Hej,

Jag ska måla ca 150 kvm 30 år gammal gulnad obehandlad takpanel i furu och undrar vilken färg som är lämplig och om jag behöver kvistlack.

Har inte bestämt mig än för om jag vill ha färgen helt täckande så jag mottar gärna tips på både täckande färg och en där man fortfarande ser ådringen under.

Behöver jag kvistlack för för någon av färgerna när panelen nu är så gammal som den är?

Panelen har inte varit utsatt för matos eller cigarettrök annat än i väldigt liten utsträckning.

Edit: Jag funderar även på möjligheten att sprutmåla. Någon som har åsikter kring detta? Vad för utrustning behöver man? Är det HVLP som gäller?

Edit 2: Någon som har erfarenhet av den här färgen? http://www.herdins.se/sv/lasyr/herdins-tak--och-panelvitt-extra-vit__155

Edit 3: Vad tror ni om att använda Herdins Tak- och Panelvitt tillsammans med Wagnes Project 115. Funkar det tro? http://www.wagner-group.dk/portal/color_project_115_se_wag,347315,339049.html

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Hej!

Jag tror att det blir lättast att få till en snygg yta om du väljer täckande färg. En transparent, eller tunn, vit på gult underlag blir gröntonat i värsta fall. Det finns varianter med vitlutning och annat, men det är i min mening jobbigare och svårare att få snyggt jämfört med täckmålning.

Gammal furupanel bör tvättas oavsett om det har varit os eller cigarettrök i närheten. Kör med målartvätt och scotch svamp, den riktiga tvättvarianten alltså och inte någon "torkduk". Tvätta kvistarna med t-röd. Har du inte mycket kvistar så gör du rätt i att använda kvistlack, annars skulle jag skippa det och leva med lite genomslag (bara om oturen är framme).


Grunda med 2 svängar panelgrund (alcro och beckers har, antagligen alla andra också). Lägg på generöst (1 liter ska bara räcka till 6 kvm och inte 15...) och låt torka ett dygn innan nästa sväng. Sen kan du toppa med nästan vilken färg som helst, men en lackfärg tycker jag blir snyggast.

Har du hyfsad HVLP utrustning så går både grund och lackfärg att spruta, men grunden kan du inte späda ut så mycket eftersom du samtidigt tunnar ut blockingförmågan.
 
nemlan skrev:
Hej!

Jag tror att det blir lättast att få till en snygg yta om du väljer täckande färg. En transparent, eller tunn, vit på gult underlag blir gröntonat i värsta fall. Det finns varianter med vitlutning och annat, men det är i min mening jobbigare och svårare att få snyggt jämfört med täckmålning.

Gammal furupanel bör tvättas oavsett om det har varit os eller cigarettrök i närheten. Kör med målartvätt och scotch svamp, den riktiga tvättvarianten alltså och inte någon "torkduk". Tvätta kvistarna med t-röd. Har du inte mycket kvistar så gör du rätt i att använda kvistlack, annars skulle jag skippa det och leva med lite genomslag (bara om oturen är framme).


Grunda med 2 svängar panelgrund (alcro och beckers har, antagligen alla andra också). Lägg på generöst (1 liter ska bara räcka till 6 kvm och inte 15...) och låt torka ett dygn innan nästa sväng. Sen kan du toppa med nästan vilken färg som helst, men en lackfärg tycker jag blir snyggast.

Har du hyfsad HVLP utrustning så går både grund och lackfärg att spruta, men grunden kan du inte späda ut så mycket eftersom du samtidigt tunnar ut blockingförmågan.
Men om vi vill köra med icke-täckande färg och se ådringen, behöver man verkligen kvistlack då? Kvistarna kommer man ju se ändå. Iof kanske de kan missfärga färgen.

Färgen jag länkade, Herdins Tak- och Panelvitt ska ju tydligen gå att måla på utan annan förbehandling än att man tvättar med målarsoda.

Om det kvistarna skulle bli fula om två år är det väl bara att lägga på ett lager till färg?
 
Använd Kvist- och spärrgrund från Jotun. Vi hade den i taket i köket, blev kalas med en täckfärg på sen.
Den kan även användas där det bott rökare, spärrar nikotinutfällning.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Kollade inte länken till Herdins först, men det låter ju onekligen som helt rätt val. Har inte testat själv så posta gärna något om resultatet sen!
 
nemlan skrev:
Kollade inte länken till Herdins först, men det låter ju onekligen som helt rätt val. Har inte testat själv så posta gärna något om resultatet sen!

Har inhandlar Wagner Projekt 115-sprutan samt tillräckligt med färg från Herdins för att provmåla ett eller två rum. Kan förhoppningsvis återkomma med för och efterbilder på fredag eller lördag.

Frågan är nu bara om jag ska tvätta taket innan eller inte.
 
Jag har målat ett obehandlat furutak med herdins tak- och panelvitt, kulör helvit, och det blev kanonbra. Man behöver ingen kvistlack, det ingår i färgen. Jag penselmålade alltihopa som herdins rekommenderar. Här en bild på pågående målning som är hyfsat identisk med slutresultatet.
 
  • DSC_0082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nordsjö spärrvitt V som grund i två varv. Kanonresultat på missfärgningar och gulnade paneltak.
 
pelpet skrev:
Jag har målat ett obehandlat furutak med herdins tak- och panelvitt, kulör helvit, och det blev kanonbra. Man behöver ingen kvistlack, det ingår i färgen. Jag penselmålade alltihopa som herdins rekommenderar. Här en bild på pågående målning som är hyfsat identisk med slutresultatet.
Ser fint ut. Hur gammalt var taket och tvättade ni det innan målning?
 
Jag tror att taket är från -57 när huset byggdes, alltså 55 år. Jag slipade lätt med ett sliphandtag och drog av taket med en cellulosasvamp med målartvätt fast det var nog onödigt. I det sista rummet som jag målade i helgen skippade jag tvättningen eftersom det fastnade bitar av svampen i stickor i taket, och det blev också bra. Enligt Herdins är det bara lackad panel som måste målartvättas, och inte obehandlad som min är.
 
V Villiam skrev:
Men om vi vill köra med icke-täckande färg och se ådringen, behöver man verkligen kvistlack då? Kvistarna kommer man ju se ändå. Iof kanske de kan missfärga färgen.

Färgen jag länkade, Herdins Tak- och Panelvitt ska ju tydligen gå att måla på utan annan förbehandling än att man tvättar med målarsoda.

Om det kvistarna skulle bli fula om två år är det väl bara att lägga på ett lager till färg?
Hade som du gulnad furpanel. Tvättade inte, sällan man behöver det inomhus. Strök extra vit lasyr flera gånger och blev en vit-beige nyans. Mycket nöjd. Ingen grund ingen kvistlack. Gick fort. Dock var detta finsågat virke
 
jag skulle rekommendera Tekknos. Vi målade med den. Super nöjd med resultatet.

En hink med TEKNOS färg för målning av takpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bygglovsproffessorn
  • Laddar…
V Villiam skrev:
Har inhandlar Wagner Projekt 115-sprutan samt tillräckligt med färg från Herdins för att provmåla ett eller två rum. Kan förhoppningsvis återkomma med för och efterbilder på fredag eller lördag.

Frågan är nu bara om jag ska tvätta taket innan eller inte.
Hur blev slutresultatet? Körde du med färgspruta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.