Jag skulle vilja ha klinkers på golv, golvlister som i övriga huset och släta målade väggar i våra badrum och även tvättstuga. Detta för att det känns hårt och kallt med kakel på väggarna. Det bör också vara lättare att förnya sig, måla om och sätta upp tavlor ex.vis. Är det möjligt? Hittar inte mkt om det på nätet.
 
tommib
Måla väggar kan du ju göra, om de är utförda med godkänd våtrumstapet. Sök på det. Sätta upp tavlor skulle jag absolut inte göra, inga hål i tätskiktet som inte är absolut nödvändiga. Ev färg måste också vara tänkt för våtrumsbruk. Golvlister låter som en ytterst dålig ide i våtrum.
 
Behövs inte nödvändigtvis våtrumstapet. MVK har ett par godkända system för våtrum, en del med väv, andra så som jag uppfattar det utan väv.
Läsr mer här: http://vatrumsmalning.se/godkanda-system/
 
Jag har Alcro vävsystem på mina badrumsväggar. Väldigt lättarbetat och man kan bryta färgen i valfri kulör. Monteras i princip i ett moment: först en speciell grundfärg/lim, sen väv och slutligen en speciell ytfärg efter nån timmes torktid. Den färgen är förvisso ganska blank, men inom att den ligger på väv upplevs väggarna inte så hårda eller blanka. Rekommenderas varmt.
 
E
Golvsocklar borde ju gå att få tag i tillverkade i t.ex. plast som limmas fast istället för spikas/skruvas.
 
Mikael_L
Jessica Loveryd skrev:
Jag skulle vilja ha klinkers på golv, golvlister som i övriga huset och släta målade väggar i våra badrum och även tvättstuga. Detta för att det känns hårt och kallt med kakel på väggarna. Det bör också vara lättare att förnya sig, måla om och sätta upp tavlor ex.vis. Är det möjligt? Hittar inte mkt om det på nätet.
Det är möjligt, särskilt i tvättstugan och de "torrare delarna" i badrummet.

I duschhörnan kan man ha färgsystem som sägs tåla det (har jag för mig) men det lär bli hårt slitage samt klart högre risk för vattenskador.

Kan du tänka dig att ha duschkabin eller något annat liknande, eller sätta annat väggmaterial just bara vid duschen så är det övriga nog både ganska enkelt och kommer fungera bra.

Om du tänker klinker på golvet så tycker jag att du ska överväga att göra en golvsockel av skurna plattor.
 
På väggarna i duschen måste du ha väv på väggarna, annars är det inte godkänt!
2m från duschmunstycke kan du vara utan väv.
 
Men ersätter de här systemen tätskiktet eller ska man ha det under väven?
 
Målningssystemet är tätskiktet!
 
  • Gilla
weyk
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas bilden funkar... Denna känsla jag vill åt. Kan tänka mig kakel på väggarna vid dusch/badkar dock om det fungerar i övrigt (men helst inte). Vill inte ha nån väv på väggarna dom gör de mönstrade utan de måste va helt släta annars kan det kvitta :)
 
Nackdelen med målade väggar är att det blir känsliga för stötar och slag. Den hårda kalla känslan i badrummet kommer ofta av felaktig belysning; hårda felriktade spotligts med kallt ljus.

Här är ett vackert badrum... med kakel.
 
Jessica Loveryd skrev:
Och en del målat ;)
Ja, i toalettdelen är det målat. Det funkar för det är avskiljt från själva badrumsdelen. Så det går att lösa.
 
Vi ska bygga liknande lösning badrum i sommarhuset, jag har förstått att man skall göra ett uppvik med tätskiktet på 10cm ovan golv på vägg samt sätta klinkersrad där och sedan spackla och måla väggarna ovan. Detta gäller såklart i rätt våtrumszon, med rätt avstånd från dusch eller badkar för att försäkring ska gälla. Se till att använda en god kvalitet på färgen speciellt vid handfatet.
 
Vi byggde -11 och gjorde tvättstugan som du vill ha. Slätmålade gipsväggar med all fuktspärr etc som behövs. Klinker med en halv platta (ca 10 cm) som sockel, så det funkar - och blir mkt fint, men självklart behövs mer än gips i duschen/vid badkaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.