Tack för alla svar. Även om jag är välutbildad ingenjör tycker jag att det har blivit lite väl komplicerat att få in TV-signal och svårt att få bra information. TV-butikerna berättar sällan hela sanningen, men här verkar man få hela sanningen sett men olika ögon så det går att bilda sig en uppfattning av vad som passar mig.

Jag förstår att det finns många möjligheter och lite av allt för tekniska prylbögar (så är jag även själv till stor del). Med fullt upp med familj, jobb och allt får man dock kompromissa ibland. Svärfar får in 4 satelliteter men använder mera tid på att bläddra runt än att titta på TV.

Behovet är ändå begränsat så för min del blir det nog denna lösningen:
  • Dra om befintlig Viasat till vardagsrums TV’n (som ska köpas. Samsung 40” av någon typ ligger bäst till). Här monteras även boxen med hårdisk och här får det bli ett kort med abonnemang.
  • Köpa och montera antenn på samma rör som parabol. Dra kablar till barnrum mm (3-4 uttag) och köra marksänd basutbud (enbart box).
Alternativet som jag seriöst funderade på var att köra marksänd basutbud i hela huset och inget annat. KISS (Keep it simple and stupid).

Men än en gång tack för all kunskap.
 
ThomH skrev:
Tack för alla svar. Även om jag är välutbildad ingenjör tycker jag att det har blivit lite väl komplicerat att få in TV-signal och svårt att få bra information. TV-butikerna berättar sällan hela sanningen, men här verkar man få hela sanningen sett men olika ögon så det går att bilda sig en uppfattning av vad som passar mig.

Jag förstår att det finns många möjligheter och lite av allt för tekniska prylbögar (så är jag även själv till stor del). Med fullt upp med familj, jobb och allt får man dock kompromissa ibland. Svärfar får in 4 satelliteter men använder mera tid på att bläddra runt än att titta på TV..
Det var just tanken met mitt svar, att visa på att myntet sällan har två sidor utan så många som fantasin tilllåter och som ni förstår kan man innan man får så många kanaler som svårfar även ägna mer tid åt att finna tekniska lösningar, ladda mystiska firmware etc. än att titta på TV :D
Eller så köper man en modern variant "Den lille elektrikern" efter man installerat "KISS" så får familjen titta på burken i 'lugn o ro'
 
ThomH skrev:
Tack för alla svar. Även om jag är välutbildad ingenjör tycker jag att det har blivit lite väl komplicerat att få in TV-signal och svårt att få bra information.

Ha Ha ingenjör....

Gymnasieingenjör är en gammal titel för den som avlagt examen vid ett tekniskt gymnasium. Från 1966 till 1988 (sista examensår var 1996) var denna utbildning fyraårig (med studentexamen efter årskurs tre). Till vardags titulerades en gymnasieingenjör som "ingenjör" i motsats till sin högskoleutbildade kollega, "civilingenjören"
Mellaningenjör är en högskoleexamen om 80(120 hp) poäng. Den första utbildningen startade 1976/77 vid LTH.
Högskoleingenjör är en högskoleexamen om 120 (180 hp) poäng (de första åren omfattade högskoledelen av utbildningen 80 poäng). De första Högskoleingenjörna utexaminerades 1992.
Civilingenjör (finlandssvenska: diplomingenjör) är en högskoleexamen om 200 (300 hp (för master)) poäng.
Bergsingenjör är ursprungligen en examenstitel från vissa civilingenjörsutbildningar, men är sedan 1933 en registrerad yrkestitel.
Gruvingenjör, ingenjör med specialutbildning inom gruvvetenskap. Förr en särskild titel för vissa ämbetsmän inom bergsbruk.
Miljöingenjör
Brandingenjör
Sjöingenjör
Försvarsmaktsingenjör
Byggnadsingenjör
Collegeingenjör
 
Finns det en utbildningsingengör som håller rätt på detta också?
/bara teknisk studentexamen då de tog bort åk4 för oss :( Årtalen där är fel. 92-93 var sista året man utbildade åk4
 
Ingenjör är ju bara en titel :) Inget illa menat!

Det finns ju seriösa service och installationsföretag riktning mot just antenn och parabol. Dom kan titelera sig med att vara CANT-auktoriserade.
Är själv grovarbetare med en auktorisation.
Titelerar mig i såfall som legetimerad kabeltattare. :)
 
Snacka om OT dikeskörning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.