Hej!

Vad bör jag använda för färg samt tänka på vid målning av plastmatta på vägg och golv i badrum?
Jag har tänkt renovera badrummet på sikt, men detta blir som en akut första åtgärd. Det är många andra projekt som måste i hamn innan.

1. Tvätta golv och väggar med målartvätt / t-röd (kanske är bättre?) Slipa lätt med finkornigt sandpapper, 200+ Sedan måla tak, golv och väggar. Jag kommer ta bort befintligt badkar och använda duschkabin, så detta är inte tänkt att fungera som ett "nytt" tätskikt eller dyligt.

Taket tänker jag måla med vanlgi grundfärg och takfärg, vad som.
Jag vill undvika att golv och väggar blir klibbiga som jag läst lätt kan bli när man målar på plastmatta!

Tips mottages gärna!
 
  • Gilla
Jackjohan
  • Laddar…
Det går bra att göra som du själv säger, men eftersom du iallafall måste köpa färg, så rekommenderar jag dig
att prata med den lokala färghandlaren om tips o råd, och framförallt vilka produkter du ska ha.
Dels för att få vidhäftning, samt för att få rätt produkter.
 
Var inne på Nordsjö idag och rådgjorde med en säljare.
Man kan aldrig garantera att man inte får färgklibb när man målar på plastmatta, ska tydligen bero på mattan. Det man kan göra är det jag skrivit, och rekommenderade. På väggarna är det våtrumsfärg som gäller, men golvet ska man köra vanlig golvfärg för att helgardera sig mot klibb.
 
Skönt att färghandlaren var kunnig / ärlig om problematiken. Ett bra sätt att kolla mattan innan målning är att trycka in tumnageln i den. Blir det lätt ett märke så är mattan troligtvis i mjukaste laget. Vad som händer är att mjukgörare i plastblandningen läcker ut i färgen och påverkar den på samma sätt som mattan.

Har varit med om just den grejen, fast en plastpåse som stått parkerad mot en målad vägg. :mad:
 
  • Gilla
bisha och 1 till
  • Laddar…
Så här gjorde jag på väggarna. Golvet lämnade jag omålat. Jag är tveksam till att det är en bra idé att måla golvet annat än som ett provisorium under kort tid. Plastmattan var från 90-talet och känns hård.

1. Ordentlig rengöring med vanlig badrumsrengöring och grön scotch-brite. Spola av.
2. Rengöring med målarvätt. Spola av ordentligt.
3. Rengöring med T-sprit.
4. Slipa av lätt med 120-papper.
5. Målade med Jotuns våtrumsfärg i större delen (den är ganska matt), och med Beckers våtrumsfärg i duschhörnan i en avvikande kulör (den är ganska blank). Jag använde en fin roller för att få slät yta.

Det har fungerat fint i fem år nu och ser bra ut fortfarande även i duschen.
 
  • Gilla
Huset81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.