Vi ska snart bygga ett nytt hus och vill ha bredbandsuttag, tv/radiouttag samt telefonuttag i samtliga rum. Självklart vill man hålla kostnaderna nere:

1. Är det smart att dra alla dessa kablar i samma rör eller kommer det bli störnigar eller andra problem?
2. Kan vi i så fall komma undan detta med skärmade kablar, och vilka kablar kan ni i så fall rekommendera, blir det dyrt?
3. Lönar det sig överhuvudtaget att dra dem i samma rör?
4. Är det några av dessa bablar som man definitivt bör köra i egna rör?

Tackar på förhand för svar.
 
Sätt upp ett dubbelt nätverksuttag i dosa vid varje ställe du vill ha bredband, tv/radio eller telefon uttag. Se till att du drar ett 20mm vp-rör (eller två 16mm) till varje dosa från ett centralt ställe.

Dra två Kat 7 partvinnade kablar till varje dosa. Det är en kabel per uttag i de dubbla nätverksuttagen.

Nu kan du köra bredband, tv/radio eller telefon med samma kabel så du slipper dra flera olika typer.

Använd en av följande kablar för att omvandla nätverksuttaget till ett tv/radio-uttag respektive tele-uttag: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...e/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=9688.htm
 
Constructum Domus skrev:
Nu kan du köra bredband, tv/radio eller telefon med samma kabel så du slipper dra flera olika typer.
Men observera att du inte kan routa signalen från en parabolantenn till en parabolmottagare genom en sådan kabel.
 
Men hur löser du om parabolboxen i fråga klarar hdtv och har HDMI utgång?
 
Intressant produkt men 5500:- är rätt häftigt. Och för optimal kvalitet rekommenderas skärmad 5e eller 6. Tror det är billigare och enklare att dra en koax i ett rör. ;)
 
Idag är det vettigare att dra coax separat.

Jag rekommenderar som vanligt minst 2 dosor i varje rum (helst 3 eller fler). Dra dubbla vp 16 rör (slang duger inte) från dessa dosr till en centralpunkt. Oftast blir det billigare med dubbla vp16 än ett vp20.

Dra dubbla cat6 utp dvs oskärmat till den ena dosan och en vanlig coax till den andra dosan. Sätt ett dubblet rj45 jack på den den dosan och vanlig tv uttag på den andra.

I centralpunkten sätter du vanliga kopplingspaneler och kör tele och data över. antennkablarna ansluter du till lämpliga splitters och ev förstärkare.

Att göra på detta sätt blir i allmänhet billigare iom att man bara använder volymprodukter som därmed är utsatta för rejäl prispress. Ändrar sig markanden framöver då har du rören och dosorna på plats. kabeln är en så liten investering så den kan man byta med gott samvete vid behov.

Avslutar med min gamla bild över min lösning
Nätverksskåp med patchpanel, switchar, rörigt kabelhanterings system, olika laddare och nätadaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
Det kan vara vettigare att dra coax separat. Men man skall tänka efter själv vad som passar bäst till sitt hus där man bor.

Så som det ser ut nu kommer allt att komma via IP i framtiden så det viktigaste man skall se till är att det finns där man vill ha det. Sedan kan det vara bra att ha alternativ under en övergångsperiod.

Jag skulle aldrig dra in coax i mitt hus. Jag har fiber in till mitt och kör allt på IP (Bredband, TV och Tele). Fungerar utmärkt och är de absolut billigaste alternativet. Man behöver inte köpa dyra prylar från t.ex Lexcom Home utan det fungerar utmärkt med vanliga standardprodukter.
 
Problemet blir bara om du nu inte kan få tv via ip. Att själv skaffa utrustning för att konvertera till och från ip bara för att slippa en kabel blir ruggigt dyrt. Då är tom lexcom konkurenskraftigt
 
Jag anser att det lönar sig att bara köra med partvinnade kablar i de flesta fall. De flesta komponenterna är standardkomponenter som är relativt billiga. Om man inte vill göra det själv så är det bara att prata med elektriken så kan de plocka ihop standardkomponenter för detta. Man kan även köpa en helhetslösning, t.ex Lexcom Home, men då blir det dyrare. Man kan skicka de flesta analoga tv/tele-signarer i dessa kablar med relativt billiga omvandlingskablar. (Se tidigare inlägg)

Gör man detta så är man framtidsäkrad. TV och Tele kommer i framtiden att skickas över IP.

Det kan finnas fall idag där det är vettigt att även dra koaxialkabel för TV. Ett exempel är om man har satellitmottagare. Dock finns det massor av lösninga för att slippa det. (Se ovan inlägg för några exempel).

Problemet med koaxialkabeln är att den också kostar pengar och det blir en del om man skall ha uttag i alla rum. Det är ju inte roligt att behöva dra in något som man inte behöver om några år.

Det viktigaste är att man tänker efter utifrån de hus man har/eller skall bygga.
 
Constructum Domus skrev:
Problemet med koaxialkabeln är att den också kostar pengar och det blir en del om man skall ha uttag i alla rum. Det är ju inte roligt att behöva dra in något som man inte behöver om några år.
Tror den bästa lösningen är att lägga två rör till varje rum med dubbla cat6 i det ena precis som mats_o säger men sen lämna det andra tomt. Att sen dra in en koax eller annat i ett tomrör dit det behövs klarar nog de flesta själv.

Och frågan är hur länge TP kommer att vara standard, morgondagen kan lika gärna vara optisk.
 
Och jag fortsätter att hävda att de inte är kostnadseffektivt att fra nått anant än coax för tv. Att tex använda lexcom adaptrar kräver cat7 kabel och uttag plus adpatrar för 500 :- per uttag.

dvs besparingen hamnar på minst 6-700 per uttag. Jag tycker att det är tillräckliga pengar för att byga coax nu och sen expandera tp nätet om det behövs i framtiden
 
Nja, jag håller med dig att det i vissa fall kan vara bättre men du får gärna förklara hur du kan få en besparing på minst 6-700 per uttag genom att dra koaxialkabel för tv?

Jag skulle räkna enligt förljande. Du behöver inte ha en adapter för varje
uttag. Bara en per tv-apparat. De kostar inte 500:- utan 248:- utan moms på
Elfa. Elfa är bland det dyraste du kan hitta så jag köpte hos en lokal
handlare som gav mig bättre pris. Minns inte priset i huvudet men det var
typ 250:- med moms. Extrakostnaden för att dra Cat7 kabel istället är ungefär lika stor som att dra in extra koaxialkabel med extra tv-uttag.
Nu räknar inte jag med att man köper Lexcom Home produkter för det behöver
man inte. Det är standarkabel och standarduttag som finns att få tag på billigt
överallt.

Det kostar alltså i stort sett lika mycket och du får en massa fördelar:
1. Det ser snyggare ut för du slipper ha en massa olika uttag i alla rum, det räcker med en typ för TV/nätverk och tele.
2. Lättare att bygga ut.
3. Cat7 kabel i hela huset gör att du är framtidssäkrad för en mycket lång tid.
 
Tyvärr.

Du måste ha en adapter i varje ände. dvs 248 X2.
Cat 7 uttag är inte standard ännu utan du får betala en häftig extrapremie på dessa jämfört med 5E/6.
Den billigaste cat7 kabeln jag hittade gick på 12-15 kr metern medan jag köper coax för 8 cat 6 för 4. Ett coax uttag får jag för 65 kr.

Därav fick jag 500 för adaptrar ca 100 för uttag och så beroende på vad man drar då 0-100 pix till för kabel så 6-700 per uttag man vill använda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.