Hu har det gått med badrummet?

Annars håller jag helt med gaia - finns det en chans att det går att måla på den hemska tapeten, så gör det, - det skulle förändra tillräckligt. Jag skulle välja vitt, så att det vita kaklet smälte in bättre och inte såg så snålt tilltaget ut.

Lycka till med förvandlingen hur som helst!
 
EB skrev:
Hu har det gått med badrummet?

Annars håller jag helt med gaia - finns det en chans att det går att måla på den hemska tapeten, så gör det, - det skulle förändra tillräckligt. Jag skulle välja vitt, så att det vita kaklet smälte in bättre och inte såg så snålt tilltaget ut.

Lycka till med förvandlingen hur som helst!
Tja! Ja det tog lite tid att få ur tummen med jul och allt, men idag var jag där för andra gången.
Förra gången blev det överdosering av avkalkningsmedel på kakel, och ordentlig målartvätt av tapeten. Men när jag tvättade så kände jag att det släppte lite väl enkelt i hörnskarvar..
Så idag när jag var där slet jag ner tapeten som jag tog 1½ timme att tvätta :rolleyes: Det ledde ju till desto mer förarbete än bara målning, så jag fick aldrig på någon färg. Grundade en meter bara för att grabben hade väntat tålmodigt på att få måla.
Men den grundfärgen var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig...dumma försäljare :p Den hette 'våtrumsgrund' och gick ihop med 'våtrumstäck' som jag även köpte, för att få högsta möjliga glans. Fast inte fan var grunden vit, den såg snarare ut som tapetklister...då slog det mig att killen kanske trodde jag menade väv när jag sa våtrumstapet, har man någon transparent klisteraktig grund på det? Trodde man körde med vitt..

Aja där står jag i alla fall, börjar ju brinna i knutarna nu då man jobbar lite också och sedan vill ha det klart vid inflytt nästa fredag.
Apropå kaklet förresten så har jag letat men inte hittat nåt smart, senaste tipset är att Hornbach ska ha nåt som kan passa för foguppfräschning, ska dit imorgon. Avkalkning räckte inte hela vägen då fogarna är riktigt tråkiga och skiftar från ljust grå till svart. Kanske bara kletar på lite vanlig väggfärg..pysseljobb för min andra hälft det ;)
 
Redigerat:
Den våtrumsgrund som jag använde var svagt blåtonad, förmodligen för att det skulle synas var man strukit :) Den var lite som klister.
 
morsan skrev:
Den våtrumsgrund som jag använde var svagt blåtonad, förmodligen för att det skulle synas var man strukit :) Den var lite som klister.
Ja glömde säga det, min var också med väldigt svag blå ton i. Men skulle du måla eller väva på det?
 
Jag målade. (Ska du sätta väv ska du ha våtrumslim :))
Bry er inte om det inom parentesen! Jag har inte hängt med i svängarna, fortsätt läs kommande inlägg
 
Redigerat:
Ska du sätta väv i våtrum ska du ha våtrumsgrund. Det är den som är limmet till väven, man grundar även ett varv med den när väven är satt. Efter det målar man två varv med våtrumstäck.
 
Man kan även använda våtrumslim, men då blir det inget våtrumssystem.

Dra på det blåa ett varv. Det skadar inte att ha ett gummiklet i botten. Sen måla två ggr. Kommer bli stenhårt och gôtt...
 
Aha,i vårt förra tvättrum satte vi väv med våtrumslim, grundade med våtrumsgrund och målade med våtrumsfärg. I taket satte vi blommig vinyltapet med våtrumslim och lackade skarven :D.
I vårt nuvarande hus målade vi bara (med våtrumsfärger så klart)
#edit#
Det var tillåtet då för länge sedan
 
Redigerat:
morsan skrev:
Aha,i vårt förra tvättrum satte vi väv med våtrumslim, grundade med våtrumsgrund och målade med våtrumsfärg.
Det funkar ju utmärkt det oxå, men du vet ju hur reglerna är just nu. Synd bara att inte fler använder sig av oss målares system när det gäller badrum, men det känns tydligen som ett budgetalternativ. Gör hälften, kakla duschhörnan. Låt en målare väva övrigt, snyggt och omväxlande.
 
Okej då är jag på banan igen. Trodde att våtrumsgrund var typ samma som vanlig vägg eller snickerigrund, dvs en färg man lägger på för att täcka bättre helt enkelt. Jag kör ett varv med våtrumsgrunden på spackel/tapet sedan 2 ggr med våtrumstäck det låter bra.

Tack ska ni ha för svaren :)

Har för övrigt bestämt oss för att skita i fogarna på kaklet, blir ett draperi som bryter av bara så får vi se hur illa det ser ut mot vitt i övrigt.
 
Man sätter aldrig en väv i våtrum med våtrumslim. Den ska sättas i våtrumsgrund(grundfärg) och sedan ett lager till på väven VÅTT-I-VÅTT när väven är på plats. Lim och färg i ett. Detta för att det ska bli vatten och ångtätt. Därefter täckfärg. Både våtrumsgrund och spackel är blåfärgat för att en besiktningsman skall kunna skära upp väven och se att det är rätt gjort, även vid försäkringsärenden. Fel sätt ingen ersättning. Cheeva verka ha koll på detta men förklarar bara hur det ligger till så ingen gör bort sig på en sån skitsak ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.