Nej, nu räknar du konstigt.

Det stämmer att du måste ha en tv-adapterkabel i varje ände. MEN du behöver bara ha tv-adapterkablar där du kopplar in din tv-apparat. Har du 20 uttag så har du inte 20 tv-adapterkablar som ligger och dräller på golvet vid varje uttag tills du ställer dit en tv-apparat. Utan där du vill ha en tv så sätter du dit en tv-adapterkabel mellan uttaget och tv-apparaten. Vill du ha en telefon vi ett uttag så sätter du dit en telefon-adapterkabel mellan uttaget och telefonen. Vill du ha en dator vid uttaget så sätter du dit en vanligt nätverkskabel mellan uttaget och datorn.

Ja visst, det blir lite dyrare för varje tv du skall koppla in men den kostnaden är ju inte per uttag.

Extrakostnaden för kabeln räknar du ju också ut på ett underligt sätt. Säg att du som exempel drar två Cat6 kablar + en Coaxkabel till ett rum. Säg att det är 10m dit. Där har du ett dubbeluttag för nätverket och ett uttag for coax (tv). Enligt dina priser så kostar det 80:- (2xcat6 kabel) + 80:- (coax kabel) + 65:- (dubbel uttag nätverk) + 65:- (Coax uttag) = 290:- (Då är kostnaden för att dra en extra tredje kabel inte medräknad)

Om du byter ut en cat6 kabel mot en cat7 kabel och tar bort coax kabeln så kostar det enligt dina priser 40:- (Cat6 kabel) + 120:- (cat7 kabel) + 165:- (cat7 uttag) = 325:-

Jag tycker detta blir samma kostnad för i princip samma funktionallitet. Ja, vi får inte glömma att det kostar 500:- extra per tv-apparat du skall koppla in men det tycker jag är en liten kostnad i det stora hela när rummen blir snyggare med färre uttag.

Sedan kan du dra in två cat7 kablar om du vill kunna koppla in två tv-apparater vid varje uttag. Det blir mer flexibelt, enklare och 40:- dyrare men passar inte in när vi skall jämföra kostnader per funktion.
 
Ja om jag tar byter en cat6 mot en 7:a samtidigt som jag tar bort coaxen. Men det är enligt mig en minskning av kapaciteten iom att vi tidigare klarade tex data + tele + tv. Med bara två kablar i väggen så går inte det. Således lämnade jag de två cat 6 uttagen utanför det hela och jämför coax som bara fixar tv med cat7 som fixar alla varianter och då blir det en betydande merkostnad.

Naturligtvis menar jag per uttag man ska köra tv på, inte samtliga när jag sa uttag i föregående inlägg.
 
Intressant, nu börjar jag se hur olika vi ser på detta.

Du vill ha precis som jag 2, gärna 3, eller ännu fler dosor som sprids ut i varje rum.
Du förordar att dela upp dessa dosor mellan några tv-uttag och några nätverk/tele-uttag. Du ser det som ok att ha mer bestämda platser för varje nätverk/tele-uttag resp. tv-uttag skall vara i ett rum. Du ser det som en extra kostnad att byta ut ett tv-uttag till ett nätverk/tele/tv-uttag utan att det ger dig så mycket nytta.
Jag vill därimot ha möjligheten att köra allt från alla uttag. Jag ser det som en minskning i kapaciteten när jag drar en coax för att bara ha tv-uttag i en av dosorna. Då vill jag sätta upp en extra dosa bredvid och montera ett nätverk/tele-uttag där också. Jag får förvisso möjligheten att kunna koppla in tre olika typer samtidigt på detta stället men i praktiken är detta ingen fördel för mig. För mig blir detta bara en extra kostnad.

För att summera detta så kan man säga följande:
Vet man var man vill ha sina tv-uttag resp. nätverk/tele-uttag så är det billigare att dra separat coaxkabel till de ställen som endast skall ha tv-uttag.
Är man lite mer osäker och vill kunna välja om man skall köra nätverk/tele eller tv vid alla uttagen så skall man inte dra coax kabel. Detta till en merkostand av 180:- per uttag (om det är 10m till uttaget). Dock så får man många fler ställen där man kan koppla in nätverk/tele/tv så ev. går det att minska det totala antalet uttag i varje rum. Det tillkommer också en kostnad av 500:- för två stycken tv-adapterkablar per tv-apparat som skall kopplas in.
Ett tredje alternativ är ju att sätta upp två dosor vid varje ställe där man vill ha uttag och båda ha ett nätverk/tele-uttag och ett tv-uttag med coax kabel. Det blir dock betydligt dyrare för då tillkommer också kostnad för dosa, rör, plats i centralen och installation för det extra uttaget. Det blir också fulare i rummet eftersom det blir många fler uttag.

Det bästa är som sagt att man känner efter vad som är viktigt för sig själv och utgår från det det hus man har eller skall bygga.
 
Finns ingen poäng i att stoppa in massa oanvänd kabel i väggarna. Lägg in tomrör istället och dra in kabel vid behov.
 
Ja, det ligger mycket i vad du säger.

Jag kan också tänka mig att man gör något mittemellan. Man drar in kabel i typ varannan dosa och låter de andra vara för att dra vid behov.

Det är dock inte alla som vill ha en rulle liggande och börja dra kabel, koppla och ha sig bara för man möblerar om i ett rum. Det kan vara skönt att ha det färdigt från början. Jag tror att detta alternativ är mer för hemmapularen som fixar och donar själv med kabeldragning.
 
Constructum Domus: Utmärkt sammanfattning

Just precis så jag har gjort . Dvs ett dubbelt cat5/6 uttag plus ett coax. Samtliga vanliga rum har denna förmåga. "Ovanliga rum" som tex förrådet och hallen har bara cat uttag. Köket har cat uttag och är förberett för coax men innan vi vill ha det så sätter ajg inte upp den dosan (utanpåliggande i köket pga tegelvägg). Vissa rum har också ytterligare en dosa med ett dubbelt cat uttag.

Jag räknar också med att streaming utrustning kommer att bli den slutliga coax dödaren, den utrustningen kommer med största sannolikhet att gå över vanlig cat kabel och ip

Tomrör kan man aldrig få för mycket av. Det är därför jag alltid säger dra dubbla 16 till varje dosa och dra just rör och inte slang.
 
mats_o skrev:
Jag räknar också med att streaming utrustning kommer att bli den slutliga coax dödaren, den utrustningen kommer med största sannolikhet att gå över vanlig cat kabel och ip
Är det inte mer sannolikt att allt blir trådlöst i framtiden?
 
Jag är inte så säker på det. Börjar alla köra trådlöst så kommer det att bli duktigt trångt i frekvensbanden. Sen har vi ju det där med att trådlöst är lika med strålning. Någonting annat som kommer starkt är power over ethernet dvs du låter switchen spänningsmata den anslutna utrustningen via ethernetkabeln. För närvarande max 15Watt men det räcker rätt långt när det gäller tv boxar och dylikt. Sen kan du garantera signalkvaliteten på ett helt annat sätt på ett trådat nät.

Mot detta står det trådlösa nätets smidighet med noll kabeldragning och prestanda har ju förbättrats radikalt på senare år.
 
Tror inte det är något större problem med frekvensutrymme; 2.4 GHz-bandet och 5GHz bandet klarar idag ett 20-tal kanaler med äkta hastighet på en bra bit över 100 mbit, och en tv-kanal kan skickas på 5-10 mbit.

Power over Ethernet i all ära, men vanliga vägguttag fungerar rätt bra de också och har dessutom god spridning.

Strålning, mjo kanske inget för elallergikern.

Men noll kabeldragning, där har du ett svårslaget argument.
 
Kanske jag ser fortfarande risk för strul i hyreshus tex med flera lägenheter tätt inpå varandra. Vet ju bara hur det är idag med några videosändare och 4-5 trådlösa nät. Ska man sen ha in ett par 20-50 Mit videoströmmar per lägenhet också plus "vanligt" folk som ska installera alltihopa så kan det bli intresant. Där har kablat en klar fördel. i med kabeln och det är klart.

 
Det är nog rätt få som bor i hyreshus på forumet, och än färre som faktiskt bor i hyreshus och ens är i närheten av att bestämma över kabelrör.  ;)
 
Så är det men det är nått pryltillverkarna måste ta hänsyn till när de designar prylen. De måste ju kunna garantera funktion i alla lägen. Sen är bristen på dosor och rör ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.