Hej,

Vi har precis köpt vårt 1-planshus från -97 och vi kände direkt att det var rätt hus.

Tyvärr har tidigare ägare varit lite väl glada för trä, hela huset har paneltak i furu som troligen är lackat en gång.

Behöver lite tips på hur vi ska göra, vi funderar på att måla alla paneltaken i huset, ett rum i taget.
Har hört att man behöver kvistlacka 2ggr och sen grunda och eventuellt någon täckfärg beroende på hur blank man vill ha taket.

Hur är de färdiga skivorna som finns? har sett allt från färdiga spånskivor som är folierade för 99kr/kvm till betydligt dyrare alternativ.

Men är det inte synd att sätta upp folierade spånskivor i taket när man har "äkta" trä?

Vad finns det för andra alternativ?

Kan man sätta upp gipsskivor ovanpå paneltaket för att sen spackla och måla dem?

tacksam för tips och utlåtande ifrån er som målat era paneltak.
 
Måla taket vitt...
 
Jag vitmålade den lackade panelen i sovrummet med vattenbaserad färg för några år sedan. Panelen hade vi 20 år tidigare lackat med vattenbaserad lack med lite vitt pigment i. Jag har inga genombrytningar alls nu fyra år efter att jag målade. Till lackens försvar kan jag faktiskt säga att panelen aldrig blev sådär gul utan höll sig 'vitlaserad' men lite bastukänsla blev det trots allt med så mycket panel. Den vattenbaserade lacken fungerar som spärr antar jag?

I taket i bottenvåningen som jag precis tagit fram är träet obehandlat och jag velar också. Jag har köpt en färg som ska bromsa kvistblödning men jag kommer shellacka iallafall. Lite tveksam är jag om det kommer att fungera med bara färgen Herdins tak och panelvit (helvit)

Förut hade vi gips i taket i rummet där jag nu ska måla och det var snyggt och lätt att måla om lite då och då men nu när trossbotten är tömd på spånet vill jag hellre ha trätak. Lite taskigt kändes det att slita ner det fina gipstaket som vi ju satte upp alldeles nyss (bara 23 år sen :cool:)

Helene
 
Redigerat:
Tack för svaren, det blir nog till att måla paneltaken, blir ju fint när man väl gjort det.
 
Vid min första renovering så målade jag panelen i taket vit på sommaren, på vintern krympte brädorna och på vissa ställen syntes det att färgen inte kommit åt i noten. Jag målade om med en heltäckande oljefärg och slabbade på extra mycket i not och spånt, effekten blev nu att panelen "limmade" ihop sig tre och tre, så nu fick jag en extra stor springa var tredje panelbräda, så stor att noten hoppade ur.

Jag kanske hade otur, men skulle ändå fundera på att måla taket när trät är som torrast och det brukar vara på vintern när luftfuktigheten är låg.
 
pbengtsson skrev:
Jag kanske hade otur, men skulle ändå fundera på att måla taket när trät är som torrast och det brukar vara på vintern när luftfuktigheten är låg.
Oj, det har jag inte tänkt på alls, vilken tur att jag inte tagit tag i målandet, ännu ett 'äh det gör jag i vinter' projekt. :rolleyes:

Helene
 
Tack för tipset, är ju inte så kul med stora springor eller att det blir sprickor i färgen.
Har hört från andra att de fått sprickor i färgen när panelen rör på sig, men hur mycket kan man räkna att panelen rör på sig från sommar till vinter?

Huset som är 14år gammalt borde ha "satt" sig som det ska och därför borde inte panelen röra sig pga. utav det iaf.

Vissa säger att grundfärgen kan hjälpa till att få färgen mer elastisk så att den klarar när panelen rör sig men vet ej om det stämmer.
 
Tyvärr sätter sig inte panel, min var från -62. Men det kan vara olika om panelen är gran eller fur, tjocklek i förhållande till bredd, har ex. nyare panel i ett rum (120mm pärlspont) från -00 och den rör sig inte alls lika mycket på bredden. Nu har jag löst det hela med huntonit takplattor.
 
okej, nu blir jag lite fundersam på hur jag ska göra. Skulle vilja göra i ordning sovrummet innan vi flyttar in iaf. Och hade då tänkt måla taket. Tycker ni att man ska vänta och måla taket till vintern för att vara på säkra sidan?

Takplattor är ju också ett alternativ men då vill jag ha det överallt i huset så det blir enhetliga tak. Dvs springer snabbt iväg kostnadsmässigt.

Spikar/skruvar man upp plattorna över panelen?
 
Måla panelen nu och om ofärgat trä dyker upp målar du e gång till.

Det bästa är att grunda och måla en gång innan montering. Men sitter taket redan där är det bara att måla.

Ska själv måla taket i mitt allrum, kvistlack och sedan tre lager beckers panelgrund (hämmar gulning?
 
Ta inte mina erfarenheter som en absolut sanning, jag målade med heltäckande färg och det finns säkert färger idag som hade varit ett bättre val än min.

Paneltak skruvas med gipsskruv eller häftas upp med pistol, det går att spika men risken är stor att kanten förstörs och det är duktigt jobbigt att hammra uppåt. Den kan sättas rätt i panelen.
 
Tack för era tips, har inte bestämt mig helt än. Tänkte se vad målare kan tänkas ta för jobbet också.
Någon som vet vad som kan vara rimligt att betala per timme för en målare?

Hur har ni gjort med era taklister? I mitt fall är de också i furu och måste alltså målas, ska man måla dem på plats eller försöka få ner dem hela och sen måla dem?
 
Satt precis med räkningen från min målare, 325 för målaren och 250 för hans hjälpreda (lärling), moms tillkommer, detta var för ett år sedan.
Listerna fixar målaren utan att ta ned dem.
 
Var kan man hitta Zinsser BIN och vad innehåller den färgen? tänkte på om det var massa "inte fullt så hälsosamma ämnen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.