Tänkte börja med lite budgetrenoveringar i nya kåken, dvs måla överallt. Inte mycket är gjort sedan 50/70-talet så det är gott om mörkgrönt, knallrött, televerksorange och brunt :)

Nåväl, något av det första blir att fräscha till badrummet med färg. Det är dels våtrumstapet och dels kakel, klinkern låter vi nog vara.. Men hur ska man gå till väga?

Notera att detta inte ska bli något som ska hålla 10år, förmodligen inte ens 3-5år.
Och just ja, det är i källaren på ett 1½ plans byggt 54, så det finns en del fukt från plattan och jag betvivlar att det är tätskiktat, källaren är inte alls inredd frånsett duschrummet.

Är det kanske bara att köpa någon "kakelfärg" (finns det?), tvätta väggarna och kladda på färgen?
 
Ja, färgen finns men jag skulle avråda att måla på kakel - dyr färg och ser så där ... påmålat ... efteråt.
Budgetrenoveringstips:
Blött kakel/klinker med vatten så fogarna blir riktigt våta och sen tvätta med stark /koncentrerad avkalkningsmedel för att fräsha upp kakelytan. Blöta fogar tål avkalkningsmedel bättre och löses inte upp i syror. Spola rikligt med vatten efter tvätten. Det ändrar inte färgen men kakel blir som ny och får sin ursprungliga glans :).

Måla kan du allt annat som går att måla på dvs på trä, tapetter, möbler, taket i vita eller mycket ljusa men passande färger. Ljusgrått passar ju till rött , tycker jag :). Den trendiga "late" passar till grönt. Eller allt i vitt och bara kakel som färgaccent.
Man kan tämja dom starka mörka färger med mycket ljusare nyanser.
Blir du inte nöjd så kan du måla kakel också men vänta med det till sist :).
gaia
 
Vi har målat kaklade toaletter. Tvättade av med kombitvätt, som fick stå och torka ett dygn. Sen använde Beckers snickerislip som också fick torka ett dygn. Sist så strök vi kaklet med Beckers GT 20. Efter ett år så såg det fortfarande nästan nymålat ut. Detta var på en stor industri, och toaletterna användes väldigt mycket.
 
Alltså vi bryr oss inte om att det ser påmålat eller halvtaskigt ut faktiskt, det är enbart färgbyte vi är ute efter. Spana in bilden :D
Får väl pallra mig till färgaffärn och kolla lite också :)
 
  • 3I1A4LH8N0H2RDPS_3IC42EFLA674I1TU.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu bör man ju helst inte måla våtrumstapeter.

Men hade jag haft som ni har det Daniel så hade jag nog fixat till fogarna och sedan målat över den fin fina tapeten.
Vitt funkar alltid, det rutiga golvet är 'tillbaka' (el. var för nått år sedan året) och det gröna kaklet inte så j*vla hemsk (nästan lite in just nu).. Men tapeten... Jisses..

Måla tapetem... Men inget mörkt.. Ljus latte... S 1005-Y30R el. nått sånt.
 
Dom hemska tapetter sitter ju inte precis där man skvättar men vatten som värst så måla på! Tapetten gör rummet mörk och rörig så den bör försvinna innan Jul :)
Kakel behöver verkligen en skurning med avkalkningsmedel , i alla fall fogarna blir renare efter behandlingen. Duschväggen har faktiskt fin grön nyans men skär sej något med allt annat. Hur som helst renare fogar och vita väggar lyfter badrummet tillräckligt för väntetid ...om det var mitt beslut :).
Måla kakel i kök och toa går ju bra men i duschens våta miljö blir det inget lyft, är jag rädd. Vatten rinner inte lika lätt på målad yta som på glaserad. Bara det kan förpesta renhållningen. Att måla över mögliga fogar blir en kortvarig lyft . Använd klorin i stället.
FEX: köp en duschdraperi som passar till grönt och dela rummet i 2 avdelningar så blir det kanske större lyft än kakelmålning?
Nu vet jag inte vad ni drömmer om... bubbelbad, ekmöbler , spotbelysning och gråsvart mosaik som många andra?
Gammaldags charm när den är som värst men jag skulle behålla mycket av det : badkarskranar, golvet, badkar, vask om det bara fungerar :). Det gröna kakel skulle jag faktiskt försöka att återanvända någonstans senare om det går att ta av utan skador. Inte av snålhet men därför att jag faktiskt tycker om nyansen :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Det lutar åt att vi målar tapeten vit och bara ger kaklet en rejäl dos av föryngring. Det blir ju som sagt ganska bra avdelat på så sätt, och tapeten är ju definitivt det värsta där inne :) Golvet går precis lika bra att tvätta av som väggarna antar jag?

tack för tipsen
 
Danne031 skrev:
Golvet går precis lika bra att tvätta av som väggarna antar jag?

tack för tipsen
javisst, golvet kan också få samma hårda behandling :). Det är en bra ambitionsnivå , tycker jag. Lycka till!
gaia
 
Jag håller med. Måla väggarna vita och behåll kaklet. Ge det en rejäl tvätt och köp vit Fogfinnish som ni målar fogarna med. De kommer bli som nya! Med vita rena fogar kommer kaklet att kännas mycket fräschare. Om ni vill lägga pengarna på det så kan ni enkelt fixa till golvet genom att lägga in trätrallar. Sånna där små fyrkanter med gummi undertil som man fäster i varandra. Har gjorts några gånger i inredningsprogram på TV typ Äntligen Hemma.
Tycker oxå att ni kan sätta upp en stång till duschdrapperi samt ett passande drapperi. Byt även duschslang och munstycke finns för nån hundralapp i byggvaruhusen.
Sen kan ni nog leva med badrummet ett tag till :-D
 
Golvet är ju bäst! Synd att det röda och det gröna kaklet inte går så bra ihop. Vad tänkte de på? :)
 
-MH- skrev:
Golvet är ju bäst! Synd att det röda och det gröna kaklet inte går så bra ihop. Vad tänkte de på? :)
Tänkte :eek: :eek: :D
 
Måla kakel: Kalkrengörning, Målartvätt, Stryk på häftgrund(oljebaserad) och sedan en lackfärg.
 
Eller vattenbaserad grund.
 
Det här med budgetrenovering innan en helrenovering har jag inte förstått mig på. Om man renoverar för att sedan göra om det efter ett år genererar ju i att pengarna man lagt ner på budgetrenoveringen blir som kastade i sjön. Bättre att göra det ordentligt på en gång... Så länge duschen toaletten och badkaret fungerar tycker jag att ni ska leva med det tills ni ska renovera helt. Tänk så här, 3000 spänn som er budgetrenovering skulle kosta kanske är det som fattas när ni ska välja massagebadkar eller duschhörna...

-Och folk klagar på att det är dyrt med renoveringsmaterial. Tror f-n det när man betalar för det två gånger.-
 
Jens_H skrev:
Det här med budgetrenovering innan en helrenovering har jag inte förstått mig på. Om man renoverar för att sedan göra om det efter ett år genererar ju i att pengarna man lagt ner på budgetrenoveringen blir som kastade i sjön. Bättre att göra det ordentligt på en gång... Så länge duschen toaletten och badkaret fungerar tycker jag att ni ska leva med det tills ni ska renovera helt. Tänk så här, 3000 spänn som er budgetrenovering skulle kosta kanske är det som fattas när ni ska välja massagebadkar eller duschhörna...

-Och folk klagar på att det är dyrt med renoveringsmaterial. Tror f-n det när man betalar för det två gånger.-
1500 spänn för material eller dagligen leva med en färg som ger kväljningar, tufft val..



...eller inte ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.