H hapazard skrev:
Ja, definitivt inte prisdrivande.
Nä. Tiotusentals i behov av bostäder spelar ingen roll alls. Borde ju nästan gynna marknaden. Herrejävlar.
 
P Pligg85 skrev:
Nä. Tiotusentals i behov av bostäder spelar ingen roll alls. Borde ju nästan gynna marknaden. Herrejävlar.
Nä, inte på det stora hela. Omsättningsperioden på bostäder är betydligt kortare än 300 år (vilken är takten på nuvarande befolkningsökning)
 
43.000 annonser på hemnet. Stor del är inte ens inställda på att sälja utan sonderar terrängen.

Vad tror ni andra skulle ske med priserna om det kom ut 20.000-30.000 till objekt?
 
Det intressanta är nog vilka personer som ”omsätts” i Sverige. De som föds köper inte bostad på 20+ år. De som är tonåringar blir vuxna och vill flytta hemifrån.
De dom dör är oftast gamla och har inte köpt bostad på flera år, möjligen sålt hus och köpt BR.
De som invandrar är flera kategorier så svårt att generalisera, men flyktingarna köper inte bostad första tiden i Sverige.
De som utvandrar är också blandat, men köper ingen ny bostad om de sålt eftersom de lämnar landet.

på sikt omsätts befolkningen till att bestå av andra generationer med andra krav, prioriteringar och syn på ekonomin.

Sedan har vi ytterligare 30000 som är papperslösa. De köper knappast bostad, men behöver bo så de hyr i andra och tredje hand. Likväl går det åt bostäder till dem
 
F Fideliox skrev:
[länk]
Över 2 månader gammal. Kollat sista från USA?
 
F
R
Den som inte endast stirrar sig blind på hur det ser ut utomlands och faktiskt har nån verklighetsförankring i vad som händer runt om i Sverige kan lätt räkna ut att vi står inför samma karusell som varit.

Byggbranschen har kraschat och är på väg mot en fullständig krasch utan skådat slag i modern tid.

Så vad tror ni händer då när det inte byggs i princip ingenting?
Tror ni verkligen att priserna kommer sjunka på bostäder?
Om ni tror det så lever ni i en fantasivärld.

Allt i samhället handlar om tillgång och efterfrågan.
Då följer även priserna …
 
S
F Fideliox skrev:
[länk]
Det betyder inte att det blir så :)
 
R
S SueCia skrev:
Det betyder inte att det blir så :)
Du ser inte i din omgivning hur folk blir varslade och hur företag går i konkurs?

Enda sättet för riksbanken att sakta ner den snöboll som håller på att byggas upp är genom räntesänkning.
Hårfin gräns när och hur mycket man ska sänka men gör man det för försent går vi in i en lågkonjunktur istället….
 
S
R RalleB skrev:
Du ser inte i din omgivning hur folk blir varslade och hur företag går i konkurs?

Enda sättet för riksbanken att sakta ner den snöboll som håller på att byggas upp är genom räntesänkning.
Hårfin gräns när och hur mycket man ska sänka men gör man det för försent går vi in i en lågkonjunktur istället….

Nej, företag anställer fortfarande här. Tyvärr är det väl så att företaget jag jobbar på märker av minskat orderflöde. Men runtomkring är det stekhett vad jag kan se.
 
Skulle jag döma av min omgivning så har visserligen saker blivit dyrare. Men folk har det väldigt bra.

Lite färre nya bilar och utlandsresor men ingen blir av med jobb. Snarare så att arbetsmarknaden är glödhet. Om man letar nytt jobb kastar sig företag efter en.
 
S
Appendix Appendix skrev:
Skulle jag döma av min omgivning så har visserligen saker blivit dyrare. Men folk har det väldigt bra.

Lite färre nya bilar och utlandsresor men ingen blir av med jobb. Snarare så att arbetsmarknaden är glödhet. Om man letar nytt jobb kastar sig företag efter en.
Exakt min uppfattning. Det skriks efter personal i alla områden, om det så är rörmokare, elektriker eller programmerare. Det är extremt inflationsdrivande och jag blir på riktigt orolig ifall man redan börjar sänka räntorna.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Exakt min uppfattning. Det skriks efter personal i alla områden, om det så är rörmokare, elektriker eller programmerare. Det är extremt inflationsdrivande och jag blir på riktigt orolig ifall man redan börjar sänka räntorna.
Ja. Pratas om det bland vännerna. Nästan så man hellre tar hög ränta ett år till och slipper långsiktiga skadan hög inflation ger.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.