pacman42 pacman42 skrev:
Jag har dock konstaterat att mitt energibolag fortfarande bara rapporterar per timme...
Jag tror att dom har en grace period fram till årsskiftet, så det kanske kommer snart.

Sen är det verkligen inte alla elnätbolag som följer alla förordningar till punkt och pricka. Det kan ta många år innan de sista eftersläntrarna rättar sig i leden fullt ut.

Det har ju varit en held el gruffande om det här, då en del elnätsbolag lyckades ha olycklig timing när de bytta de fysiska elmätarna till "smarta" elmätare för ett antal år sen men innan direktiven om kvartsmätning fanns på plats. De som var för snåla eller inte förutseende nog råkade i vissa fall på att de köpte in och installerade mätare som inte klarar av kvartsmätning utan enbart timmesmätning utifrån uppställda krav.

Så det är en del där det krävs fysiska mätarbyten som nog släpar efter.
 
Det kravet på mätare kommer ju nästa årsskifte. Inte ens då vet jag om det är krav på att det ska användas.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kravet på mätare kommer ju nästa årsskifte. Inte ens då vet jag om det är krav på att det ska användas.
Sorry jag såg fel på årtalet.

Alla som tidigare var timmesmätta är från 1 november 2023 kvartsmätta/avräknade, om mätaren klarar av det.

Senast sista december 2024 så måste alla i sverige ha en mätare som klarar av det. Och 1 januari 2027 så ska ingen uttagspunkt längre vara månadsmätt.

Oavsett så har det ingen praktisk betydelse för tillfället, då el fortfarande handlas per timme. Men det är en del i förberedelserna för att el ska handlas per kvart och att alla uttagspunkter ska mätas och avräknas per kvart.
 
Notera också att kravet om 1/1-27 sammanfaller med kravet om effekttariff.
 
C cpalm skrev:
Faktum är trots allt att många kunder tjänar på att välja månadsrörligt. Generellt sett inga stora summor, men ändå.
Jag har två hus med varsitt abonnemang. Det ena har timpris och det andra månadsrörligt. Jag köper elen av Vattenfall till båda husen. SE3.
Utan att göra några särskilda anpassningar landade elhandelspriset på 89,13 öre i det timmätta huset jämfört med 94,87 i det månadsmätta (plus 7 öre påslag och moms på båda abonnemangen).
 
P peter_73 skrev:
Vad jag kan läsa mig till är det krav på effekttariff för alla från 1/1-2027. Om man nu med timpris lägger om sitt effektuttag så att man tar ut lite effekt när elen är dyr och maxar uttaget när den är billig då kommer väl höga effektuttag vid lågpris i framtiden bli straffad pga effekttariffen. Det blir kontraproduktivt och mindre lönsamt med timpris ?
I samma regler är det krav på att effekttariffen ska vara tidsdifferentierad (från samma datum). Rimligen för att motverka just det problem du beskriver.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.