Oj, vilken debatt det blev om att ta fram stocken....  :surprised:  Tack ska ni ha som skrivit inlägg.

De tidigare ägarna till vårt hus hade arbetat hårt med att sätta en praktisk åttiotalsprägel på huset ( dvs lättskött plåtfasad, söta tapeter, sänka taken, praktiska plastmattor på trägolven osv... Obs ironin!). Vi jobbar hårt med att skapa ett tidlöst hem men också försöka ge huset dess ursprungliga prägel tillbaka - vi vill att det ska synas att det är byggt 1923 men också fungera 100 år fram i tiden!

De få snuttar av bevarat material som finns kvar har vi försökt ta tillvara, men tyvärr har de tidigare ägarna varit nitiska... I hallen fanns inget kvar av det gamla. Vi är medvetna om att det inte är korrekt att ta fram stocken, men nu vill vi ha det så!

 
---- då tycker jag att ni skall ta fram stocken - det är inte alls ovanligt i en hall - taperna sparade man till finare rum i enklare hus.

Limfärg är både billigt och bra men inte så slitstarkt. I en hall är det därför bra att stänkmåla limfärgsväggen för att lura ögonen (små skador syns inte). Stänkmålningen behöver inte alls vara med kraftiga avvikelser i färgerna. Om man LIMfärgar med obruten färg så kan man stänka med lite uppblandad i grön umbra pluss stänk med kimrökbrutet. Har man sedan grön-umbra-brutna snickerier så blir det jättefint!

Alternativt till stänkmålningär att man har i lite linolja i limfärgen. Och det finns inget som är så lätt att bättra på som obruten vit limfärg!
 
I mitt hus från 1756 var hela hallen helt oklädd (i original). Även stora delar av övervåningen...har valt att behålla det så, bara målat med linoljefärg. Vi får se framöver om man senare vill göra nåt annat. För övrigt är hela huset väldigt orört förutom lite plastmattor, tretex etc. Så visst finns det hus med timmerväggar inne, mitt hus är iof en enklare modell, men ändå ett riktigt hus på 120 kvm. ::)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.