Lägger in länken igen och på den här sidan kan du söka återförsäljare där du bor :)
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Fredrik-G skrev:
Var kan man hitta Zinsser BIN och vad innehåller den färgen? tänkte på om det var massa "inte fullt så hälsosamma ämnen"
Den är helt naturlig. Innehåller shellack som är en naturharts som skapas av en trädlus som lever i Asien, har använts i tusentals år och har först de sista 50 åren ersatts av polyuretanlacker o dylikt. Just för kvistförsegling är den dock oöverträffad av något annat. Shellacken är löst i ren etanol (dvs drickbar sprit) etanolen dunstar och det luktar lite spritigt när man målar, men det försvinner snabbt. Sen är det ju något färgpigment i också, det vet jag inte vad det är. Men du får kolla produktbladet.

Den är rätt ny på den svenska marknaden och tydligen (enligt återförsäljaren) väldigt populär så den har varit lite svår att få tag i. Jag köpte mina burkar på Colorama i Göteborg. De listar återförsäljare på sin hemsida!
http://www.mpdiy.com/index.php/soek-aterfoersaeljare/

Jag kan också säga att den är rätt svårmålad, torkar ruskigt snabbt så man får måla på snabbt och inte kleta i det man redan målat, men man lär sig snabbt hantera den. Jag har under vintern målat ca 130 kvadratmeter paneltak med den. Skillnaden mot dig är väl att mitt tak var helt nytt så jag målade det innan jag satte upp det, lite bekvämare.
 
I våra tak satt/sitter såna där tråkiga träfiberskivor som är vitmålade. Vi har tagit ner dem och istället satt vanlig råspont som vi innan montering kvistlackat och sen strukit 2 ggr med äggoljetempera (vit). Vill man ha det extra vitt kan man stryka 3 ggr. Det krymper isär, men eftersom vi redan målat fjädern så syns inget trä.

Vi montera med spikpistol och dyckert. Lätt vår bästa investering, går tokfort att montera taket.

Äggoljetempera är för övrigt en helt underbar färg att jobba med. Luktar inte starkt, väldigt dryg, ger en i mitt tycke fin yta. Vad gäller Schellacken så är denna bra. Dryg som allt annat i den butiken, och vad jag kunnat läsa mig till så finns det en del moderna varianter som inte funkar så bra. Kan blöda igenom ändå. Denna förseglar bra.

schellack_53.JPG

http://ovolin.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=195
 
Blev rekommenderad Caparol Iso trägrund, att det skulle räcka måla med den 2ggr sen täcklack över det.

Någon erfarenhet utav den färgen? Lätt att rekommendera färg som ser bra ut efter några månder eller 1år, men hur ser det ut efter 3-4år?

Nordsjö Spärrvit har jag också hört bra om, någon som har testat?
Hur gör man med täckfärgen? kan man måla över spärrgrunden med vattenbaserad för att slippa att färgen gulnar som oljebaserade gör.

Skulle gärna vilja testa ZINSSER BIN men verkar vara lite svår att få tag på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.