Men, varför inte prata med grannen?

Typiskt att stärka sig på forum...

Gör ni så när ni kurtisetrar
damer också?

.
 
  • Haha
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, herrejösses. Vilka problem när man bor i typ travade sillburkar.

Kan du gå ut å pissa i hallonbusken utan att genera nån annan?


Flytta ut på landet!

I vart fall utanför stadsdiket.

Då har Du inga bekymmer med eventuellt färgval eller trilskande, motsträviga grannar.

OT Förstår inte varför alla dras in i myrstacken. Vad är Ni rädda för?
BT.
Vi är rädda för män som pissar i ”hallonbusken”.
 
  • Gilla
  • Haha
mabr006 och 7 till
  • Laddar…
Ja, jösses...

Ta med dig nån som kan språket och gå över till grannen.
Erbjud honom ett bra väderskydd.
 
  • Arg
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tycker det känns lite elakt att hacka på TS och klaga att han inte pratat med grannen bara.
En gissning är väl att TS är mer som mig att jag vill veta vad som gäller rent legalt/praktiskt innan jag stör grannen.
Eller så kan ju grannen vara svår att träffa på och om man redan har klarat av förarbetet med vad som brukar vara praxis kan det kännas lättare att prata med grannen när man väl lyckas träffa på honom.
Mao använda forumet som en prepp inför ett samtal så att man kan komma ihåg allt man borde fråga om.
 
  • Gilla
Modig och 15 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Tycker det känns lite elakt att hacka på TS och klaga att han inte pratat med grannen bara.
En gissning är väl att TS är mer som mig att jag vill veta vad som gäller rent legalt/praktiskt innan jag stör grannen.
Eller så kan ju grannen vara svår att träffa på och om man redan har klarat av förarbetet med vad som brukar vara praxis kan det kännas lättare att prata med grannen när man väl lyckas träffa på honom.
Mao använda forumet som en prepp inför ett samtal så att man kan komma ihåg allt man borde fråga om.
Fast det är ju ändå första steget, och TS verkar ju vara klar över att väggen tillhör grannen.
Den andra grannen har ju redan målat TS carportvägg vit. Iofs vet vi ju inte om det har skett i samråd med tidigare ägare till TS hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Tycker det känns lite elakt att hacka på TS och klaga att han inte pratat med grannen bara.
En gissning är väl att TS är mer som mig att jag vill veta vad som gäller rent legalt/praktiskt innan jag stör grannen.
Eller så kan ju grannen vara svår att träffa på och om man redan har klarat av förarbetet med vad som brukar vara praxis kan det kännas lättare att prata med grannen när man väl lyckas träffa på honom.
Mao använda forumet som en prepp inför ett samtal så att man kan komma ihåg allt man borde fråga om.
Man behöver dock inte en endaste lag på sin sida om man får grannens medlåtande, vilket självklart borde vara bäst? En enkel fråga om man får måla det bör ju inte skada? Får man ett nej kanske man på något sätt kan deala till sig ett ja ändå om väggen verkligen stör mycket. Jag hade aldrig gått på praxis för att få en vägg målad och sedan totalt förstöra min relation till grannen.
 
Redigerat:
H hablam skrev:
om man får grannens nedlåtande
En nedlåtande granne får man se upp med!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En nedlåtande granne får man se upp med!
Eller gå en charmkurs 😎
 
H hablam skrev:
Man behöver dock inte en endaste lag på sin sida om man får grannens nedlåtande, vilket självklart borde vara bäst? En enkel fråga om man får måla det bör ju inte skada? Får man ett nej kanske man på något sätt kan deala till sig ett ja ändå om väggen verkligen stör mycket. Jag hade aldrig gått på praxis för att få en vägg målad och sedan totalt förstöra min relation till grannen.
nja vad jag menar är att sondera terrängen med vad som är praxis, Vad man bör tänka på (tex färgtyp) kan ju finnas samfälligheter att ta hänsyn etc innan man frågar grannen.
Kan ju vara så illa att grannen säger ja medans det finns en samfällighet, bygglov etc som säger nej som man då inte kollar upp eftersom alla bara säger kolla med grannen.
Samma tillvägagångs sätt som när man ska göra allt annat man gör lite enkel research så att man vet vad som gäller och vilka alternativ som finns
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
I ikeo skrev:
nja vad jag menar är att sondera terrängen med vad som är praxis, Vad man bör tänka på (tex färgtyp) kan ju finnas samfälligheter att ta hänsyn etc innan man frågar grannen.
Kan ju vara så illa att grannen säger ja medans det finns en samfällighet, bygglov etc som säger nej som man då inte kollar upp eftersom alla bara säger kolla med grannen.
Samma tillvägagångs sätt som när man ska göra allt annat man gör lite enkel research så att man vet vad som gäller och vilka alternativ som finns
Samfälligheter har väl inget mandat att bestämma färg på byggnader som inte är samfällda.
Byggnadsnämnden kan ju ha det. Som det ser ut är det ljusgrått nu?
Det är väl tillåtet att byta färg om "åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär."
Det är ju en tolkningsfråga, men enligt min mening är ljusgrått>vitt inte någon väsentlig ändring.

Då grannen äger carporten är det ju därför hens problem om det mot förmodan skulle bli ett bygglovsproblem.
Så det är bara att prata med grannen. Antingen känner hen inte till eller struntar i bygglovskrav och säjer ja, eller så är det en försiktig general som säjer nej.
Grannen på andra sidan hade ju uppenbarligen målat om TS carport, hur är det med berörd granne, är det fortfarande originalfärg på den carporten, dvs nästa grannes carport?
 
Claes Sörmland
K kindvall skrev:
Samfälligheter har väl inget mandat att bestämma färg på byggnader som inte är samfällda.
Byggnadsnämnden kan ju ha det.
Precis, en samfällighetsförening får enbart förvalta de gemensamhetsanläggningar (och ibland samfällda fastigheter) som är beslutat av Lantmäteriet. Det skulle t o m vara olagligt om styrelsen började lägga sig i enskildas färgval på sina egna hus.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, herrejösses. Vilka problem när man bor i typ travade sillburkar.

Kan du gå ut å pissa i hallonbusken utan att genera nån annan?


Flytta ut på landet!

I vart fall utanför stadsdiket.

Då har Du inga bekymmer med eventuellt färgval eller trilskande, motsträviga grannar.

OT Förstår inte varför alla dras in i myrstacken. Vad är Ni rädda för?
BT.
Har nyss flyttat, delvis av denna anledning, bostadsrättsförening som hade en massa konstiga regler och gamla tanter i styrelsen som brydde sig mer om staket, blommor än att laga läckande tak mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.