Det blir ju ingen central, men det räcker ju med en grupp om det bara är belysning och lite häcksaxar som ska drivas.

Här finns lite bilder på olika uttag:
[länk]
[länk]

En fullödig elcentral i trädgården får nog ses som lite udda.
Det är ip65 man ska ha ? :)

Det kapslade uttaget hade varit bra o ha på utsidan garaget
 
Sätt hellre uttaget inne i garaget om det är möjligt. Då kan det garantera inte komma in fukt.
 
D09
mycke_nu skrev:
Sätt hellre uttaget inne i garaget om det är möjligt. Då kan det garantera inte komma in fukt.
Farsan har en rulle som man drar ut från garaget, sån har jag varit sugen på länge ( typ vattenslangshållare ) .

Tomten är ganska avlång och 25 ( eller var det 15 farsan hade ) meter kabel räcker inte långt till mina påhitt så några kopplibgspunkter längs tomtgräns hade varit bra :)

Ska man ändå fixa ett system för lampor så borde jag få med några såna :)
 
Du kommer att ångra dej.. :|

Skaffa en lång förlängningskabel istället.
 
Redigerat:
D09
Om man drar kabel kan man inte stoppa in såna här längs vägen ( eller liknande ) eller blir det tokigt?

Blir inte så många, 1 på baksidan, 1 på mitten av tomten och en vid parkeringen.

Kommer iofs ändå behöva lång kabel från dom punkterna.

Kollade efter stolpar med färdiga uttag men då springer det iväg i kostnaderna
 
D09
mycke_nu skrev:
Du kommer att ångra dej.. :|

Skaffa en lång förlängingskabel istället.
Det är ju klart den lättaste varianten :)
 
D09
Är det gul slang som gäller fortfarande?
( att förlägga kabeln i )
 
D09 skrev:
Är det gul slang som gäller fortfarande?
( att förlägga kabeln i )
Det finns inget krav på slang ihop med t.ex ekkj. Men det ligga ett kabelmarkeringsband ovanför kabeln.
 
D09 skrev:
Farsan har en rulle som man drar ut från garaget, sån har jag varit sugen på länge ( typ vattenslangshållare ) .

Tomten är ganska avlång och 25 ( eller var det 15 farsan hade ) meter kabel räcker inte långt till mina påhitt så några kopplibgspunkter längs tomtgräns hade varit bra :)

Ska man ändå fixa ett system för lampor så borde jag få med några såna :)
Jag har denna på väggen med 80 meter H07RN-F 3G1.5 :)

20140809_113527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platsar denna i fusktråden som är het just nu?

Naturligtvis inte! Förutsatt att uttaget man använder till vindan är skyddad av en JFB och en säkring som skyddar kabeln vid kortslutning. Hos mig fungerar 10 A diazed eller B10A dvärg. Ett visst spänningsfall får man dock leva med.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag har denna på väggen med 80 meter H07RN-F 3G1.5 :)

[bild]

Platsar denna i fusktråden som är het just nu?

Naturligtvis inte! Förutsatt att uttaget man använder till vindan är skyddad av en JFB och en säkring som skyddar kabeln vid kortslutning. Hos mig fungerar 10 A diazed eller B10A dvärg. Ett visst spänningsfall får man dock leva med.
Smidig grej! Att man aldrig har tänkt på detta, måste bli mycket billigare än o köpa en gelia 50meters vinda på ahsell/laitis, kommer nog kopiera dig!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tänk även på värmeutvecklingen vid hög last och mycket kabel på rullen. Har en gång i tiden kört en gräsklippare på 1kW, fast då med det mesta utrullat.
 
Bo.Siltberg skrev:
Tänk även på värmeutvecklingen vid hög last och mycket kabel på rullen. Har en gång i tiden kört en gräsklippare på 1kW, fast då med det mesta utrullat.
Jo kan ju bli riktigt varmt, det är ju inte för ro skull vindor har en tempbrytare som skydd. Men nu ska man inte ha den till o svetsa med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.