Jag undrar vad det finns för möjlighet att skaffa sig or-
dentligt med kw (kanske 250?) in en villa? Att "säkra
upp" blir ju löjligt dyrt redan vid 63 amp huvudsäkring,
som bara levererar typ ca löjliga 40 kw. Går det att fixa
redigt med kw via någon slags vedeldning (jag har när-
mast obegränsade vedtillgångar))? Jag kollade vad det
skulle kosta med bensin- eller dieseleldade generatorer,
men det blev väldigt dyrt ... Mvh ...

Edit: Dvs bensin - och/eller dieselgeneratorerna kostar
väldigt mycket att anskaffa - driftskostnaden är förstås
någorlunda densamma för olika köpel ...
 
Redigerat:
C
Nu vet inte jag vad du ska ha dina 250 kW till, men är det inte läge att fundera på en 1 kV-anslutning istället då? Då klarar du dig (om jag nu tänker rätt) med 80A istället för 200A, tunnare ledningar, mindre utrustning osv.

Du kan säkert bygga ett fullskaligt vedeldat kraftverk som kan ge 250 kW också, men det lär inte bli billigare än ett dieselkraftverk, du måste ju fortfarande ha generatorn, och till den en ångturbin och en stor trycktank, och till det en vedpanna som klarar trycket...
 
Är det värme du behöver så är det nog ved som gäller. 250kW el blir löjligt dyrt även i andra avseenden med tanke på dimensioner på kablar och centraler. Annars är jag mest nyfiken på vad du ska med 250kW till...
 
Redigerat:
250kW = ca. 350A.

Hur skall du ta hand om denna anslutning?
Typ 2st 150mm2 aluminiumkablar in i huset?
Blir ju en skaplig elcentral för att ta emot detta, indirekt mätning m. strömtransformatorer m.m.
 
C
350 A x 400V x 3 faser får jag då till 420 kW, men jag kanske tänker helt fel?
 
cheetah1 skrev:
350 A x 400V x 3 faser får jag då till 420 kW, men jag kanske tänker helt fel?
250 000(w)/400(V)x1.73(roten ur 3) = 360 A

Förutsätter ett cos fi värde på 1.
 
C
Ah, just det, det var nåt sånt ja. Länge sen vi hade växelströmslära i skolan. På jobbet använder vi bara 1-fas 15kV. :)

Inte desto mindre behöver man väl inte ta alla 360 amperen ur samma fas?
 
Beräkningen fätutsätter att du har 3 fas och tar ut 360A ur var och en av faserna. Skulle du köra med enfas (230V) så blir det över 1000A. Tveksamt om någon elleverantör går med på en sådan snedbelastning av nätet.

Tror att vi alla är lite nyfikna på vad du tänkte använda effekten till.
 
hempularen skrev:
Tror att vi alla är lite nyfikna på vad du tänkte använda effekten till.
Ja, vi är väldigt nyfikna. Oavsett användning så blir det mesta ändå värme till slut. Så minst 1/4 av effekten lär gå åt till att driva kompressorn till kylaggregatet som krävs för att kyla bort detta från huset igen.

:S
 
Thomas59
Pen skrev:
Ja, vi är väldigt nyfikna. Oavsett användning så blir det mesta ändå värme till slut. Så minst 1/4 av effekten lär gå åt till att driva kompressorn till kylaggregatet som krävs för att kyla bort detta från huset igen.

:S
Hembränning?:cool:
 
Intressant - jag tänkte precis samma tanke.

Med diverse egenskaper för etanol så räknar jag fram att man kan bränna 0,38 liter etanol i sekunden med 250kW (utgående från den energi som åtgår för ångbildning). Om man nöjer sig med 40% sprit så blir det nästan precis 1 liter i sekunden. Kan det vara en slump att det blev så jämnt eller gissade vi rätt...

;)

(Någon annan får räkna på hur många liter rinnande kallvatten per sekund det behövs för att kyla etanolångan till vätska igen - d.v.s. kyla bort 250kW). Kanske ett större vattendrag någonstans i Norrland?
 
Redigerat:
Ang trefaseffekt resistiv last:

Tänk så här: Huvudspänning 400V innebär fasspänning 230V (Mot nollan).
Skall man bränna 250 000W blir det 250/3kW i varje fas (250/3)/230 Ampere i varje fas dvs ca 362A...



SQRT(3) har man ju i huvudet (400/230), iallafall ungefär SQRT(3)....
 
Mhe...kom igen nu TS....vad ska alla kW användas till??? Försörja Skåne med sprit eller weed?
 
Haha Jag trodde att TS skrev fel effekt först..

Seriöst, sjukt nyfiken nu! Vill veta!

//Patrik
 
Några hektar mariuanaodling ?
Seriös hembränning ?
Eget smältverk för aluminiumframställning?
Valsverk?
Göra tungt vatten för att sälja på svarta marknaden ?
:D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.