T Tompafix skrev:
Man frågade på färghandeln :)

Men beroende på fabrikat så kan det skilja sig åt hur du ska måla. Så följ färgtillverkarens råd. De har lite olika system.
Ja, man frågade här och där.... fick olika svar och man var aldrig säker om svaret var rätt :D
Nu finns det många "kockar" i varje tråd, minimal risk att det blir fel :)

Ja, det har jag förstått av svaren att man får bestämma sig för ett märke :)
 
F fribygg skrev:
Man frågade en erfaren målare eller på byggnadsvårdsbutiken
Det tog mycket längre tid :D Nu tar det en nanosekund att få rätt svar :)
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
B beza skrev:
fick olika svar och man var aldrig säker om svaret var rätt :D
Fast den problematiken finns fortfarande kvar. Det går bara fortare att bli helt förvirrad! :surprised:

Titta in i exempelvis en plejdtråd så fattar ni vad jag menar... ;):rolleyes:
 
  • Haha
beza
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den problematiken finns fortfarande kvar. Det går bara fortare att bli helt förvirrad! :surprised:

Titta in i exempelvis en plejdtråd så fattar ni vad jag menar... ;):rolleyes:
Det ligger något i det :rofl::rofl::rofl:
Fast jag gillar det sättet oavsett :D:D:D
 
Har efter 20år liknande jobb att göra på mina Traryd-fönster i söderläge. Dock ser det inte lika illa ut som hos dig. Min karm har klarat sig bättre men fönsterbågen ser ut som på din bild.

För mig blir det skrap/slip och sedan följer jag anvisningen för Alcros Fönsterfärg. Den har jag använt på många andra ställen och det verkar fungera bra (vindskivor, staket, foder osv)
 
  • Gilla
beza
  • Laddar…
B beza skrev:
Ja, man frågade här och där.... fick olika svar och man var aldrig säker om svaret var rätt :D
Nu finns det många "kockar" i varje tråd, minimal risk att det blir fel :)

Ja, det har jag förstått av svaren att man får bestämma sig för ett märke :)
Bestäm dej för en färgtyp istället så kommer framtida underhåll bli lättare och billigare då det oftast räcker att halvolja en linoljefärgsmålad yta och du inte behöver lägga så mycket tid och kraft på skrapning.
 
  • Gilla
beza
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bestäm dej för en färgtyp istället så kommer framtida underhåll bli lättare och billigare då det oftast räcker att halvolja en linoljefärgsmålad yta och du inte behöver lägga så mycket tid och kraft på skrapning.
Ja, det har jag förstått :)
Jag behövde bara veta vilka arbetsmoment samt vilken typ av färg som skall användas.
Fick väldigt bra svar här :)
 
Alla tips du har fått är kanon.
Ville bara inflika att anledningen till att det gav sig efter ommålningen är (förmodligen) att träet grånat och man inte slipat ordentligt utan bara bättrat på vid ommålningen. Är trät grått så har det blivit poröst och det är inte ett bra underlag för målning. Så det kan vara en förklaring till att det inte höll lika länge som på andra ställen.
 
  • Gilla
beza
  • Laddar…
O Ohlson_ skrev:
Alla tips du har fått är kanon.
Ville bara inflika att anledningen till att det gav sig efter ommålningen är (förmodligen) att träet grånat och man inte slipat ordentligt utan bara bättrat på vid ommålningen. Är trät grått så har det blivit poröst och det är inte ett bra underlag för målning. Så det kan vara en förklaring till att det inte höll lika länge som på andra ställen.
Tack!!! Denna gång är det slipat ordentligt, även oljat. Nästa fas imorgon. Ja, detta forum är helt suveränt :)
 
  • Gilla
Ohlson_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.