Visst är det...

Men att använda färgkoder, kulörprover och flotta mätinstrument tar bort en del av hjärncellens förmåga till "fri tolkning". Att se något man tycker är fint och kopiera går nog rätt bra. Det är när färger och gråskalor ställs mot varandra i nya kombinationer så kan man bli överraskad minst sagt, särskilt om grann-nyanserna ändrar kulör eller blir större/mindre.

Edit - stravfgel
 
Idag har vi provmålat, bestämmer oss i morgon bitti. Det lutar åt den ljusaste. Från vänster:
NCS 1500-N (vi valde denna)
NCS 2000-N
NCS 2500-N

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Vilken av färgerna valde du? Är du nöjd med resultatet. V har köpt en vindsvåning och funderar på NCS1000N till väggarna och NCS3000N till köksluckor och garderober. Vad tror du om det? Drar dina väggar åt blått? Vi vill ha ljust gråa väggar. Köket ligger i anslutning till matrum och resten av våningen.
 
Tycker du att din grå drar mot blått? Vi funderar själva på NCS1000N på väggarna i den vindsvåning som vi köpt men efter att bestämt oss har jag läst en del om att det finns risk att det drar mot blått. Vad tycker du?
 
heijne skrev:
Tycker du att din grå drar mot blått? Vi funderar själva på NCS1000N på väggarna i den vindsvåning som vi köpt men efter att bestämt oss har jag läst en del om att det finns risk att det drar mot blått. Vad tycker du?
I våra salonger och gästrum har vi målat NCS S 1000-N på väggarna. Beckers Symfoni Ultramatt. Vissa färgtillverkare har tyvärr olika recept inlagda för samma NCS kod. Det viktiga är att färgen inte bryts med blå och violetta pigment. På Beckers och Alcro heter "rätt" recept NCS S 1000-N swe. Den är bruten med svart, orange och oxidgult. Vi fick fel först och den var bruten med svart, blått och violett. Den såg lila ut på väggen.

Ni kan ju inte heller måla med några färger brutna åt gult typ NCS S 0502-Y. Därmed kan ni inte köpa färdigmålade lister och måste kontrollera så fönster och dörrar blir NCS S 0500-N eller annan neutral kulör. En neutral färg kan upplevas blå bredvid en kulör bruten åt gult.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zorro33
  • Laddar…
Känner igen det med att grått inte blir helt neutral. I mitt kontor har jag 1500-N, 2500-N, 3500-N och 4500-N på väggen och tycker det är en lätt lila ton till den.
Bild från när det var nymålat:
AMH_3620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ditt golv har ju en väldigt varm ton med mycket rött i vilket ger denna effekt. Troligtvis är väl även fönster och socklar 0502y med tanke på åldern?
 
Jag gillar S-2000N. Ser ut såhär på vårt hus

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har 1500n, 2000n och 2500n i vardagsrum, kök respektive sovrum. I sovrummet kändes det aningen lila just när jag målade, men så fort det var färdigt och möbler etc var på plats så kändes färgen neutral och det har den gjort sedan dess.
 
Om jag inte missminner mig så står N i de färgkoderna just för neutral.
 
Ramnemark skrev:
Om jag inte missminner mig så står N i de färgkoderna just för neutral.
Absolut, men grejen är att en neutralt grå färg i många fall kan uppfattas som att _inte_ vara neutralt grå :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
TowaTei skrev:
Absolut, men grejen är att en neutralt grå färg i många fall kan uppfattas som att _inte_ vara neutralt grå :)
Det beror ju som sagt på att vi tyvärr oftast har vita referenser som egentligen är gula. Plockar man bort allt detta försvinner också problemet.
 
falkn skrev:
Det beror ju som sagt på att vi tyvärr oftast har vita referenser som egentligen är gula. Plockar man bort allt detta försvinner också problemet.
Tyvärr är det inte hela sanningen. Mina gråa färger har absolut en lila ton, det syntes redan (och kanske tydligast) när jag målade och hade vit papp på golvet och listerna inte hade kommit upp. Nu när det finns möbler och mattor märks det inte längre. Men det är tydligen mycket svårt att blanda en full neutral grå färg, något min lokala färghandlare inte lyckades med.
Nu kan jag tillägga jag är mycket kritisk vad gäller färg och ser färgstick överallt, alla andra tycker bara det är grått :)
 
Vad står det för pigment på din brytningsetikett då? Troligtvis är det ju då blått i den, vilket det inte ska vara (enligt mig) om den ska upplevas som neutral.
 
Svart, röd och gul pasta har använts. Jag antar att den svarta inte är neutral och att man kompenserar för det. Dock med för mycket röd och för lite gul i mitt fall, troligtvis dåligt kalibrering av pastamaskinen.
Vad jag vill fram till är bara att man inte skall räkna med att grå är grå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.