Det konstiga är att när jag räknar på val.se med antal röster jämfört med mandat så har alliansen 172/349 =49,3% vilket är samma som procentsatsen av rösterna i landet
SD har 20/349=5,7% vilket också är samma som de själva har i form av procent av rösterna.
Det märkliga kommer till RGR som har 157/349=45,0% Trots att deras valresultat är 43,7%

Varför gynnar mandaträkningen endast RGR? De har ju fått nästan alla extra procent från de 1,4% som röstade på andra partier?

Känns jäkligt odemokratiskt?
 
Nimajneb skrev:
Dom kommer att ge Alliansen majoritet i antalet röster men troligtvis inte i Mandat
Det beror ju naturligtvis på hur många röster de får. I sluträkningen såg jag att det stod och slog mellan 172 och 173 mandat, så alliansen ligger närmare 173 än 172. Jag såg någon annan stans att det skulle krävas mellan 50 - 60 000 röster till för mandatmajoritet. Hur tillförlitligt detta är har jag däremot ingen aning om.
 
Det skiljer alltså just nu 7108 röster från att Alliansen skall få fler röster än RG och SD tillsammans.
Dessa 7k röster motsvarar ung 0,1%.
Däremot så skiljer det 3 mandat eller ung 1% om man går på mandatfördelningen.

Förra valet tappade viss S 0,2% under Onsdagen så låt oss gissa att samma sak händer iår, det betyder att Alliansen för fler röster än SD o RG ihop men troligtvis så klarar inte Mandatsalgoritmen att placera dessa röster rätt vilket betyder svenska folkets vilja inte kommer att slå igenom.

Om det är så så kommer årets val gå till historieböckerna och våra barnbarn kommer att läsa om detta samtidigt som mandatsalgoritmen måste göras om.

Nu får vi ju en Alliansregering i vilket fall som helst men om det hade varit exakt samma förhållande mellan RG o Alliansen så hade vi fått en RG regering fast folket röstat blått.......
 
Totte_S skrev:
Fler med åsikter i frågan:
[länk]
Så professorn läser Bygga hus o SVD gör ett scoop.:D

Kan man få Royalty för något sådant??

Alltid kul att få sina teorier bekräftade.:wow:
 
Det går att bevisa matematiskt att det inte finns något system för att fördela mandat, som är "rättvist" ur alla synvinklar. Det måste bli en kompromiss.

Jag läste en insädare där någon föreslog att man skulle ange ett andrahandsval när man röstar. Det tycker jag låter som en intressant idé. Idag är det ju så att man har kastat bort sin riksdagsröst om man röstar på ett parti som inte klarar 4%-gränsen. Rösten skulle då i stället läggas på "reserv"-partiet. Vi skulle slippa taktikröstningen.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Det går att bevisa matematiskt att det inte finns något system för att fördela mandat, som är "rättvist" ur alla synvinklar. Det måste bli en kompromiss.

Jag läste en insädare där någon föreslog att man skulle ange ett andrahandsval när man röstar. Det tycker jag låter som en intressant idé. Idag är det ju så att man har kastat bort sin riksdagsröst om man röstar på ett parti som inte klarar 4%-gränsen. Rösten skulle då i stället läggas på "reserv"-partiet. Vi skulle slippa taktikröstningen.

/Hasse
Man behöver inga direkt avanserade matteutredningar för att inse att man inte kan ha 45,3 stycken riksdagsmän... om inte kanske en går på deltid:wow:

Grundproblemet i dagens modell är att den bygger på en Bottom-Up princip istf en Top Down.

Skulle man först fördela mandaten enligt totalresultatet mellan partierna så skulle vi aldrig kunna hamna i denna katastrof situation.
Efter att mandaten är partifördelade så får dessa mandat fördelas ut på distrikten så att vi får en någorluna rättvis geografisk spridning.

Men hellre en liten miss i om Centerns 37e kandidat ska komma från Käbbleboda istf Snorrträsk än att hamna i en situation då helt fel block får bilda regering.
 
Nimajneb skrev:
Man behöver inga direkt avanserade matteutredningar för att inse att man inte kan ha 45,3 stycken riksdagsmän... om inte kanske en går på deltid:wow:
Jaja, men även om man bestämmer sig för att bara ha hela riksdagsmän så finns det inget sätt att fördela dem som är "bäst". Det går alltid att hitta situationer då man får ett "oönskat" resultat. Det går inte ens om man struntar i distrikten och enbart använder siffrorna för hela landet. I alla fall inte om man har fler än två partier.

Vissa länder har löst problemet genom att bara tillåta ett parti!

/Hasse
 
En sak jag funderat på. Moderaterna är ju, enligt detta valet, nästan lika stora som Sossarna. Det kan inte hända att Moderaterna bryter sig loss från Alliansen och försöker sig på att ta valvinsten helt själv nästa gång? Men det kanske är lite för osäkert för att de ska satsa på det.

//Patrik
 
H
Läs statskunskap 20 p eller kanske 40 p så klarnar det.
 
holmertz skrev:
Läs statskunskap 20 p eller kanske 40 p så klarnar det.
uhu... slutar det regna eller vad blir klarare?
 
Nimajneb skrev:
Man behöver inga direkt avanserade matteutredningar för att inse att man inte kan ha 45,3 stycken riksdagsmän... om inte kanske en går på deltid:wow:
Nej, men man man skulle kunna vikta rösträtten på mandaten så att de partier som missgynnas av fördelningssättet istället erhåller 1,02 röster eller något liknande som kompenserar för en orättvis fördelning.
 
Nej, men man man skulle kunna vikta rösträtten på mandaten så att de partier som missgynnas av fördelningssättet istället erhåller 1,02 röster eller något liknande som kompenserar för en orättvis fördelning.
Fast hur meningsfullt är det att ha en ledamot med 0,02 röster?

Bästa sättet att lindra problemen är att öka antalet ledamöter. Det skulle också göra att man, som Finland, kan ta bort 4%-spärren.
 
Jag tänkte mig att man i så fall kompenserar så att samtliga ledamoter i partier som missgynnats får tex en 1,02 röster. I så fall kan man korrigera så att antalet röster ett parti har exakt speglar antalet röster som de fick i valet.

Jag kan tänka mig bättre sätt att använda pengar än att öka antalet ledamöter. Varje ledamot har drygt 50 000 i månadslön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.