Vi har en gräslig furufärgad panel i vårt hall och kök som vi funderar på att
måla vit. Någon som gjort detta och kan tipsa om en prisvärd färg?
 
Prisvärd och prisvärd, Beckers färger är lite billigare utan att för den skullen vara sämre än de andra. Beckers Aqua halvblank (40) ger en yta som på ett kylskåp ungefär - rekommenderas. Finns även som matt (10).
 
Beckers färger är väl inte direkt billig, däremot är den prisvärd. Du hittar säkert billigare på Biltema, men då får du eksem när du inser att färgen är askass.
 
Har målat om vår furupanel i köket. Använde beckers halvblank (dock inte vit, utan ljusgrå). Det blev toppenbra och är nog bra mycket lättare än att riva bort panelen.....
 
apotekarnes
Var noga med att panelen inte är lackad sen innan a´la 70-tal bara. Då krymper väl valmöjligheterna något.
 
Hur menar du då? Att färre färger fäster då eller? Jag har också panel som jag vill måla vit o följer diskussionen med stort intresse! :)

Jag har även furu i taket, verkar det vettigt att använda samma färg där som på panelen i rummet?
 
Jag har målat en hel del panel på sistone...dels gamla furutak, tunt klar lackade, som jag har målat med Nordsjö Sadolin snickerifärg, vit halvblank (glans 40). Den är oljebaserad. Dels nyuppsatt väggpanel (pärlspont) som jag målade med Beckers Aqua, alltså vattenbaserad, glans 40 även där, bruten till ett slags grågrön.

Jag tyckte att båda var bra på sitt sätt. Sadolin förstås trögare på oljefärgers vis men täcker bra, inte särskilt benägen att rinna, flyter ut fint. Tar dock ett dygn innan den slutar klibba. Aqua litet mer rinn- och droppbenägen men inte farligt ändå, täcker litet sämre men fortfarande bra, kräver litet mer snabbhet med efterslätningen eftersom den torkar fort.

Min känsla efter de här erfarenheterna är att väggpanel skulle jag hellre måla med Beckers Aqua...känns som att det blir lika bra i såna tillämpningar och är enklare p g a vattenbaserat och kort torktid. Utsatta snickerier som t ex dörrkarmar och -foder målar jag dock hellre med Sadolin eftersom den verkar mer slitstark.

Ett tips om att måla panel som redan sitter på plats: Gör det på vintern, då det är som torrast inomhus, så minskar risken för färgsprickor i långskarvarna.
 
apotekarnes
tralopp skrev:
Hur menar du då? Att färre färger fäster då eller? Jag har också panel som jag vill måla vit o följer diskussionen med stort intresse! :)

Jag har även furu i taket, verkar det vettigt att använda samma färg där som på panelen i rummet?
Vissa färger kan ha svårt att fästa på lackade underlag. VIlka det är tänker jag inte försöka gå in på eftersom jag inte har någon stenkoll på det. Det är bättre att nån som vet tar och förklarar vilka färgen som fäster och inte.
 
apotekarnes: Den generella principen är väl, en gång vattenbaserat, alltid vattenbaserat.
 
apotekarnes
Apprentice skrev:
apotekarnes: Den generella principen är väl, en gång vattenbaserat, alltid vattenbaserat.
Det är lite lustigt. Sist jag skulle köpa kvistlack för att sen måla med linoljefärg ville färghandeln pracka på mig alcros vattenbaserade kvistlack (de hade inget schellack i butiken). Det var alltså antingen en skojare eller en idiot som stod i affärn med andra ord.
 
apotekarnes skrev:
Det är lite lustigt. Sist jag skulle köpa kvistlack för att sen måla med linoljefärg ville färghandeln pracka på mig alcros vattenbaserade kvistlack (de hade inget schellack i butiken). Det var alltså antingen en skojare eller en idiot som stod i affärn med andra ord.[/QUOTE

Varför var han en idiot? Jag hade gjort samma sak. Shellack eller kvistlack spelar väl ingen roll. Kan du på nåt sätt motivera varför Shellack skulle funka bättre än kvistlack innan linoljefärg?
 
5.2 racing: Jag tror det var pga mitt inlägg. Det är i ärlighetens namn bindemedleti de flesta vattenbaserade färger som gör det olämpligt att övermåla med oljefärg, inte lösningsmedlet(vatten) i sig. Kvistlack kan säkert funka, läs produktdokumentationen. Försäljare verkar alltid kunniga, men ju större butik, desto sämre koll.
 
Det är bara det att det verkar finnas nån djupt rotad inställning att allt med olja i är det bästa. Fine, en del saker funkar bättre med en oljefärg, men i 99% av fallen skulle en vattenburen produkt göra jobbet minst lika bra.
Sen finns det nån slags hokus-pokus-mentalitet när det kommer till färg. Egenkomponerade, boracolspädda färger, gör si och så i den ordningen mm mm. Nä, det är nog för att -alla kan måla- som det blivit såhär. Ingen skulle börja mixa med rören hemma, smeta på filmjölk på altanräcket istället för olja. etc.
Så, jag tyckte att han gjorde helt rätt som rekommenderade kvistlack till apotekarnes.
 
apotekarnes
5.2 racing skrev:
jag tyckte att han gjorde helt rätt som rekommenderade kvistlack till apotekarnes.
Grejen var mest den att det kändes lite skumt att jag skulle använda en vattenbaserad produkt (läs kvistlack) som grund för en linoljefärg, när shellackning är den metod som är beprövad och som bevisligen fungerar. Att jag använder linoljefärg beror mycket på hållbarheten. Hur vet jag om vattenbaserat kvistlack sitter fast i 30-40 år. Det är dumt att chansa på nåt som är osäkert.
 
Jag har hört att man med fördel ska grunda panel med tapetklister för att spara färg och strykningar, någon som har åsikter om detta?

Om ni håller med, går det då bra med vilket tapetklister som hellst?

Anledningen skulle vara att panelen suger upp så mkt färg när den är torr att man kan måla o måla i det oändliga.. massa jobb o massa färg alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.