Jag ska gjuta platta till ett garage med 300 mm cellplast som isolering och med en roterbil blir det nominellt 5 liter betong som marginal. Har redan dragit av för att en del blir kvar i roterbilen.

  1. Hur mycket komprimeras cellplasten vid gjutning?
  2. Hur mycket marginal i betong bör man ha utöver det som blir kvar i roterbilen?
  3. Beroende av svar på fråga 1 och 2: Hur ska jag få tillräcklig marginal eller ska jag bara låta det vara? Vad tror ni om att göra grusbädden lätt konvex (ett par mm högre på mitten)?

Tack på förhand
 
R
Hur stor är plattan samt hur många kubik har du räknat med?
 
R Rejäl skrev:
Hur stor är plattan samt hur många kubik har du räknat med?
- Plattans yta: ~50 m2
- Betong 7,5 m3
 
R
M Mackan31 skrev:
- Plattans yta: ~50 m2
- Betong 7,5 m3
Minst 8m3..
 
R Rejäl skrev:
Minst 8m3..
Var tar 0.5 m3 vägen? Är det komprimering av cellplasten? Spill? Att man får för lite från leverantören? 8 m3 blir rejält mycket dyrare då det kräver två roterbilar.
 
M Mackan31 skrev:
- Plattans yta: ~50 m2
- Betong 7,5 m3
Hur stor blir voten?
 
Är färdig betong dyrt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
V Vante skrev:
Hur stor blir voten?
Höjd: 200 mm (exklusive de 100 mm som är över hela plattan)
Bredd: 450 mm
 
Har du räknat bort hur mycket armeringen 'fyller'?
Jag skulle iaf vilja ha ett par hundra liter extra betong och skulle nog beställt 8m3 till ett bygge som ditt.
 
F fribygg skrev:
Har du räknat bort hur mycket armeringen 'fyller'?
Jag skulle iaf vilja ha ett par hundra liter extra betong och skulle nog beställt 8m3 till ett bygge som ditt.
Har inte räknar bort det som fylls av armering, men gjorde det lite snabbt nu och det blir ~40 liter.
 
Hej,

Lite lekmannasvar


  1. Hur mycket komprimeras cellplasten vid gjutning?
Borde inte komprimeras då trycket från btg:n blir extremt låg, kanske i kantbalkarna, men borde röra sig om mm. Problemet är att det finns lite luft mellan friggen och bädden och 0,5 kubik är endast 1 cm på 50 kvm. Dvs 0,5 kubik är inte mycket för marginal.
  1. Hur mycket marginal i betong bör man ha utöver det som blir kvar i roterbilen?
Är det endast 5 liter som blir kvar i bilen? 0,5 kubik som tidigare har angetts borde räcka.
  1. Beroende av svar på fråga 1 och 2: Hur ska jag få tillräcklig marginal eller ska jag bara låta det vara? Vad tror ni om att göra grusbädden lätt konvex (ett par mm högre på mitten)?
Hur tjock platta har du? om den är 10 cm kan du chansa med 9 cm, borde inte vara problem, alt gå upp i kvalitet på betongen. Slutligen behövs verkligen 2,5 kubik till kantbalken? låter mycket, vad är det för stomme?
 
  • Gilla
Mackan31
  • Laddar…
M Mackan31 skrev:
Höjd: 200 mm (exklusive de 100 mm som är över hela plattan)
Bredd: 450 mm
Behövs 450mm bred kantbalk om det är det som avses?
 
R
M Mackan31 skrev:
Var tar 0.5 m3 vägen? Är det komprimering av cellplasten? Spill? Att man får för lite från leverantören? 8 m3 blir rejält mycket dyrare då det kräver två roterbilar.
Har säker vart med på över 70 plattor som gjutits och det har aldrig räckt med den teoretiska mängden..
Vi brukar lägga på 8-10% på gjutningar upp till 20-25m3 och det är sällan några större mängder över..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Hej,

Lite lekmannasvar


  1. Hur mycket komprimeras cellplasten vid gjutning?
Borde inte komprimeras då trycket från btg:n blir extremt låg, kanske i kantbalkarna, men borde röra sig om mm. Problemet är att det finns lite luft mellan friggen och bädden och 0,5 kubik är endast 1 cm på 50 kvm. Dvs 0,5 kubik är inte mycket för marginal.
  1. Hur mycket marginal i betong bör man ha utöver det som blir kvar i roterbilen?
Är det endast 5 liter som blir kvar i bilen? 0,5 kubik som tidigare har angetts borde räcka.
  1. Beroende av svar på fråga 1 och 2: Hur ska jag få tillräcklig marginal eller ska jag bara låta det vara? Vad tror ni om att göra grusbädden lätt konvex (ett par mm högre på mitten)?
Hur tjock platta har du? om den är 10 cm kan du chansa med 9 cm, borde inte vara problem, alt gå upp i kvalitet på betongen. Slutligen behövs verkligen 2,5 kubik till kantbalken? låter mycket, vad är det för stomme?
1. Nej, 5 liter är marginalen för det som kommer ur roterbilen. Det som är kvar i bilen är redan avdraget så jag behöver ingen extra marginal för det. Beroende på hur du menar är luften mellan cellplasten och bädden är iaf delvis kompenserad för då jag har räknat med 100 mm betong oavsett hur mycket luft det finns efter montering av cellplasten (svårt att förklara).

2. Plattan är 100 mm tjock. Stommen har 195 mm reglar och garaget har ett loft.
 
R Rejäl skrev:
Har säker vart med på över 70 plattor som gjutits och det har aldrig räckt med den teoretiska mängden..
Vi brukar lägga på 8-10% på gjutningar upp till 20-25m3 och det är sällan några större mängder över..
Tack för informationen. Vet du ungefär hur mycket av de 8-10% som brukar bli kvar i roterbilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.