Vi har gjort snarlikt det du vill göra, vi har dock klinker i duschdelen. På golv och duschdel har vi folie/matta som tätskikt samt på de målade delarna en fiberväv som är satt med överlapp på folien, ovanför dusch samt nere vid golvet, därefter är det målat med färg med högt glanstal.

Finns bilder under inspirations-fliken ovan, eller i direkt här;
Så här gjorde vi
 
Skruvmejsel - Fint det var!

Behövs det verkligen kakel även i duschdelen/bsdkarsdelen? Nu bor vi ju exempelvis i lgh där det är målat i hela badrum, dock med väv men borde ju gå att spackla slätt om man vägrar mönstret från väven, eller?
 
Vill du ha ett godkänt badrum enligt gällande regler så får du inte spackla ut väven.
Jag är själv behörig våtrumsmålare och har haft många kunder med samma önskemål som du, tyvärr så går det inte enligt regelverket...
 
Håller med Freddy här! Kolla upp branchreglerna först och utgå därifrån. Inte så j-vla lätt men börja i ena hörnet å sluta i det andra. Det finns system för kakel/klinker, platsmatta och färg. Dessa måste stämma överens för att gå i god för kvalitet och säkerhet.

Lägg några timmar på undersökning så du/ni kan sova om nätterna.

Lycka till/Nils82
 
Man kanske inte ska stirra sig blind på ordet "väv". Jag hade samma fixering vid släta målade väggar, men när väven väl är uppe och den tjocka färgen är på plats, ser det faktiskt ut som riktigt grov gräng snarare än väv. Det finns ju olika väv...
Alcros väv ska för övrigt sättas kant-i-kant, inget överlapp förutom i hörn.
 
Jessica Loveryd skrev:
... Behövs det verkligen kakel även i duschdelen/bsdkarsdelen? ...
Nej, du kan ha väv/färg även i duschen.,
 
När gipset är monterat och skarvarna skall spacklas, måste man spackla in glasfiberväv på remsa i spacklet. Eller räcker det med endast den glasfiberväv som sätts upp i samband med grundmålning?
 
Måste... ingen aning, men jag hade inte hoppat över armeringsremsan.
 
Ok, då gör jag likadant. Iofs så är det inte ett krav enligt Alcros våtrumssystem att väva väggarna. Endast i Zon1. Eller finns det någon fördel att montera väv överallt. Jag ser det sol en onödig kostnad, samt merjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.