Hej, ytterligare en tråd gällande olika kökstillverkare.
Vi är påväg att byta ut vårt kök. då vi planerar att bytta ett förråd med så är budgeten en faktor, men undviker ändå sneak versioner.

vi har varit hos HTH och Marbodal och fått liknande offerter. Båda har gett ett mycket gott intryck och jag vacklar mellan vilken man bör välja.

ett alternativ är att vi väljer platta paket för att spara lite pengar som kan läggas på annat. Frågan är hur ihop-sättningen av stommar blir om man gör det själv, skiljer det sig nått från att köpa värdiga rent hållbarhet och kvalitetsmässigt?


Är det någon som känner till konkret skillnad mellan marbodal och HTH stommar, lådor och luckor, lackning m.m. ?

Vad jag förstår det som så använder båda lackade mdf luckor, dock så svarvas HTH´s luckor ut i ett helt stycke medans Marbodal består av sammanfogade delar, för och nackdelar?


jag vet att det finns folk som är supernöjda och extremt missnöjda med båda delar så konkret fakta efterfrågas :)

jag är även lite missnöjd med HTH´s rabatt på offerten. vi fick 20% på vitvarorna då de har en kampanj med Siemens. 2 delar är plus sortiment så de är några hundringar billigare än ordinarie pris på marbodal, medan de två delar som finns i handeln kostar dryga tusenlappen mindre på tretti.se. = rabatten vi fått tolkar jag inte som rabatt alls. Hos Marbodal fick vi 20% på köket vilket känns "bättre".
kommer självklart ta upp detta med HTH och se vad de säger. Någon som har någon tanke/åsikt runt detta annars?


andra tankar och ideer är välkommna :)


tack på förhand!
 
Mina föräldrar köpte ett Marbodal köket kom tre veckor sent märken i luckor och skåp och ett antal fel skåp. Vissa av felen visste dom om men inte orka åtgärda dom och inte trevliga att ha å göra med har släkt som jobbar på Marbodal golvet inte kundtjänst . Tycker Marbodal är dyra kök utan kvalitets kontroll tycker inte deras Marbodal kök är mycket bättre än mitt bliga ikea kök.
 
tack för input Johan, får jag fråga var ni hade er kontakt? Var det någonstans i västra götaland?
 
I Falköping grannkommun med Tidaholms där Marbodal har fabrik och allt. Återförsäljaren som vi köpte av har sluttat sälja Marbodal och har Ballingslöv nu vet inget om den tillverkaren men. Vi hade både kontakt genom återförsäljaren och direkt med Marbodal.
 
Jag har precis varit och tagit in offerter hos HTH, Marbodal och Ballingslöv så jag har haft liknande funderingar.

Både HTH och Marbodal hade rabatt på vitvaror men dom kom ändå inte ner i samma priser som trettio.se. Ballingslöv däremot har en kampanj just nu där dom ger ger en rabatt motsvarande momsen på köket. Dom är normalt sett lite dyrare än de andra två men med den här rabatten så är priset ungefär lika.

Jag upplever Ballingslöv som lite bättre kvalitet(deras lådor t.ex.) så det lutar för mig åt att jag kommer att välja dom med tanke på att priset är så lika.
 
Felde skrev:
Hej, ytterligare en tråd gällande olika kökstillverkare.
Vi är påväg att byta ut vårt kök. då vi planerar att bytta ett förråd med så är budgeten en faktor, men undviker ändå sneak versioner.

vi har varit hos HTH och Marbodal och fått liknande offerter. Båda har gett ett mycket gott intryck och jag vacklar mellan vilken man bör välja.

ett alternativ är att vi väljer platta paket för att spara lite pengar som kan läggas på annat. Frågan är hur ihop-sättningen av stommar blir om man gör det själv, skiljer det sig nått från att köpa värdiga rent hållbarhet och kvalitetsmässigt?


Är det någon som känner till konkret skillnad mellan marbodal och HTH stommar, lådor och luckor, lackning m.m. ?

Vad jag förstår det som så använder båda lackade mdf luckor, dock så svarvas HTH´s luckor ut i ett helt stycke medans Marbodal består av sammanfogade delar, för och nackdelar?


jag vet att det finns folk som är supernöjda och extremt missnöjda med båda delar så konkret fakta efterfrågas :)

jag är även lite missnöjd med HTH´s rabatt på offerten. vi fick 20% på vitvarorna då de har en kampanj med Siemens. 2 delar är plus sortiment så de är några hundringar billigare än ordinarie pris på marbodal, medan de två delar som finns i handeln kostar dryga tusenlappen mindre på tretti.se. = rabatten vi fått tolkar jag inte som rabatt alls. Hos Marbodal fick vi 20% på köket vilket känns "bättre".
kommer självklart ta upp detta med HTH och se vad de säger. Någon som har någon tanke/åsikt runt detta annars?


andra tankar och ideer är välkommna :)


tack på förhand!
Med platta paket, menar du IKEA? Titta här också i så fall http://pickyliving.se/Hem/

Jag har ingen erfarenhet av dem då vi inte har ett IKEA kök men där finns en hel del fint!
 
tack för input arunnhagen :)

Misse, tänkte på HTHs platta paket.

Vill inte blanda in för många leverantörer heller då det tar för mycket kraft och tid :) tack för tips dock!
 
Sentens som Electrolux home butikerna säljer är samma kök som Marbodal och då kan man få vissa av serierna i platta paket. Vi köpte Stad ek (hos Marbodal tror jag den heter Ekerö) och monterade själva 2011. Vi är mycket nöjda
 
Lådorna kan väl knappast skilja dessa olika tillverkare åt då det är BLUM som tillverkar dem. Det är bara en lådfront och en melaminbotten som kökstillverkaren gör.
 
Men Blum har väl olika produkter av olika kvalitet, inte bara en sorts lådor?
 
  • Gilla
stiga
  • Laddar…
Vi köpte ett nytt HTH-kök (vit högglans) i platta paket. Hur smidigt som helst om man vill spara lite pengar. Dock rekommenderar jag att man sätter sig med HTH-säljaren någon timme (ingår gratis rådgivning även om man tar platta paket) och går igenom så man får täcksidor, passbitar etc, för vissa saker måste de ta från ordinarie sortiment och vissa delar från GDS. Sen kommer allt i en stor lastbil med två glada danskar som chaufförer, de bär in allt också.

Tyckte det hela var supersmidigt. Krävs ju att man gör lite mätningar och sånt innan men det sparar man pengar på. Att ta en firma som mäter och "designar" ett kök kan bli hur dyrt som helst, sånt kan man göra med ett köksbyggarverktyg själv. Sen alltså stämma av med säljaren så man tänkt rätt...

Kan absolut rekommendera HTH.

/S
 
Fred vom Jupiter skrev:
Men Blum har väl olika produkter av olika kvalitet, inte bara en sorts lådor?
BLUM har en del att välja på men de lådor jag syftar på är de som bygger på tamdembox stomskenor. Det är dessa som de olika köksleverantörerna marknadsför sig med genom att kalla dessa sina Luxlådor, lyxlådor etc.
 
Har samma erfarenhet som steve5432 från HTH, tog också från GDS och ordinarie sortiment. Det var lite över 2 år sedan. Håller nu på med tvättstugan och har tagit vedums inredning som kommer färdigmonterade. Tyckte det var lättare att få till skåpen från HTH då dom är mjukare och mer förlåtande och går att trycka till skackmåttet om man har krokiga och snea väggar. Men det märktes att vedum är dyrare och håller högre kvalite, främst på detaljer.
 
  • Gilla
asamah082
  • Laddar…
Jag har också ritat ihop ett kök till en kompis med HTH GDS samt kompletterat genom en HTH-butik med t.ex bänkskivor och lull-lull...

MEN... det vi tog från GDS blev mer saker till ganska exakt samma peng som Ikea.
T.ex fick han liggande toppskåp ovanpå de vanliga väggskåpen också istället för en hög takasnlutning som var alternativet med Ikea då sortimentet där är mindre.
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
fn76 skrev:
BLUM har en del att välja på men de lådor jag syftar på är de som bygger på tamdembox stomskenor. Det är dessa som de olika köksleverantörerna marknadsför sig med genom att kalla dessa sina Luxlådor, lyxlådor etc.
Kollar man på http://www.blum.com/se/sv/01/30/10/ så liknar de lådor jag fick offert på ifrån Ballingslöv TANDEMBOX intivo medan de som fanns hos Marbodal och HTH var TANDEMBOX plus. Det är väl inte hela värden men jag tyckte TANDEMBOX intivo var lite trevligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.