Jag satte en golvlist som jag satte med latexfog och sen målade med epoxifärg, samma som golvet. Det är ju inte helt vattentät men minskar hastigheten med vilken fukten sugs upp i väggen.
 
A
Sätt värmen på 10-15c och ställ in några torrbollen
 
T
Problemet är nog inte att fukten sugs upp utan att den fuktiga luften av någon anledning ackumuleras just på det där stället. Jag har en rejäl silikonfog mellan betonggolv och gipsvägg men ändå ser det ut så där, fast kanske inte riktigt så illa...
 
J Jona$ skrev:
Jo svaren haglar in om att det är pga dålig ventilation , frågan är om luftvärmepump är ett måste.

Tidigare ägare verkar ha kört värme "vid behov"

Ventilationen har som sagt tidigare en låg för tilluft via garageportens ventil och 2 höga tallriksmodeller på andra sidan garaget.

Kan hjälpas med köra kontinuerlig värme denna vinter på 16grader? Och köpa en billig fuktmätare och se hur det slår ut?

Fungerar inte det så återstår bara luftvärmepump.
Hur ska du få bättre ventilation med en luftvärmepump?
Tallriksventilerna du beskriver innebär inte att luften cirkulerar.
Placera en kanalfläkt någonstans, så luften cirkulerar istället
 
A
Höjer man temperaturen sjunker den relativa fuktigheten. En vp är effektiv på det jämfört med vanliga element. Nu kostar ju du billigt element typ 300kr så det kan vara värt att testa med det.
 
Man kan också ställa in en avfuktare. Men skippar man att ställa blöta saker i ett hörn hjälper det rätt mycket.
 
Jo att förra ägaren gjort fel i hanteringen är uppenbart.

Jag tänker såhär.

16grader

Avfuktare industrimodell som jag har får stå på nu ett tag och sedan gånger man utsätter garage för fukt.

Ytterligare en varmluftsfläkt när man är där för behagligare värme och cirkulation.

Öppna ytor

Skrubba bort svampen

Och ev gipsa med våtrumsgips till sommaren.
 
Låter bra, förutom våtrumsgips, det är onödigt. Måla om väggen istället bara
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Våtrumsgipset funderar jag mest på pga brandsäker,mer fuktålig.

Men vi får se.

Nu får man börja fundera på vilken typ arbetsbänk man ska bygga.
 
J Jona$ skrev:
Jo att förra ägaren gjort fel i hanteringen är uppenbart.

Jag tänker såhär.

16grader

Avfuktare industrimodell som jag har får stå på nu ett tag och sedan gånger man utsätter garage för fukt.

Ytterligare en varmluftsfläkt när man är där för behagligare värme och cirkulation.

Öppna ytor

Skrubba bort svampen

Och ev gipsa med våtrumsgips till sommaren.
Vad är en ”industrimodell”?
Vore väl mer relevant att fundera på om du ska ha en kondensavfuktare eller en sorptionsavfuktare, beroende på hur kallt det är i garaget
 
En rejälare kondensavfuktare.

Frågan är vad jag ska ha för element till detta ca 30-35m2
1 garageport och 3 små fönster.

Funderade på 1? Konvektorelement just för fläkten som sprider värmen mer i garaget?

Högst ny på detta å inte riktigt säker på bästa värmekällan för bra spridning och plånbok nu till våren.
 
Infravärmare
Fläktkonvektor
Vanligt el element
Luft-luft värmepump

Ska du värma snabbt så spelar det roll men ska det vara konstant samma temp ta det billigaste eller en värmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.