Det är bara att prova. Enda risken är att det inte blir så bra. Mattan och kommer iallafall inte att ta skada.
 
Jag har rivit ner en bård och målat väggmattan precis som du tänker. Det är nu 13 år sen och badrummet är fortfarande fint. Finns ett par skavmärken men det är väl de enda skavankerna.

Skaffa en liten burk färg och provmåla på undanskymd plats så ser du om det funkar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har rivit ner en bård och målat väggmattan precis som du tänker. Det är nu 13 år sen och badrummet är fortfarande fint. Finns ett par skavmärken men det är väl de enda skavankerna.

Skaffa en liten burk färg och provmåla på undanskymd plats så ser du om det funkar.
Vad roligt att höra! I vårt fall är det egentligen ingen klassisk bård, utan övre halvan av väggen (inkl "bården") är ett stycke och det blåa är ett stycke... Men principen är ju densamma. Får se om detta blir höstens projekt, vår och sommar tillägnas mest trädgården.
 
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Om man gör det själv antar jag att du menar? Jag har dock svårt att motivera en hel badrumsrenovering när det enda som stör mig med badrummet är bården på väggen och hela huset är i mer eller mindre behov av förbättring... :thinking:
Nej, firma gjorde det. Faktum är att jag gjort likadana badrum i flera olika städer med olika aktörer och priset ligger alltid däromkring. Dock tillkommer wc, bkandare, kommod osv.
 
Målade återigen ett golv med plastmatta i förra veckan. Endast WC och inte ett duschrum som senast.
Funkade finemang återigen förutom en liten fläck som lossnade när jag tog tejpen, var antagligen silikon på golvet efter nya stolen blev monterad, lite slippapper och rengöring och sen på med nytt lager med färg och klarlack. Blev precis lika bra som senast.

Hagmans golvfärg 1k och Hagmans klarlack 1k använde jag återigen.

Så ska ni göra det här så givetvis rengör ordentligt men glöm inte klarlacken, jag använde halvblank förövrigt.
 
Vi målade om våran tvättstuga nyligen.
Vi använde både färgtvätt och sedan Tröd för att rengöra både väggar och golvdelen. Detta var avgörande, efter det sitter färgen väldigt hårt.

(Vi testade att måla rakt av på en mindre yta utan att tvätta och den färgen kunde man ta bort med naglarna :)

Väggen är målad med 2-3 lager våtrumsfärg från classe.
Fondvägg och golvet vid brunnen är det Jotum våtrumsfärg.

Vi har sedan lagt vinyl-klickgolv och sedan en fogat med silikon och en list på det. Tanken är att det ska var enkelt att lyfta golvet och inte göra en permanent golv.
 
  • Renoverad tvättstuga med våtrumsfärg på väggar, vinylgolv och vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad tvättstuga med vit våtrumsfärg på väggar, vinyl-klickgolv och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maur och 4 till
  • Laddar…
R Royen skrev:
[bild]

Så här såg det ut innan min lilla målning

[bild]

Och efteråt, jag har inget ljust därinne så det blir lite missvisande med kamera blixt osv. Men på det stora hela ser det klart bättre ut och nu med lacken på så blev det också slitstarkt.

Har gnuggat som en tok på ett dolt hörn med fuktigt finger, fuktig trasa och rengöringsmedel men verkar inte påverka lacken så jag skulle säga att det håller bra. Det har inte heller den här klibbiga känslan som folk har rapporterat om, mina sockar följde med ut igen faktiskt .

Jag är nöjd och tror nog det här kommer hålla ett bra tag. Blev lite nervös när jag la på lacken då det såg ut att bli väldigt flammigt men det jämnade till sig bra vid torkning, körde två laget. Finns viss skiftning i ytan på några ställen, osäker på om det beror på lacken eller färgen dock. Så är du ute efter perfekt resultat så kanske detta inte är rätt väg för dig men för 1000kr så är det klart värt att prova.
Hur målade du? Med pensel eller roller eller spruta ?
 
R Roland112 skrev:
Hej
Har ett hus från -90 som vi köpte i år. Har nu ägnat någon vecka med att göra om det lilla badrummet genom att måla om med alcros våtrumsfärg som går att blanda till vilken kulör man vill. Dvs jag har målat golvet grått, och väggar och tak vitt. I samma veva bytte jag ut alla badrumsmöbler.

Total kostnad för färg, badrumsmöbler osv: 6000kr så det är inga stora pengar men ändå känns rummet helt fantastiskt.
Om nån vill ha detaljer hur man gör kan jag återkomma.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]
Hur målade du? Med pensel eller roller eller sprutade du på färgen ?
 
Rollade
 
A
R Roland112 skrev:
Hej
Har ett hus från -90 som vi köpte i år. Har nu ägnat någon vecka med att göra om det lilla badrummet genom att måla om med alcros våtrumsfärg som går att blanda till vilken kulör man vill. Dvs jag har målat golvet grått, och väggar och tak vitt. I samma veva bytte jag ut alla badrumsmöbler.

Total kostnad för färg, badrumsmöbler osv: 6000kr så det är inga stora pengar men ändå känns rummet helt fantastiskt.
Om nån vill ha detaljer hur man gör kan jag återkomma.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]

Gjorde efter din rekommendation och det blev jättebra. Kostnad tot: ca 20000:-
 
  • Renoverat rum med blommigt tapetmönster, stege vid fönster, taklampa och avtäckt värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående badrumsrenoveringsprojekt med osatta plattor och synlig avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vit handfat och modern kran, frostat glasduschvägg och lila handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med duschhörna, handfat med kommod och spegelskåp, totalt kostnad cirka 20000 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverat badrum med duschhörna, handdukar och fönster. Total kostnad ca 20 000 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med nytt takljus, glasdusch och vita väggar, kostnad ungefär 20000 kronor
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Davidloge
  • Laddar…
Testa att gå på golvet nåra veckos, sen ångrar man vad man gjort..
 
Jag har provat att gå på mitt golv i två år utan att ångra mig.
 
  • Gilla
erre och 3 till
  • Laddar…
A
Hadde proffs här som målar käket och de sa att det går bra. Att förarbetet är viktigast. det svåraste var att få bort silikon rundt den gamla duschen. Det var silikonsmitta på halva golvet .
Gick åt mycket t-Röd, tvätta först hela golvet med ammoniak, stärkt som @&&kr, sedan t röd, sedan slippapper nr120.
Hadde förs en häftgrund på och därefter 4 strök golvfärg.
Fin och torr nästa dag.

i värsta fall blir det att riva golv och väggmatta nästa sommar e nog Covid-19 då med...
 
Det är jag som startade denna tråd en gång i tiden. Rev ut båda badrum två år senare pga allt fastnade i golvet.
 
  • Gilla
Maur
  • Laddar…
Ja, det är nog lite av ett lotteri. Min gissning är att det går bättre ju äldre mattan är eftersom den har hunnit 'svettas ut' större del av mjukgöraren. Sen ska man inte underskatta vikten av noggrant underarbete/tvätt.
Målning ska inte ses som ett alternativ till totalrenovering, utan en möjlighet att skjuta upp renoveringen några år. Så om man lägger ner ytterligare tusenlappar på nya möbler etc så bör man tänka efter så att dom går att återanvända om/när målningen inte funkar längre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 350288
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.