Vår gamla toa såg riktigt risig ut och det var omöjligt att få rent den. Men som sagt syra löser beläggningarna, jag minns inte om det var en påse citronsyra eller ättiksprit som löste biffen.

Kaustiksoda är basiskt och löser fett, tråkigt att du inte han få tipset med syra innan allt jobb.
Men skönt att det fixade sig.

Edit: Ser nu att syra tipsen dök upp ganska omgående :)
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
jag testade med ren kaustiksoda, hjälpte inte ett alls tyvärr. Ståltrissan var de enda som funkade. Nu är de lent och fint igen =)
Du testade alltså inte med någon syra?
 
R
nope, kan man köpa de?
 
Ja eller klämma ur några citroner i toan
 
Redigerat:
R
men jag testade varenda medel som fanns, kautsiksoda, klor men inget hjälpte ett dugg.
 
Samma här. Men lite citron/ättiksyra från mataffären fixade det.
 
24% ättika kan man köpa i vanliga butiker. Likaså citronsyra. Kalkosan är varumärket på en produkt som innehåller fosforsyra. Nu löste det ju sig ändå för din del, men det det kan vara bra att veta en annan gång.

kaustiksoda är raka motsatsen till en syra.
 
Glad att jag läste här, det hjälpte mig att få fint i min toastol! Nån sa till mig att porslinet var nött men så var det ju inte! Hällde i 24%ig ättika och RealLemon, lät det stå några timmar, så var fläckarna borta. Superbra!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
R Roland112 skrev:
VI har en toalettstol som blivit missfärgad nere i kröken som de så ofta blir. Har nu testat allt, verkligen allt och undrar nu om jag kan torrlägga toalettstolens krök och måla/spraya på en ny vit färg? Jag har sett att det tex finns målarstift till typ spisar och liknande och undrar om det finns nån som säljer nån slags färg som skulle fungera för mig?

mvh!
Har du fått något vettigt svar?
Jag har försökt med kausticsoda - 0 resultat - Klarin- 0 resultat - ska försöka med maskindiskmedel i natt - återkommer
 
Roynem Roynem skrev:
Har du fått något vettigt svar?
Jag har försökt med kausticsoda - 0 resultat - Klarin- 0 resultat - ska försöka med maskindiskmedel i natt - återkommer
Det låter som tre starka medel som är starka på helt fel sätt. För framgång bör medlet du använder vara någon syra. Kalkosan tycker jag brukar fungera. Det innehåller fosforsyra tror jag.
 
Roynem Roynem skrev:
Har du fått något vettigt svar?
Jag har försökt med kausticsoda - 0 resultat - Klarin- 0 resultat - ska försöka med maskindiskmedel i natt - återkommer
Som några här har tipsat om och som jag provade, 24%ig ättika och citronsyra, ReaLemon t ex, det hjälper!
 
Jag körde en halv flaska Hessa kalkbort på en toa som såg förjäklig ut, men då lät jag det stå i två dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.