A Avemo skrev:
Jag har två frågor.

1. När man gått den obligatoriska byggnadsvårdskursen. Får man då renovera hur man vill och göra som i filmen?

2. Hur tänker du dig lagens definition av nyrik pöbel?
Jag vet, Malmgren blir byggnadsvårsminister i nästa regering och alla måste godkännas av honom!
Han får min röst! Länge leve stilpolisen!
 
A Avemo skrev:
Jag har två frågor.

1. När man gått den obligatoriska byggnadsvårdskursen. Får man då renovera hur man vill och göra som i filmen?

2. Hur tänker du dig lagens definition av nyrik pöbel?
Då får du gå om kursen tills du har en korrekt uppfattning. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det skulle ju såklart vara skittråkigt om vi bara har K-märkta hus kvar med orginaldetaljer. Man skulle kanske tex ha en tvingande kurs i byggvård och historia innan man får köpa/renovera en bostad. Eller kanske förbjuda nyrik pöbel köpa annat än nyproduktion?
Du verkar ju bara vara bitter för att du inte grundande spotify eller har en adelssläkt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då får du gå om kursen tills du har en korrekt uppfattning. :)
Jag har hört begreppet omskolningsläger. Men jag tror för mycket på demokrati för att tro att det är en bra idé.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Något måste ju göras när folk förstör gamla bostäder. Just denna var väl ingen större förlust, men ta tex Daniel Ek på Djursholm. som rev Villa Dana. Varför jag tog den där var för den dök upp i mitt youtube-flöde..

Men är man historielös så förstår jag man inte bryr sig
Oftast skjuter hus eller lägenheter upp ordentligt i pris om man slängt in en arkitekt som kommit med lite nya ideer för renoveringen , där han lämnat allt det gamla bakom sig, där det även visar att folk är villiga o betala mycket mer för en modern renoverad/ombyggd lägenhet eller hus, än en som bara gjort liknande som det var förr, då ser man att nytänkande har en positiv pris utveckling och vad dom flesta vill ha.
Indirekt skulle man ge 50% rotbidrag till dessa som klarar av att ta ut svängarna, som tjejen på filmen, hon skapa något eget och nytänkande, hon bidrog till en positiv utveckling.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
C
Det här är något som ligger i tiden. Många ser tillbaka på 50-talet och allt som förstördes då, men faktum är att det blåser precis samma vindar idag, vilket intressant nog många verkar missa. Det är någon sorts postmodernism där det i stilidealet ingår ett "förakt" för, och en iver att stöpa om allt som följer äldre stilar. "Nytt och fräscht" skall det vara. Att riva bort saker som är påkostade och exklusiva för att ersätta det med billigt massproducerat skit från byggmarknaden, t.ex. ersätta felfri stavparkett med klickgolv, det är för mig det största mysteriet. Men det var ju precis likadant på 50-talet.

En annan kan ju tycka att om man vill ha nyproduktion kan man väl köpa nyproduktion i så fall?
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det här är något som ligger i tiden. Många ser tillbaka på 50-talet och allt som förstördes då, men faktum är att det blåser precis samma vindar idag, vilket intressant nog många verkar missa. Det är någon sorts postmodernism där det i stilidealet ingår ett "förakt" för, och en iver att stöpa om allt som följer äldre stilar. "Nytt och fräscht" skall det vara. Att riva bort saker som är påkostade och exklusiva för att ersätta det med billigt massproducerat skit från byggmarknaden, t.ex. ersätta felfri stavparkett med klickgolv, det är för mig det största mysteriet. Men det var ju precis likadant på 50-talet.

En annan kan ju tycka att om man vill ha nyproduktion kan man väl köpa nyproduktion i så fall?
Ja, det är så tragiskt och bevittna, men tyvärr verkar jag ju mer eller mindre ensam om det (i denna tråden) .

Ta gamla klara som exempel, inte några k-märkta hus där. Bara att riva.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja, det är så tragiskt och bevittna, men tyvärr verkar jag ju mer eller mindre ensam om det (i denna tråden) .

Ta gamla klara som exempel, inte några k-märkta hus där. Bara att riva.
Har väl inte rivits speciellt mkt i stan senaste 50? åren. Klarakvarteren var väl mest skräp ändå med dåligt byggda och eftersatta hus.
 
Sen är det ju en helt subjektiv. Att säga att det är för pöbeln osv är ju bara bittert.
 
1 markus1 skrev:
Har väl inte rivits speciellt mkt i stan senaste 50? åren. Klarakvarteren var väl mest skräp ändå med dåligt byggda och eftersatta hus.
Har rivits sjukt mycket. En av mina favoritexempel är denna på grev ture. Soviet mitt på Östermalm

Skärmdump från Google Street View som visar byggnaden på Grev Turegatan i Östermalm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 markus1 skrev:
Sen är det ju en helt subjektiv. Att säga att det är för pöbeln osv är ju bara bittert.
Det är ju tyvärr den nyrika pöbeln som förstör mest. De som har kapital att sabba mest
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såg denna där de rivit ut allt och ersatt med nytt

[media]
Bara jag som blir provocerad?
Det såg bättre ut innan förändringen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har rivits sjukt mycket. En av mina favoritexempel är denna på grev ture. Soviet mitt på Östermalm

[bild]
Blev fina lägenheter. Notch köpte väl högst upp? Som sagt, det är subjektivt. Att kalla det för pöbeln är lika svagt argument som att säga att nån är ful. Du har en annan åsikt, du behöver inte pracka på alla den bara för att du sitter i en för trång lägnehet.
 
Jag förstår inte vad som är så fel så att du föreslår detaljplan..
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja, det är så tragiskt och bevittna, men tyvärr verkar jag ju mer eller mindre ensam om det (i denna tråden) .

Ta gamla klara som exempel, inte några k-märkta hus där. Bara att riva.
Du blandar ihop två helt separata frågor. På frågan om det är synd att gamla fina lägenheter och hus renoveras sönder svarar jag absolut ja. På frågan om det skall krävas myndighetsinblandning för att renovera insidan på sitt hus svarar jag nej.

Ungefär som att jag ogärna äter på mc Donalds då jag inte gillar deras mat. Men jag tycker inte att de bör förbjudas för det.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.