danielssons skrev:
Ringde och förstod det som att de inte sätter topplån, och det gör ju endel..
Vi ska dit på måndag o föra upp en kostnadskalkyl för just våra önskemål.
Ska bli mycket intressant!!!
Maken min säger att de är så stora så de kan sätta brA press på bankerna ...låter inte helt orimligt.
Återkommer efter måndag:)
Det spelar ingen roll att ÄH är stora i avseende på vad månadskostnaden blir. Den angivna månadskostnaden saknar endera drift eller utgifter för lånet, den är helt enkelt alldeles för låg.

Vad gäller topplån eller ej så är det mest en teknikalitet. Räntan är hos de flesta densamma för hela lånet, däremot behöver ofta delen överstigande 75% amorteras.

Och som andra skriver här i tråden, husföretaget är aldrig en garant på lånen, möjligen att man kanske kan få någon typ av "rabatt" på kreditiv om bank och huslev. har nåt deal. I mitt eget fall så hade banken synpunkter på vilken leverantör vi valde, dvs man hade krav på att det var en seriös leverantör för att bevilja kredit öht.
 
Redigerat:
Hej! Vill bara säga att vi har byggt ett Eksjöhus som vi är jättenöjda med. Snälla, dra öronen åt dig vad gäller Älvsbyhus.
 
Har du en ränta på 1,75 % (vilket du kan få idag som RÖRLIG ränta) så blir årskostnaden för räntan; 2400 tkr*0,0175=42000. En räntekostnad på alltså 3500 sek per månad. Sedan brukar man alltid räkna med att du kan dra av 30% av detta. MEN räkna ALLTID med nuvarande 5-årsränta plus 3 %-enheter för att veta att ni klarar av lånet. Dessutom ska man se till att amortera.
 
Hej igen!
vi var på Ähus igår och fick lite svar.
Driftskostnaden för oss beräknas bli 1700kr/mån (inkl uppvärmning, hushållsel, sophämtning o försäkring) Idag har vi 3500 kr utan försäkring.
Ringde och kollade med banken, som säger att den driftskostnaden är rimlig.
 
Glömde skriva att på Älvsbyhus får vi hela lånet i bottenlån,medan Eksjöhus har satt en del på s.k tilläggslån, vilket höjer månadskostnaden en del...
 
danielssons skrev:
Glömde skriva att på Älvsbyhus får vi hela lånet i bottenlån,medan Eksjöhus har satt en del på s.k tilläggslån, vilket höjer månadskostnaden en del...
Du menar att ÄH bedriver bank och lånar ut pengarna själva? För annars är det banken som bestämmer hur stor del du får i bottenlån och inte ÄH.
 
Nä, såklart är det banken, i detta fall Handelsbanken. Men säljaren säger att det kommer att bli allt i bottenlån tack vare vår egna insats och att värderingen kommer bli hög iom sjötomten.
Skulle han stå o ljuga om det så skulle vi såklart inte heller skriva på papperna!
 
Om vi dribblar lite med siffrorna då:
1700x12=20400kr/år i drift.
Försäkring c:a 5000kr(villa/hem)
Sophämtning c:a 2400kr
Hushålls el standardvärde villa c:a 5000kWh = 6900kr inkl. skatter och nätavgifter.
Vatten? finns inte med i det du skriver så vi räknar på egen brunn och avlopp. 0kr.
Kvar till uppvärmning är då 6100kr. med ett elpris på 1,2 inkl nät och skatter blir det 5083kWh.
Räcker verkligen 5000kWh för uppvärmning? Kanske det gör på ett nytt hus?
Men 5000 på hushålls el kräver att man snålar en hel del.
 
danielssons skrev:
Nä, såklart är det banken, i detta fall Handelsbanken. Men säljaren säger att det kommer att bli allt i bottenlån tack vare vår egna insats och att värderingen kommer bli hög iom sjötomten.
Skulle han stå o ljuga om det så skulle vi såklart inte heller skriva på papperna!
Jag kan få månadskostnaden på ett ÄH att bli 1700 men det är inte en intressant jämförelse. Räkna med att ni inte har mer än 10% kontantinsatts och att ni betalat marknadsvärde på tomten och se vad ni landar på, det är först då jämförelsen betyder något.

Det är nästan helt omöjligt att låna 2.4 miljoner och betala 1800 i månaden för det i bara ränta, det motsvarar en ränta på ca 1,1% efter skatteduktion....
 
Redigerat:
Vi ska låna 2,6 miljoner och bygger med SMV, vi har gjort alla kalkyler hos Swedbank. Vi räknar med en totalkostnad i drift, amortering, ränta på 11.000 i månaden.
 
EmmaMarcus skrev:
Vi ska låna 2,6 miljoner och bygger med SMV, vi har gjort alla kalkyler hos Swedbank. Vi räknar med en totalkostnad i drift, amortering, ränta på 11.000 i månaden.
Och jag räknar med 12 000 för mina 2,7 miljoner (LB-hus)....givetvis inte med dagens räntenivåer men de är nog snart ett minne blott, även om jag inte tror att det blir jättehöjningar. Att bankerna fortfarande sänker 5 års räntan och att den idag ligger under 4% är väl ett ganska gott tecken på att ekonomerna inte heller tror på några jättehöga räntenivåer....
 
Och jag räknar med drygt 20 000 för våra 4 miljoner exklusive drift och amorteringar. Så 3 500 inkl. driftskostnader för lån på över 2 miljoner känns lite som glädjekalkyler från en säljare.
 
jag håller med byggankan och många fler här.
visst verkar det som det är väldigt 'glada' siffror som ä h ställt upp.
jag hade dragit öronen åt mig.
 
Lite jämförelsesiffror från verkligheten.
1-plans vinkelhus 130 m2 i Sundsvallsområdet
Lösvirke, platta på mark, golvvärme, frånluftsvärmepump byggt 2006, flyttade in Jan 2007
2 vuxna 2 barn
Lån 1.5 milj kr

Detta är våra verkliga siffor alltså inga uppskattningar:
I drift räknar jag VA, Sopor, Försäkring och El (ingen fastighetsavgift än så länge).
I kapitalkostnad är det räntan efter skatteavdrag.

2007
Drift = 2036 kr/mån
Kapital = 2749 kr/mån
Total = 4785 kr/mån

2008
Drift = 2575 kr/mån
Kapital = 3758 kr/mån
Summa = 6333 kr/mån

2009
Drift = 2902 kr/mån
Kapital = 1928 kr/mån
Summa = 4830 kr/mån

Skillnaderna mellan åren är i stora drag ränteförändringar och driftskostnadsökningar.
Dels så höjs avgifter av olika slag lite varje år sedan svänger det på elmarknaden och räntemarknaden en del, räddningen i vintras var att jag hade bundet pris annars har det blivit flera tusenlappar dyrare.

Till dessa kostnader ska man dessutom alltid lägga till amortering och pengar till underhåll.
Själv avsätter jag 15.000 kr/mån till huskontot och det växer nu då räntan är låg så man kan amortera en klumpsumma tex i slutet av året.

För att summera så tror jag faktiskt inte Älvsbyhus är helt ute och cyklar. De väljer givetvis att räkna i underkant, men om huset i fråga är ett mindre Älvsbyhus i södra Sverige så kan 1700 kr/mån i drift stämma. Hur de sedan räknat på räntekostnaden kan jag inte bedöma då vi inte vet kontantinsats och räntenivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.