R
M Mackan31 skrev:
Tack för informationen. Vet du ungefär hur mycket av de 8-10% som brukar bli kvar i roterbilen?
Oftast ingett o ibland lite allt hänger på hur bra grunden är sätta alltså dina L-element och cellplasten..
Det blir jobbigt för dig om du beställer för lite och ska stålslipa golvet..
 
R Rejäl skrev:
Oftast ingett o ibland lite allt hänger på hur bra grunden är sätta alltså dina L-element och cellplasten..
Det blir jobbigt för dig om du beställer för lite och ska stålslipa golvet..
Ok, jag förstår att det går åt mer betong än beräknat när man använder prefabricerade kantbalkar då cellplasten sjunker men inte kantbalken. Använder man L-element sjunker det ungefär lika mycket som övrig cellplast så att volymen inte förändras, givet att den största "sjunkningen" sker mellan bädden och cellplasten. Jag har fortfarande inte förstått var de 8-10% tar vägen. Kan du utveckla hur L-elementen och cellplasten ska sättas för att behöva så lite extra betong som möjligt? Vad tror du om att göra mitten på bädden några millimeter högre än kanterna?
 
Villa vista Villa vista skrev:
Behövs 450mm bred kantbalk om det är det som avses?
Jag kan inte bedöma om voten (kantförstärkningen) kan vara mindre eller ej. Antar att det kostar mer att låta någon räkna på det än att köra 2 roterbilar.
 
Hej
Jag kan rekommendera att göra plattan lite tjockare än 10cm.
Höj kanten och lägg på ett par centimeter betong så den blir tjockare.
När jag gjöt i källaren hade jag gjort form till sågverket och ässjan i smedjan så hela betongbilen tömdes hemma.
Så du kanske har något annat som skall gjutas av bara farten, flaggstångsfundamente?
/W
 
Kantbalken kan göras 300mm bred btg. då borde du minska btg-behovet till ca 7 kbm. jag har tre våningar tung stomme. (lättbetong) på så bred kantbalk.
om du gör mitten några mm högre, det ger ingen volym, som jag skrev tidigare 10mm över hela ytan ger 0,5 kubik btg.
 
  • Gilla
Mackan31
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag kan rekommendera att göra plattan lite tjockare än 10cm.
Höj kanten och lägg på ett par centimeter betong så den blir tjockare.
När jag gjöt i källaren hade jag gjort form till sågverket och ässjan i smedjan så hela betongbilen tömdes hemma.
Så du kanske har något annat som skall gjutas av bara farten, flaggstångsfundamente?
/W
Har inga andra projekt på gång tyvärr. Hur mycket betong användes jämfört med dina beräkningar?
 
R
M Mackan31 skrev:
Ok, jag förstår att det går åt mer betong än beräknat när man använder prefabricerade kantbalkar då cellplasten sjunker men inte kantbalken. Använder man L-element sjunker det ungefär lika mycket som övrig cellplast så att volymen inte förändras, givet att den största "sjunkningen" sker mellan bädden och cellplasten. Jag har fortfarande inte förstått var de 8-10% tar vägen. Kan du utveckla hur L-elementen och cellplasten ska sättas för att behöva så lite extra betong som möjligt? Vad tror du om att göra mitten på bädden några millimeter högre än kanterna?
Det är ingen exakt vetenskap eller att man kan förklara allt! beställ du dina kubik som du vill så får du lära dig den hårda vägen…
 
M Mackan31 skrev:
Har inga andra projekt på gång tyvärr. Hur mycket betong användes jämfört med dina beräkningar?
Jag har alltid tagit fulla bilar.
När jag gjöt 200 kvm så kollade vi bara hur mycket sista bilen skulle hämta.
/W
 
B
Jag hade beställt ca 0.5m3 extra, och förberett en plats där man kan dumpa överskottet. T.ex. nån grop, eller annat ställe där lite betong inte blir ett problem i framtiden.

Kanske kan man fixa en liten form vid sidan av för något cykelställ/minibod eller liknande där överskottet kan komma till nytta om det inte går åt till huvudplattan.

Eller bara dumpat betongen nånstans och bilat bort det nån gång i framtiden.

Det är så jobbigt att gjuta att få en halv m3 för lite, och en halv m3 för mycket kostar ganska lite. Det blir lite som en billig försäkring att beställa lite för mycket betong...

Nån gång när jag gjutit så har formen svällt lite (pga för klen form), nån gång har det blivit lite spill osv. Saker händer under tiden, och när man gjuter så måste man ha en plan B innan eftersom betongen härdar snabbt och man har en chans att få det bra.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Kantbalken kan göras 300mm bred btg. då borde du minska btg-behovet till ca 7 kbm. jag har tre våningar tung stomme. (lättbetong) på så bred kantbalk.
om du gör mitten några mm högre, det ger ingen volym, som jag skrev tidigare 10mm över hela ytan ger 0,5 kubik btg.
Tack för tipset, jag tycker detta låter intressant. Detta kanske förtjänar en egen tråd men jag provar här. Den nuvarande ritningen är de svarta strecken på den bifogade bilden, skulle jag ha isolering till det röda strecket (dvs vinkel på den övre cellplasten) skulle jag spara 140 liter. Med några millimeters bulle på mitten av grusbädden har jag då total 370 liters marginal + kompensation för det som blir kvar i bilen (vilket jag läste i en annan tråd är kring 100-200 liter). Då har jag ungefär den halva kubiken som många har rekommenderat.
Schematisk ritning för isolering med svarta och röda streck visar isoleringens vinkel i en byggnads grundkonstruktion. Ordet 'Isolering' är markerat.
Jag måste nu undersöka marktypens inverkan på konstruktionen (detta borde såklart ha gjorts först...) men denna fråga får en egen tråd.
 
B BSOD skrev:
Jag hade beställt ca 0.5m3 extra, och förberett en plats där man kan dumpa överskottet. T.ex. nån grop, eller annat ställe där lite betong inte blir ett problem i framtiden.

Kanske kan man fixa en liten form vid sidan av för något cykelställ/minibod eller liknande där överskottet kan komma till nytta om det inte går åt till huvudplattan.

Eller bara dumpat betongen nånstans och bilat bort det nån gång i framtiden.

Det är så jobbigt att gjuta att få en halv m3 för lite, och en halv m3 för mycket kostar ganska lite. Det blir lite som en billig försäkring att beställa lite för mycket betong...

Nån gång när jag gjutit så har formen svällt lite (pga för klen form), nån gång har det blivit lite spill osv. Saker händer under tiden, och när man gjuter så måste man ha en plan B innan eftersom betongen härdar snabbt och man har en chans att få det bra.
Problemet är att det då blir två roterbilar så den halva kubiken blir dyr.
 
Du vet att det finns större betongbilar?
 
7ender
Om du bara har utgått från information från betongleverantörens hemsida hur mycket en bil kan lasta, kanske det kan vara värt att ringa. Kanske går att trycka in lite till som ett undantag?

Eller om det finns konkurrenter som har andra/större bilar eller andra gränser.

Jag har ingen aning, spånar bara...
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du vet att det finns större betongbilar?
Nej, det visste jag inte. Min leverantörs största tar 7,5 m3. Hur stor är det största man kan förväntas hitta på landsbygden?
 
Då du ska bygga ett garage, så är ju 300mm isolering väldigt mycket. Samtidigt så är din kantbalk i minsta laget. 100mm tjocklek på plattan håller normal sett för vanliga personbilar. Men är det några tyngre fordon, så är det gränsfall. Det är även för klent om du ska sätta in en billyft.
Men annars får man räkna med 5-10% mer betong, än uppmätt. Om du räknar med 8m3, men betongbilen bara tar 7,5, så gör du bäst i att låna en betongblandare och köpa några säckar cement. Du bör även samla på dig en liten hög med stenar, som du kan procenta med.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.