N


Vi har köpt en lägenhet med relativt nykaklat badrum men färgen är hemsk, typ blekrosa. Vi har precis bytt ut allt.. golv väggar kök, målat om överallt mm utom badrummet.
Skulle helst bara vilja flytta in och kanske satsa på badrummet längre fram.

Vi har hört från bekanta att det inte är något problem att måla kakel men att färgen slits fort i badrum där det blir blött, men vi har ju bara tänkt som en tillfällig lösning. Kanske det närmsta året max.
Någon som har erfarenhet? Bilder?
Vilken typ av färg ska man använda? blir det dyrt? isåfall kan man ju likaväl kakla om =)

Alla tips är välkomna.
 
Väljer du standard-standardkakel så går det ju bara på 49:-/m2...vi valde helmatt, vitt i strl 20x33 och fick dessa för 79:- så det skulle kännas onödigt att slösa tid och pengar på färg.

Om du ändå vill göra det så tror jag att det finns kakelfärg hos någon tillverkare. Tillfälligt går det annars med en alkydhäftgrund och så kan du måla på med...våtrumsfärg eller..vad du vill egentligen. Räkna dock med runt 1000:- för ett badrum på 15-20m2 väggyta.
 
Hej
Viktigt är att INNAN du alkydgrundar så är det ett måste att tvätta med T-sprit för att lösa fett och tvålrester. Rugga lite på kakeln för att få ett bättre grepp.
Anders
 
Jo, det går att få kaklet "målat". Remaljeringsfirmor gör sådant.
Går att få riktigt fint. Detta är ett riktigt vettigt alternativ för dem som vill ha vita plattor med vita fogar eftersom fogen också sprayas över.

bildspel_5.jpg
 
Vi körde målartvätt, lite lätt med sandpapper för att rugga ytan och därefter en grundfärg som heter Snickerislip. Den sätter sig på allt och ger ett superbra underlag för målning. Därefter körde vi en vanlig vattenbaserad högblank lackfärg från beckers och resultatet blev lysande. Färgen har för oss bara lossnat där man har kommit emot med hårda saker men det syns knappt. Som tillfällig lösning rekommenderar jag det starkt. Vårt har nu hållt i 3 år och ser fortfarande bra ut.
 
  • Gilla
IdaCarlsson88
  • Laddar…
kungkokos skrev:
Vi körde målartvätt, lite lätt med sandpapper för att rugga ytan och därefter en grundfärg som heter Snickerislip. Den sätter sig på allt och ger ett superbra underlag för målning. Därefter körde vi en vanlig vattenbaserad högblank lackfärg från beckers och resultatet blev lysande. Färgen har för oss bara lossnat där man har kommit emot med hårda saker men det syns knappt. Som tillfällig lösning rekommenderar jag det starkt. Vårt har nu hållt i 3 år och ser fortfarande bra ut.
Har ni gjort detta även i duschutrymme? Även golv?

Till er som säger att det "bara" är att sätta upp ett nytt kakel eftersom det blir dyrt med färg kan det ju diskuteras. Det är ju ett jäkla meck att få till det så det blir godkännt med alla regler som finns. I mitt fall har jag ett badrum som det inte är något fel på, bara det att vi inte gillar det beiga med medaljonger på. Att riva upp allt, med värme och fall o allt vad det är kommer ju kosta skjortan. 49 kr/m2 blir väl hur lätt som helst 490 kr/m2.
 
Nä, jag skulle inte rekommendera detta för golv. Slitaget är alldeles för stort för att färgen skall hålla. Däremot så funkar det riktigt bra på vägg. På golvet behövs ett mycket tåligare material och där kan man nog inte kompromissa utan det är byte av klinker som gäller.
 
fresve skrev:
I mitt fall har jag ett badrum som det inte är något fel på, bara det att vi inte gillar det beiga med medaljonger på.
Då kanske just remaljering skulle passa just er? Remaljering är att man på kemisk väg svetsar fast ett nytt ytskikt. Det sitter! Det måste inte vara vitt,det går att välja andra färger.
 
nnok , vad du än väljer kan du väl meddela det här, är mycket intresserad av resultatet! Säkert flera som funderar på detta.

Vad gäller mig själv står badrummet inte alls på prioritet, ligger nog ett par-tre år framåt. Har precis slängt ut alla pengar på köket. :) Förhoppningsvis kanske man kan måla kaklet på väggen, och lägga nytt på golvet. Har man tur kanske det är godkännt att lägga det på det gamla. Den frågan får vänta ett tag.
 
Hur bra är det egentligen med remaljering/målning där fogarna täcks? Även om det är små mängder så riskerar man ju ändå att stänga in fukt i fogar – och om det möjligen supits upp av bruket bakom kaklet. (Fogarna är ju normalt inte vattentäta, det är ju bara täckskiktet bakom sättbruket som är det).
Det kanske inte spelar någon roll när det är så lite det kan bli fråga om här? Annars ska man ju inte riskera att stänga in fukt mellan två täta skikt.
 
Hej! Vad glad jag blev när jag hittade ett inlägg om just måla kakel, för vi hade tänkt göra det i köket ovanför diskbänken. Min fråga bara till er som gjort det med gott resultat, har ni målat även fogarna? Är inte risken att fogarna ser "målade" ut i så fall? Hur har ni målat, med roller eller pensel? Använt annan färg till fogarna, typ aningens grått?
 
Kaklet i köket i förra lägenheten fixade vi med häftgrund och en grå färg. Fogarna med en "fogpenna" efteråt och det blev riktigt snyggt efter att bygglampan tagits bort och man möblerat tillbaka :) Värt att testa helt klar!
 
Får jag bara fråga då så att jag förstår riktigt, målades först fogarna tillsammans med själva kaklet, och sedan målade man på de målade fogarna med fogpennan? (Köper man fogpennan där man köper kakel, eller i färghandeln, eller var? Jag är rädd att tappa den skrovliga strukturen på fogen om det kommer (blank?) målarfärg på? Och fäster fogpennan på målarfärg?

Samtidigt blir det ett väldigt pyssel om man skall måla platta för platta och inte fogen.
 
Någon som har målat mönster på vita kakel ? Kan man få det att fästa ? Var hittar man sådan färg, hobbyaffärer ? Är det samma färg som man målar porslin med kanske ... ?
Tänker mig lite blå penselavtryck i hörnen på några kakel a la Delftkakel, någon som gjort detta ?
 
Pius skrev:
Någon som har målat mönster på vita kakel ? Kan man få det att fästa ? Var hittar man sådan färg, hobbyaffärer ? Är det samma färg som man målar porslin med kanske ... ?
Tänker mig lite blå penselavtryck i hörnen på några kakel a la Delftkakel, någon som gjort detta ?
Jodå, det finns. Porslinsfärg är precis vad det heter och säljs i de flesta hobbyaffärer. Färgen härdas i vanlig ugn. Detta kräver att kaklet inte är uppsatt än, men det sa du inget om.
 
  • Gilla
YipYip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.