Kan meddela att det pappspända taket i vår bagarstuga var målat med en helblank lackfärg, som rasade ner i flagor innan vi beslöt oss för att riva bort det. :) Hos oss är kökstaket (väldigt smal dubbelfasspont) målat i linoljefärg, men i kammaren (väldigt bred pärlspont med hyvlad mittenpärla) med limfärg. Själv har vi faktiskt köpt hem Gysinges matta. Vet att den ska lukta som stryk, men det lilla jag har använt den har den varit så skön att måla med... och den är vacker!
 
Jag skulle spika på ett nytt lager med pärlspånt på det gamla och måla två lager innan jag satte upp det. Just för att det har skavanker och har torkat isär. Men se till att den nya pärlspånten är torr så den inte torkar isär. Virke (pärlspånt) ska ligga och torka lika länge som det är tjockt. Alltså, en pärlspånt som är 12mm tjock ska ligga i den rum (värme) ,som det ska sättas upp i och ligga minst 12 dagar.
 
Vi håller just på att renovera vårt kök och jag är i full fart med att stryka pärlspontsväggarna med linoljefärg. Hade först tänkt ha det i taket också, men efter att ha sett de blanka väggarna så är jag nu inne på att ha ett lite mattare tak. Den färg som är i taket just nu är matt och det ser ganska snyggt ut mot väggarna. Har faktiskt funderat på att testa med äggoljetempera i taket. Det är lite roligt att testa olika sorters färg.
 
Visst Gysinges matta luktar f-n. Det är både terpentin och lacknafta i den. Vad jag förstår så minskar man på terpentinet och ersätter med lacknafta för att den är mindre allergen. Japp, så stod det i en av mina -såmålademanförrböcker- . Konichiwa girl, vi hade också högblank lackfärg på takpappen i köket! Grön. Smuligt värre när den skulle ner. Står nu med ett sotigt, snusbrunt men kilsågat tak med hur många nubb som helst i.... :eek:
 
Jag har målat flera pärlspontstak med linoljefärg och jag ser inga egentliga nackdelar förutom det du själv nämner...hur trögt det är att stryka ut färgen uppåt. Vi har bara målat ett på plats för de andra har vi satt upp nya och kunnat måla två gånger innan vi satte upp dem.

Glansen försvinner ju efter ett tag och jag tycker inte den stör från början heller, det är inte högblankt ju. Jag målar alltid helt utan lösningsmedel numera pga lukten (har små barn i huset) och fördelen är ju såklart att det luktar gott istället för lösningsmedel...nackdelarna är att det blir ännu segare att dra ut färgen och att det tar längre tid innan det blir matt. Men jag tycker helt klart att det överväger att jag slipper oroa mig för lukten och att jag slipper bo i lukten.

Men våra tak nu i detta huset kommer jag prova att måla med äggoljetempera.
 
Jag tycker att skavankerna ger karaktär... Är det gammalt får det ju synas att det är gammalt. Det är en av fördelarna med färg med lite fyllningsmedel (till exempel gysinges matta, limfärg, eller Linus på väggen) - det fyller upp skavankerna litegrann även om jag har noterat att spihålen måste spacklas lite. Ett handhyvlat sex tums pärlspontstak med ytliga pärlor går bara inte att få tag på idag. Man skulle gå miste om mycket karaktär om man spikade för det med ny pärlspont.
 
Jag vet var man kan få tag i både dubbelfasspånt och pärlspånt i måtten12x145. om nu någon vill veta. Skicka ett PM.
 
Dubbelfasspont och pärlspont i önskad bredd går ju att beställa hos en mängd små lokala hyvlerier, men att få den handhyvlad som konichiwa skriver blir knepigare, visst går det säkert att frambringa men det blir allt ett dyrt tak i jämförelse med att ta hand om det man redan har.

Angående målningen kom jag att tänka på att norrgavel sprutmålar sina möbler med äggoljetempera, det kanske kan vara ett alternativ för den lata...

Själva målar vi precis som sophie beskrev med linoljefärg utan lösningsmedel, med en bra pensel och några kafferaster för att vila armarna går det finfint.
 
Sophie skrev:
Jag målar alltid helt utan lösningsmedel numera pga lukten (har små barn i huset) och fördelen är ju såklart att det luktar gott istället för lösningsmedel...nackdelarna är att det blir ännu segare att dra ut färgen och att det tar längre tid innan det blir matt. Men jag tycker helt klart att det överväger att jag slipper oroa mig för lukten och att jag slipper bo i lukten.
Huvudet på (klipp)spiken - igen. Precis så jag resonerat också. Vi bor ju mitt i projektet liksom. Och åtminstone här tenderar det mesta att dra ut på tiden, och då vill man ju kunna stå ut ändå.

Träig snickare: Nytt tak blir det inte fråga om. Huset är gammalt, taket också, och det får gärna synas. Annars hade jag låtit den välspikade och relativt nymålade masoniten sitta kvar istället. Men tack för tipset!
 
Bra att du spara det gamla taket. Dom skavanker som du har kan du leva med. Kul. Jag själv har ett spontat plank tak, topp och rot. Och dom skavanker som finns ger bara liv till rummen. Jag hade fullt med spik i taket efter ett papp tak, dom är borta och kittade. Hoppas du slipper att ha ett litet regn med bös isolering, som lägger sig i rummen under en 2års period. För när jag började att värma upp mitt hus så vart det springor där mitt bös sakta men säker ramlade ner. Men nu är det bös fritt och fina tak har jag. Lycka till
 
Är inte en nackdel med linoljefärg i innertak att den gulnar p.g.a. att det är rätt mörkt uppe i taket? Limfärgen håller sig vit, men man vill ju gärna kunna tvätta ett kökstak utan att färgen följer med. Hur färgstabil är äggoljetemperan?
 
Äggoljetempran kan också gulna om det är mörkt i rummet. Det är linoljan som mörknar och äggolje temperan innehåller ju linolja. Men den mörknar inte så mycket som linoljefärgen.
 
Träig snickare skrev:
Bra att du spara det gamla taket. Dom skavanker som du har kan du leva med. Kul. Jag själv har ett spontat plank tak, topp och rot. Och dom skavanker som finns ger bara liv till rummen. Jag hade fullt med spik i taket efter ett papp tak, dom är borta och kittade. Hoppas du slipper att ha ett litet regn med bös isolering, som lägger sig i rummen under en 2års period. För när jag började att värma upp mitt hus så vart det springor där mitt bös sakta men säker ramlade ner. Men nu är det bös fritt och fina tak har jag. Lycka till
Väntade bara på att få höra om sånt som kan ramla ner i huvvet på en när man sitter och dricker frukostkaffet :)
Tror vi tar risken. I värsta fall får man väl ta på sig kepsen. :)
 
Jag kan lova det är det värt. Keps på och njut.
 
Var på vippen att hänga ett "segel" över matbordet i bagarstugan.......... Det är en bra idé att köra utan lösningsmedel när man bor i renoveringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.