tralopp skrev:
Jag har hört att man med fördel ska grunda panel med tapetklister för att spara färg och strykningar (...)Anledningen skulle vara att panelen suger upp så mkt färg när den är torr att man kan måla o måla i det oändliga
Det tycker jag låter onödigt. Känner inte igen det problemet alls.

Jag målade ny panel, helt obehandlad, men det mesta av den hade legat flera veckor hos mig så den var rejält torr. Jag målade t o m utan grundning - på färghandlarens inrådan, jag hade själv experimenterat fram en nyans genom att blanda ur provburkar, och när han skulle bryta Beckers Aqua till den åt mig sade han att den rätta grundfärgen bara fanns i vitt vilket vore olämpligt under "min" nyans - så det blev inget annat än två strykningar med slutfärgen, en före uppsättning och en efter. Det täckte bra och tapetklister eller inte så lär man inte komma undan med mindre än två slutstrykningar för att få en jämn nyans och lyster.

Det är klart - då ser man fortfarande en aning av träts ytstruktur. Vill man ha ett riktigt "fett" utseende så kanske... Men jag tror att viktigare än såna där tips är att se till att man målar tillräckligt tjockt. Snickerier blir snyggast om man målar så tjockt det bara går utan att färgen rinner.
 
Förra sommaren måjade jag om min sommarstuga invändigt - det var ett äventyr... Stugan byggd 1977 har obehandlad träpanel i tak och på vägg, och lackade trägolv.

Tak: Kvistlack (shellack) på alla kvistar. Grunda med oljegrund och slutstryk med vattenbaserad takfärg. Ing aproblem än så länge.

Vägg: Kvistlack (shellack) p åalla kvistar, Grunda med snickerislip. Slutstryck med halvblank snickerifärg. Här stötte jag på problem. Panelen blödde, så jag backade och grundade om rubbet med oljegrund. Slutströk med snickerifärg.

Golv: Tvättade bara ner det och målade med rustibus golvfärg 2 strykningar. Sitter som berget.

Många liter färg senare är stugan som ny :)
 
Ser att jag hoppade över...kvistlack körde jag ju allra först på den nya panelen. Annars var det som jag skrev.
 
tralopp skrev:
Jag har hört att man med fördel ska grunda panel med tapetklister för att spara färg och strykningar, någon som har åsikter om detta?

Om ni håller med, går det då bra med vilket tapetklister som hellst?

Anledningen skulle vara att panelen suger upp så mkt färg när den är torr att man kan måla o måla i det oändliga.. massa jobb o massa färg alltså.
Pröva med grön currypasta. Har hört att det kanske kan funka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.