Så varifrån kommer det kapital som jag har bundet i mitt färdigamorterade hus???
 
S Strontus skrev:
Men det spelar ingen roll om det är en värdesäker produkt eller en förbrukningsvara. Antingen så amorterar du inget, och har då kvar hela lånet, plus ev. restvärde, eller också amorterar du av lånet och har då inget lån plus ev. restvärde.
Håller med.
En skillnad är dock säkerheten för lånet. Bilen tappar värde och är ingen säkerhet längre om man inte amorterar i takt med värdeminskningen.
 
P Pin skrev:
Samma. Noll kronor.
1. Lån på 100000 och 100000 i plånboken
2. Inget lån och inga pengar i plånkan
Vad är det du inte förstår? Du lånade 100000 för att köpa en bil. HUR KAN DU DÅ HA 100000 I PLÅNBOKEN, Troll?
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så varifrån kommer det kapital som jag har bundet i mitt färdigamorterade hus???
Det är ett marknadsvärde. Den som lägger bud på ditt hus bryr sig inte om vad du har amorterat, eller en gång köpt huset för .
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Så klart att det är marknadsvärdet som styr priset, men om jag inte amorterat lånet skulle jag ha en skuld i stället för en "sparad" slant som jag kan ta ut den dag jag säljer.
 
E elmont skrev:
Och var kommer bilen in i sammanhanget? Läs artikeln så kanske ni förstår att det handlar om huslån. För det handlar om en investering i en relativt värdesäker "produkt" och inte i en garanterat värdeminskande förbrukningsvara.
Amortering handlar om lån. Huslån, billån, båtlån, smslån, blancolån m.m. Ta en koll på lyxfällan och fundera på varför prio ett är att amortera av lånen istället för att köpa en ny tv..
 
G gimmok skrev:
Vad är det du inte förstår? Du lånade 100000 för att köpa en bil. HUR KAN DU DÅ HA 100000 I PLÅNBOKEN, Troll?
Varför skulle han inte kunna ha det? Jag har billån och mer pengar än så "i plånboken", jag har bara valt att ha kontanterna till annat såsom tex en buffert för oförutsatta händelser/behov.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Vad är det du inte förstår? Du lånade 100000 för att köpa en bil. HUR KAN DU DÅ HA 100000 I PLÅNBOKEN, Troll?
Japp. Och i ena scenariot amorterar du inte någonting , då kan du använda de pengarna till något annat. Spara allt eller slösa allt till exempel. Sparar du allt har du 100000 i plånboken , en värdelös bil och ett lån på 100000 som måste lösas. Det gör du med de 100000 du har i plånboken. Slösade du får du hosta upp 100000 ny kr.

Kan någon annan i tråden hjälpa oss förstå varandra?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
H
M magnetens skrev:
Detta fungerar ju dock enbart så länga alla "tror på det" då det ju bygger på att det hela tiden måste "flöda" in nya och mer pengar till börserna för att värdet ska öka... börjar istället pengaflödet att gå åt andra hållet alltså att många vill ha tillbaka sina pengar som kommer börserna att rasa istället...
Nej så fungerar inte börsen
 
E elmont skrev:
Så klart att det är marknadsvärdet som styr priset, men om jag inte amorterat lånet skulle jag ha en skuld i stället för en "sparad" slant som jag kan ta ut den dag jag säljer.
Om du inte amorterar med dina pengar så har du kvar dem i plånboken istället.
 
H
G gimmok skrev:
För att köpa bilen. Är du ett Troll?
Han har absolut ingen koll på ekonomi de är ju bara att inse
 
  • Gilla
hojpg
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Skulle vilja säga att tvingad amortering både kan klassas som delvis sparande och dels en kostnad (och nej jag vet att amortering bara stör balansräkningen). Grejen är att vi har inga valmöjligheter för vårt sparande så skillnaden mellan den avkastning jag skulle långsiktigt fått på börsen i ett global index (6-8% historiskt) och räntan på mina bostadslån blir faktiskt en alternativkostnad. Dvs man skulle kunna placera pengarna på börsen och använda avkastningen för att betala den förlorade minskade räntekostnaden och fortfarande har mer pengar över.

Så att det är en typ av sparande, ja. Men det medför en ökad alternativkostnad

Håller med om att "kostnaden" är mellanskillnaden av vad pengarna skulle kunna ha avkastat på börsen kontra avkastningen genom att bara amortera på bolånet.
 
Pin, och jag är utan hus/boende, orsaken till att jag måste ta ett lån är att jag inte kan vänta i 50 år för att lätta på plånboken och kontant köpa ett hus.
 
P Pin skrev:
Håller med.
En skillnad är dock säkerheten för lånet. Bilen tappar värde och är ingen säkerhet längre om man inte amorterar i takt med värdeminskningen.
Nja, det beror på vad du köper för bil. Många entusiast och veteranbilar har gått upp bra i pris :)
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Ja men de ena utesluter inte de andra.
Du kan spara på flera sätt. Är du korkad på riktigt?
Antingen sparar du i amortering eller i plånboken eller på något annat ställe
Och det är det jag skrivit. Om man inte amorterar kan man göra annat med de pengarna . Tex spara på bankkontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.