Hej,
jag har nyligen blivit husägare och funderar på att måla om vårt vardagsrumstak av furu från 1969 till vitt. Furut är Troligen obehandlat, skriver troligen för jag har absolut nybörjare:surprised:

Till saken är den att jag är orolig för att taket kan bli för tätt efter målning och fuktskador kan uppstå efteråt när taket förlorar sin ventilationsförmåga, eller är dessa farhågor helt obefogade?

Jag tror inte det blir snyggt med lasering då träet syns igenom, men är samtidigt rädd för att heltäcka/måla taket om det inte finns någon återvändo ifall jag förstör luftbalansen i huset genom målning.

Har ni någon erfarenhet om negativ påverkan av eran hus efter målning av 70-tals furupaneltak?
Alla tips och råd och erfarenheter om målning av furupaneltak tas hjärtligt emot.

Mvh
Carranor
 
Att några fuktskador ska uppstå bör du nog inte oroa dig för, för att täckmåla furutak behövs en panelgrund ex Alcro panel grund, Sigma träprimer etc, en vanlig takfärg kommer att gulna
 
Du tror inte taket är oljat? Det var vårt iaf, vilket (som tidigare nämnts) innebar brunt genomslag i den vita färgen.
Vi har målat väldigt mycket väggar och tak av den typen, och vi har provat många "mirakelfärger" som inte har fungerat.
Mitt råd är: Shellack på alla kvistar, någon typ av försegling över oljan (om det nu är oljat), och över detta den takfärg ni bestämt er för.
 
Här är en bild då jag målar mitt furutak från 1957 med herdins tak och panelvitt. Den färgen innehåller kvistlack så du slipper schellack. Här är lite fler bilder från vårt nya badrum där vi också satte vitt trätak.

Jag är helnöjd med att ha laserat så att det syns att det är trä.
 
Vi bestämde oss för att grunda med jotun kvist och spärr och sedan med primadekk02 och hoppas att det inte påverkar luftbalansen nämnvärt efter. Tack för alla svar. Lägger kanske upp lite bilder när vi blivit färdiga.
 
Carranor skrev:
Vi bestämde oss för att grunda med jotun kvist och spärr och sedan med primadekk02 och hoppas att det inte påverkar luftbalansen nämnvärt efter. Tack för alla svar. Lägger kanske upp lite bilder när vi blivit färdiga.
Det ser vi fram emot :)
 
Vi är inte riktigt färdiga ännu. Det saknas 1 strykning men man kan se på ett ungefär på före och efter bilderna. Vi är rätt nöjda med resultatet. Rummet upplevs ljusare och större:)
 
  • 1387307552475.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1387307583475.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ajohan19 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.