Om man räknar ihop SD plus RG så är dom 0,1% eller mer exakt 7108 röster fler, samtidigt fattas 2 Mandat för majoritet i riksdagen.

Nu finns det en packe oräknade röster, bla många utlandsröster. Statistiskt sett kommer det komma in fler Borgliga röster och vi kommer att sitta med en situation där Svenska folket röstat för en Majoritet för Alliansen men vårat mandatfördelningssystem vill inte acceptera detta utan fullständigt förkastar denna demokratiska princip.
q(;^;)p

Röster
M 1729010
C 380215
FP 407816
KD 324715
2841756

S 1780974
V 321854
MP 415879
2518707

SD 330157
 
aktraktivt :)
 
Du kan inte räkna rakt av på det sättet, mandaten fördelas inte procentuellt. De fördelas efter jämkade uddatalsmetoden (http://sv.wikipedia.org/wiki/Jämkade_uddatalsmetoden). Att fördela procentuellt funkar inte när det blir viktigt vem som ska ha vilken plats.
 
Jag vet att jman inte räknar på det sättet,därav tråden.

Men jag tycker inte det är någon ursäkt att det parti/block som att majoritet i absoluta röster skall hamna i minoritet i antal riksdagsplatser.

Undrar om vi inte närmar oss en demokrati skandal som vi aldrig varit i närheten av tidigare i Sverige. Tror det var ett liknande fall i USA för typ 100 år sedan.

Låt oss nu leka med tanken att SD allierar sig med RG, då har vi de fakto ett mandatunderlag för en RG majoritetsregering trots att Svenska Folket ville ha en Alliansregering.
 
Finanskris, extremhöger, oro, rashat etc.. Har man hört historien förr? Man ska inte underskatta sånt här. Det är det de utnyttjar.
 
Bricco, håll dig till ämnet istf att svamla om SD's politik
 
Nimajneb skrev:
Låt oss nu leka med tanken att SD allierar sig med RG, då har vi de fakto ett mandatunderlag för en RG majoritetsregering trots att Svenska Folket ville ha en Alliansregering.
Har vi verkligen det, röstat på en alliansregering? Personligen har jag röstat på ett individuellt parti och det är väl det enda valet vi gör egentligen? Resten är ju vallöften och valfläsk så att säga.. :)
 
HusByggarTomten skrev:
Har vi verkligen det, röstat på en alliansregering? Personligen har jag röstat på ett individuellt parti och det är väl det enda valet vi gör egentligen? Resten är ju vallöften och valfläsk så att säga.. :)
Ja det har vi då alla de fyra partierna gått ut med att alliansen inte ska brytas upp och en röst på aktuellt parti är en röst för alliansen. Sen att man lägger en röst på ett visst parti inom allianser är ju en röst för att det partiet ska ha större inflytande men som det verkar om man utgår från senaste mandatperioden så har ju dom mindre partierna fått fler statsmannarådsplatser än vad dom skulle ha procentuellt sett så M är ju inte lika "jävliga" som S brukar vara vid liknande tillfällen. (fast nu vet jag ju inte hur S, MP och V skulle ha gjort om dom vann, men rent historiskt så).
 
Hur många fler röster måste allianspartierna få jämfört med RGR och SD för att få dom två extra platser som behövs för en majoritet?
 
Glufsglufs skrev:
Hur många fler röster måste allianspartierna få jämfört med RGR och SD för att få dom två extra platser som behövs för en majoritet?
Omöjligt att säga...

men någonstans mellan 2 och 100.000 lite beroende på vart rösterna härstammar ifrån.
 
Nimajneb skrev:
Omöjligt att säga...

men någonstans mellan 2 och 100.000 lite beroende på vart rösterna härstammar ifrån.
Jomen, skit i var dom härstammar, jag undrade vad differansen måste vara i antal röster för att få de sista platserna. Självklart får ju inte RGR och SD dom röster om de hamnar på ett alliansparti. Jag menar, räcker det till med de antal poströster som inte är räknade för att alliansen skulle kunna få majoritet eller är det för litet antal röster även om alla skulle vara till alliansen?
 
Utlandsrösterna + de poströster som ännu inte är räknade kan ge alliansen majoritet.
 
Raceman skrev:
Utlandsrösterna + de poströster som ännu inte är räknade kan ge alliansen majoritet.
Dom kommer att ge Alliansen majoritet i antalet röster men troligtvis inte i Mandat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.