Hej.
Telia har startat ett samarbete med Maneto och jag från Telia nyligen fått tips om Maneto.
Vad jag läst på denna sida gör mig klart tveksam. Till detta kommer att Manetos ekonomi verkar synnerligen skral och en konkurs kan inte uteslutas.

Jag är främst ute efter att gardera mig frys- och vattenskador i huset på vintern när jag är bortrest genom fjärrövervakning med mobilen. Det måste finnas enklare och billigare lösningar för detta. Tips?

Jag har en 8 år gammal Nibe bergvärmepump som har betalt sig på 7 år.

// Hans
 
Jag tycker det är bättre med driftövervakning via husets larmanläggning. Om innetemperaturen faller under t.ex. 15 grader ges driftlarm och vaktbolaget åker ut och ser till huset och kallar på t.ex. VVS-jour om det behövs. Då kan man tänka på annat när man är bortrest.
 
H
L Lilla Marn skrev:
Hej.
Telia har startat ett samarbete med Maneto och jag från Telia nyligen fått tips om Maneto.
Vad jag läst på denna sida gör mig klart tveksam. Till detta kommer att Manetos ekonomi verkar synnerligen skral och en konkurs kan inte uteslutas.

Jag är främst ute efter att gardera mig frys- och vattenskador i huset på vintern när jag är bortrest genom fjärrövervakning med mobilen. Det måste finnas enklare och billigare lösningar för detta. Tips?

Jag har en 8 år gammal Nibe bergvärmepump som har betalt sig på 7 år.

// Hans
Denna kanske räcker om du vill övervaka temperatur

https://www.direktronik.se/direktro...larm-vid-oonskad-temperatur-och-stromavbrott/
 
L Lilla Marn skrev:
Hej.
Telia har startat ett samarbete med Maneto och jag från Telia nyligen fått tips om Maneto.
Vad jag läst på denna sida gör mig klart tveksam. Till detta kommer att Manetos ekonomi verkar synnerligen skral och en konkurs kan inte uteslutas.

Jag är främst ute efter att gardera mig frys- och vattenskador i huset på vintern när jag är bortrest genom fjärrövervakning med mobilen. Det måste finnas enklare och billigare lösningar för detta. Tips?

Jag har en 8 år gammal Nibe bergvärmepump som har betalt sig på 7 år.

// Hans
Så är det ju, alla företag kan drivas mot konkurs det kan ju inte vi som konsumenter styra över. MEN det är ju ingen duvunge direkt bakom företaget här.
 
Men...

Har inte alla värmepumpar som är typ 10 år eller nyare möjlighet till styrning via app eller PC? Fast oftast som ett (dyrt) tillval?

Vi har en luftvatten VP i vårt fritidshus i fjällen (Thermia) den är från 2007 om jag minns rätt. Vi har haft färrövervakning/styrning sedan dag1. Vi fick visserligen byta ut systemet för några år sedan när de gick över från GPRS modem, till nätverksinkoppling.

Vi har en bergvärme (Thermia) här i Stockholm sedan 2012, där brydde jag mig inte om att betala för fjärrmodulen, vi är ju oftast hemma.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Lite uppdatering såhär långt.

Den första hårdvaran jag fick visade ju sig vara paj och byttes ut. Nästa hårdvara verkade till en början funka som den skulle, men det visade sig snart att den inte kunde styra värmepumpen (några hårdvarufel igen).

Nattsänkning funkade inte och det var samma temperatur inomhus oavsett inställning i appen.

Av denna anledning ställde jag systemet i by-pass i väntan på att det skulle funka bättre. Testade efter två veckor slå över från by-pass till vanlig drift för att se om det funkade.

Då larmade värmepumpen om trasig utesensor och jag by-passade då igen, som jag gjort tidigare. Tyvärr hjälpte inte det. Värmepumpen larmade fortfarande för trasig utesensor. Jag fick då öppna lilla dosan, plocka ur kablarna och skarva ihop med sockerbit för att få kontakt med sensorn igen.

Kundsupporten har varit klockren och återkopplat löpande, men på grund av sjukskrivning av en installationstekniker är problemet ännu inte löst och systemet fungerar just nu som hylldekoration i garaget.

Summa summarum: tror att systemet, när det väl funkar, gör sitt jobb precis som utlovat. Nattsänkning tror jag inte sparar en enda krona. Om man har timdebitering av el och styr värmepumpen utifrån det så kan man nog spara en slant, men 79 kr i månaden är nog väldigt svårt att täcka upp för.

Om man har ett fritidshus för uthyrning skulle jag nog satsa på systemet! Då känns det klockrent att lätt kunna styra värmen och ha koll på temperatur.

// Anders
 
Hej!
Har någon här kopplats ur ett Manetos-system själv? Erfarenheter? Manetos AB verkar inte finnas längre men jag har hårdvaran installerad fortfarande...
Tack på förhand!
 
H
P parjonas skrev:
Manetos AB verkar inte finnas
Gick i KK
  • Konkurs inledd 2018-12-17
  • Likvidation beslutad 2018-11-14
 
Och därför gissar jag att just Manetos inte kan hjälpa till att avinstallera sin egen hårdvara.... Svårgooglat!
 
H
P parjonas skrev:
avinstallera sin egen hårdvara....
Vad menar du med det, har du anvisningar för att koppla in den så ska det gå att koppla ur den genom en baklängesvariant på installationen, kanske str2der kommer in och har alla papper på den
 
En montör från Manetos monterade in allt på plats för flera år sedan och nu sitter utrustningen där...
 
tommib
Om du lägger upp bilder här på hur det är kopplat kan vi nog hjälpa dig att själv koppla ur det. På str2ders beskrivning ovan låter det inte särskilt invecklat, bara en dosa på utegivarsladden. Om det inte finns någon annan koppling till värmepumpen så är det bara att plocka ner resten och lägga i en låda till ÅVC.
 
Det är väl bara att klippa/skruva bort dosan och skarva ihop kabeln till utegivaren igen? Eller är det inte bara en liten dosa som sitter på kabeln till utegivaren?
 
tommib
Jo, så tänker jag mig också att det är men det kanske känns läskigt för någon som inte är van att göra den typen av ingrepp. Därför tänkte jag att det kan kännas bättre att lägga upp en bild och få bekräftat att det är så enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.