Hej.
Först vill jag be om ursäkt för min dåliga fantasi vad det gäller rubriken.

Vi ska flytta ner våran tvättstuga i källaren så vi började med att riva ut massa gamalt som var i rummet där vi ska ha tvättstugan.
I det rummet så fanns det en diskbänk som vi har kastat ut, och det är ju så att när förra ägaren "snyggade" till så var redan diskbänken på plats så golvet är ej målat under och bakom mot väggen så ser det inte heller så bra ut.

Men golvet ska ju inte vara några problem det är ju bara att välja lämplig golvfärg för källare.
Men problemet är väggen och hur man ska få till det på bästa sätt.
övriga väggen är putsad i ett mönster kan man säga och jag tror nog att det är
väldigt svårt att få till liknande mönster nu i efterhand.

Jag bifogar lite bilder så att ni förstår vad jag menar.

Så frågan är vad ni tror är den bästa och smidigaste lösningen för att få till ett snyggt resultat.
Vi kommer även att måla om alla väggar.

Kan man sätta någon typ av väv på en källarvägg för att sen måla på den?
Ni har säkert fler och bättre förslag.

Tack på förhand.

1.jpg
2.jpg
6.jpg
7.jpg
 
Var försiktig med källarväggar. Det finns ett djungelordspråk som säger " I källare förvarar man cyklar och potatis". Det ligger något i det faktiskt...
Det ser inte helt torrt ut på bilderna tycker jag. Det innebär att du bör måla med en färg som "andas", tex Caparol Sylitol Bio Innefärg. Laga upp skadorna med putsbruk, gör mönster i den om du vill och måla sedan.
Spackel funkar inte om det finns fukt i väggen, ej heller väv eller vanlig färg.
Golvet kan du måla med tex Hagmans 1K golvfärg. Den andas.
 
Tack för svaret.
Men vad tror du om att regla upp med någon typ av metallreglar eller nån typ av distanser för att sedan sätta gips och sedan sätta väv och måla?
och på det sättet få en luftspalt på runt 4-5 cm mellan vägg och gips.

[edit]
är det detta man kan använda sig av för att regla upp i metall?
Plåtreglar m.tillbehör
[/edit]
 
Ska det vara någon speciell typ av putsbruk?
och ska jag använda någon typ av primer först?
Använder man även putsbruk för att fylla ut hål och liknande, som man i vanliga fall använder spackel för?


Tacksam för svar.
 
Isaksson skrev:
Ska det vara någon speciell typ av putsbruk?
och ska jag använda någon typ av primer först?
Använder man även putsbruk för att fylla ut hål och liknande, som man i vanliga fall använder spackel för?


Tacksam för svar.
Det verkar som om du redan har något spackel liknande massa på väggarna och jag kan inte se några tydliga fuktskador på bilderna. Sitter denna beläggning/färg fast på väggen eller kan du lätt ta det bort från underlaget?
Sitter der fast som berget ( utom där det lösnade i stora bitar) så kanske Gypsum kan bli din rädning :). Gypsum är gipsputs som INTE rekommenderas på fuktiga källarväggar men om dina väggar är torra så skulle jag ta chansen och putsa över den gamla strukturfärgen och alla andra skador och sen måla över med lämplig färg som är inte tätt som plastpåse ... om det var min tvättstuga. Läs mer om Gypsum här på forum och på nätet och bedöm själv om du vågar. Du får fina slätta väggar med detta gipsputs.

Om du kan lätt ta av strukturfärgen ändå till rena väggytan så skulle jag satsa på att göra det och sen spackla/putsa alla håll och skador med samma puts som redan sitter på den ursprungliga väggen och sen måla med fex silikatfärg. Det är en dammig jobb men ger storst chans att lyckas för bilig pening :).

Glöm gipsväggar som kostar mer och ger dej ungefärr lika mycket jobb som det jag har föreslagit. Att regla med stålreglar , skruva skivorna ,spackla, remsa, slippa och grunda görs inte för 1000kr och på 2 dagar, om jag räknat rätt:). Sen får du bara problem att fästa tunga saker i gipshelvetet utan träreglar på andra sidan och får leva med osäkerhet om gipspapper möglar där bakom eller ej....
Jag är ingen proffs så konsultera andra som kan detta ....
gaia
 
gaia skrev:
Det verkar som om du redan har något spackel liknande massa på väggarna och jag kan inte se några tydliga fuktskador på bilderna. Sitter denna beläggning/färg fast på väggen eller kan du lätt ta det bort från underlaget?
Sitter der fast som berget ( utom där det lösnade i stora bitar) så kanske Gypsum kan bli din rädning :). Gypsum är gipsputs som INTE rekommenderas på fuktiga källarväggar men om dina väggar är torra så skulle jag ta chansen och putsa över den gamla strukturfärgen och alla andra skador och sen måla över med lämplig färg som är inte tätt som plastpåse ... om det var min tvättstuga. Läs mer om Gypsum här på forum och på nätet och bedöm själv om du vågar. Du får fina slätta väggar med detta gipsputs.

Om du kan lätt ta av strukturfärgen ändå till rena väggytan så skulle jag satsa på att göra det och sen spackla/putsa alla håll och skador med samma puts som redan sitter på den ursprungliga väggen och sen måla med fex silikatfärg. Det är en dammig jobb men ger storst chans att lyckas för bilig pening :).

Glöm gipsväggar som kostar mer och ger dej ungefärr lika mycket jobb som det jag har föreslagit. Att regla med stålreglar , skruva skivorna ,spackla, remsa, slippa och grunda görs inte för 1000kr och på 2 dagar, om jag räknat rätt:). Sen får du bara problem att fästa tunga saker i gipshelvetet utan träreglar på andra sidan och får leva med osäkerhet om gipspapper möglar där bakom eller ej....
Jag är ingen proffs så konsultera andra som kan detta ....
gaia
Tack gaia.
Det spackelliknande materialet satt inte speciellt bra så det har jag tagit bort helt och hållet och tänkte lägga på nytt spackel där, har Casco HusFix som jag tänkt att använda där.
Jag tror det borde fungerar bra.
Strukturfärgen sitter fast bra på väggarna.
Tanken är som jag skrev, spackla upp en jämn yta där det gamla spacklet satt och sen så ska jag sätta kakel 2-3 rader där. så det blir ungefär som man har det i ett kök med kakel ovan diskbänk.
fast i detta fallet så blir det kakel ovan tvätt/vask-bänk ;)

sen så har jag tänkt att köpa färg och testa hur det blir att måla över den redan befintliga vita färgen.
och om det inte blir bra så kommer jag att testa med Gypsum och sedan måla igen.
Tror du att man kan använda Gypsum över den målade ytan om det nu visar sig att det inte blev så bra som jag hoppas på?
ska som sagt använda färg som kan andas.

Jag har heller inte sett någon indikation på att väggen skulle vara fuktig.

Du har nog rätt angående uppreglingen och gips.
Tack igen.
 
K
Gypsum kan du ha på målad yta, men prima först med gypsums primer.
 
Tack för svaret.
Då vet jag det.
 
ktm250 skrev:
Gypsum kan du ha på målad yta, men prima först med gypsums primer.
Vad bra! Har aldrig provar Gypsum men nu närmar det sej att jag ska slätta till en ojämn och målat tak. Vill slippa skrapa färgen som sitter hårt så det ska jag testa :)
gaia
 
Hoppas att du kommer att lyckas och får ett bra resultat.
 
gaia skrev:
Gypsum är gipsputs som INTE rekommenderas på fuktiga källarväggar
gaia
Varför inte gypsum ? Fick tips om att använda gypsum av en erfaren murare som tyckte att det var perfekt för en hemmapulare som mig. har det i 3 av fyra rum i källaren och det var mycket riktigt lätt att applicera nästan som att bredspackla och snyggt blir det !
 
Jag kontaktade Beckers och frågade vad de rekomenderade för väggfärg i källaren.
och till svar så fick jag:

Hej
Vi rekommenderar att man använder vårt våtrumssystem med Våtrumsgrund och Våtrumstäck.

Jag tycker att det är lite konstigt för om jag förstår saken rätt så är den färgen nästan helt tät, så det borde väl inte fungera så bra?
 
K
sjalvdrag skrev:
Varför inte gypsum ? Fick tips om att använda gypsum av en erfaren murare som tyckte att det var perfekt för en hemmapulare som mig. har det i 3 av fyra rum i källaren och det var mycket riktigt lätt att applicera nästan som att bredspackla och snyggt blir det !
Gypsum är en jättebra produkt, precis som du säger, men som gaia också säger så är den inte att rekommendera på väggar som har fuktvandring för trots allt så är det ju gips och gips gillar inte riktigt att stå fuktigt. Har man tillskjutande fukt så ska man använda vanliga putsbruk.

Isaksson skrev:
Jag kontaktade Beckers och frågade vad de rekomenderade för väggfärg i källaren.
och till svar så fick jag:

Hej
Vi rekommenderar att man använder vårt våtrumssystem med Våtrumsgrund och Våtrumstäck.

Jag tycker att det är lite konstigt för om jag förstår saken rätt så är den färgen nästan helt tät, så det borde väl inte fungera så bra?
Det där är ju helknasigt. De färgerna är ju till för våtrum och är helt täta.
 
Beckers menar på att pga att det är en tvättstuga så ska färgen hindra fukt att tränga in i väggarna.

Vad tycker ni om det?
 
Dumheter. Det är redan fukt i väggarna. Fukten måste tränga ut. Och väggen tål vatten, även utan färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.